Värdena är åt skogen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Emil1981
    svarade
    Kan inte nitratet förbrukas av växterna då? Eller så uppstår det denitrifikation någonstans i akvariet. Denitrifikation kan ju uppstå halvdant även vid låga syrehalter men producerar då lustgas istället för kvävgas som bildas vid helt syrefria förhållanden.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av Emil1981
    Hur skulle ingen nitrifikation ha skett? Det är ju ingen ammonium eller nitrit i vattnet heller. Någon ammonium borde ju ha bildats efter 7,5 veckor.
    Ja du jag har ingen aning Men finns ingen nitrat så finns ingen etablerad kvävecykel... men kanske nåt i vattnet som stör mätresultaten?

    Lämna en kommentar:


  • Emil1981
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    Lågt Kh (3) för lågt för Co2 tillsatts. Höjs enkelt med bikarbonat.
    I princip ingen nitrat (No3) och därmed kan ju igen nitrifikation att tala om skett...
    Hur skulle ingen nitrifikation ha skett? Det är ju ingen ammonium eller nitrit i vattnet heller. Någon ammonium borde ju ha bildats efter 7,5 veckor.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Jag tror nog att det kan vara bra att nollställa karet och sen lugnt och metodiskt kolla om det är nåt ämne du behöver justera. Växterna behöver förstås extra näring om du har ett fungerande Co2 system och det börjar växa så det knakar Kolet få du från Co2 så du ska nog skippa easycarbo/happy carbo och bara köra en växtnäring (tropica aquacare har annars en bra micronäring). Så kör Co2, tillsätt micronäring, mata dina fiskar minimalt, inte så stora vattenbyten nu i början och ett bra ljus för växterna så tror jag det kommer reda ut sig

    Lämna en kommentar:


  • Tinwelende
    svarade
    Ja, jag tror nog att alla mina medel är overkill. Jag har börjat inse det nu...

    Men växterna bubblar inte alls. Vallisnerian vissnar och gräset bara samlar upp massa skräp från vattnet eller så får det massa trådalger på sig. Men jag börjar ju inse att orsaken är att jag har försökt skynda fram en bra balans med alla mina medel ...vilket jag egentligen vet aldrig funkar... Men lär man sig...? Nej. NU kanske jag har lärt mig, däremot.

    Jag ska försöka att ha tålamod nu, jag lovar.

    Lämna en kommentar:


  • MonkanS
    svarade
    Hej på dig.. herre jisses vad kemikalier du har till ditt kar. Låter jobbigt att ha koll på allt detta. Det enda jag har i mitt kar förutom vatten är lite Sera aquasafe (vattenberedningsmedel) och PMDD nån gång ibland. Och någon enstaka gång 2 tsk salt om jag ser nån liten skada på en fisk eller om de börjar klia sig. Sist var det filtret som var smockfullt med gegg som var orsaken. Skäms på mig.. Då tar jag vanligt bordssalt eller grovt havssalt.
    EC hade jag tidigare. Men slutat med det eftersom växterna trivs gott och bubblar fint mot kvällen utan det.

    Angånde bottnen. Du ska alltid enbart suga upp det som ligger på ytan. ALDRIG böka runt nere i gruset. Införskaffa istället ett gäng malajsiska sandsnäckor som gör det jobbet åt dig.

    Jag har ett juwel 180 l som varit igång nu i 9 månader.

    Ta det lugnt.. ha tålamod. Det tar sin lilla tid att tuffa igång ett kar.

    Lämna en kommentar:


  • Tinwelende
    svarade
    Ja, jag förstår inte varför nitraten inte höjs - gör jag vattenbyten för ofta!? Jag byter 40 % en gång i veckan och slamsuger samtidigt, men eftersom jag har Oliver Knott's Nature Soil, så trycker jag inte ned slamsugaren i bottenmaterialet, utan bara låter den suga upp det den kan från ytan. Det är därför jag gör vattenbyten så ofta, eftersom jag trodde att det skulle bildas väldigt mycket nitrit av allt som ligger där och gottar sig (särskilt nu i början innan karet är moget). Men jag har aldrig ens kunnat mäta upp nitriten högre än vad som syns i värdena i mitt inlägg här innan. Jag har aldrig märkt av någon nitrit-topp!

    Jag har inte rört filtret alls än så länge, förutom i måndags när jag slamsög. Då sköljde jag ur filtervadden (i en hink med akvarievatten som jag nyss hade slamsugit upp), eftersom det var helt brunt och jag ville inte att det skulle sättas igen (men var det dumt att göra det redan nu? Vattnet i hinken blev i alla fall knallbrunt). Filtret är en BioBox 2: http://www.aquarent.info/product_inf...oducts_id/4419

    Bland bakgrejerna, ja... Där ser ni hur ofta jag bakar...

    Mattias: Jag har en Tropica Plant Growth system 60. Det är gjort för lite mindre akvarier, så jag kompletterar med EC så att det ska täcka mina 95 l. Tack för tipset med saltet! Jag trodde inte att så lite skulle räcka för att få den att må sämre, men det gjorde det säkert då. Jag får skippa saltet totalt framöver. Tack!

    Så bikarbonat och de medel man kan köpa (pH/KH Plus) gör precis samma sak, bara det att bikarbonat blir betydligt billigare?

    Tack för all er hjälp!
    Senast redigerad av Tinwelende; 15 March 2013, 05:40.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av Tinwelende
    Okej! Är det så enkelt?

    Vart får man tag på bikarbonat? (För jag antar att det inte funkar med "pH/KH Plus", eftersom även pH höjs då).
    Bikarbonat finns i varenda kryddhylla på matbutiker Bikarbonat och allt som höjer Kh kommer ju även att dra upp Ph men det fina med Co2 är ju att du kan hålla ett högt Kh och samtidigt sänka Ph När du tillsätter bikarbonat gör du ett vattenbyte först (för att sänka ev. ammonium i karet) och sen är det bara att tillsätta en tex en halv tsk bikarbonat till att börja med och mäta efter 10-15min och fortsätta tills önskat Kh uppnås (typ 8-10 tror jag är lagom).

    Men du lär nog ta tag i nitratbiten först av allt, du måste få igång nitratproduktionen i akvarium o filter...
    Senast redigerad av åheim; 14 March 2013, 22:00.

    Lämna en kommentar:


  • Mattias H
    svarade
    Jag kan ingenting om CO2 så en nyfiken fråga, varför både CO2 & EC?

    En annan tanke jag fick var att en Corydoras är ju känslig mot salt så om den är dålig så blir den nog inte bättre av salttillsats.

    Bikarbonat köper du i närmaste mat affär (bland bak grejorna)

    Lämna en kommentar:


  • Tinwelende
    svarade
    Okej! Är det så enkelt?

    Vart får man tag på bikarbonat? (För jag antar att det inte funkar med "pH/KH Plus", eftersom även pH höjs då).

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Lågt Kh (3) för lågt för Co2 tillsatts. Höjs enkelt med bikarbonat.
    I princip ingen nitrat (No3) och därmed kan ju igen nitrifikation att tala om skett...

    Lämna en kommentar:


  • Tinwelende
    svarade
    Näe... Det är något som inte stämmer. Det vill inte hamna i balans! Jag har undvikit att hälla i massa medel och bara försökt få upp GH med hjälp av GH-salt så att koldioxiden över huvud taget ska ha någon effekt.

    Jag gjorde ett 40% delvattenbyte i måndags och i tisdags var det fullt av trådalger på växterna igen. Den enda förändringen som blev var alltså att jag bytte 40% av vattnet och tillsatte 1 tsk Ektozon, för en corydoras och min indiska glasmal var slöa (malen, som är 10 år gammal) låg och vilade mot nålgräset, vilket han aldrig har gjort innan, så nånting är det ju som är fel).

    Här är exakt allt jag har gjort med karet det senaste:

    24-feb-13
    Vattenbyte 40 % = 30 l Tillsatte ingenting
    1 kardinaltetra dog Förmodligen hög ålder (3 år) i kombination med mjukt vatten och hög Fe- och PO4-halt
    25-feb-13
    Bytte till ny CO2-patron
    Vattentest: pH: 7,1
    GH: 3
    KH: 3
    Temp: 24,5
    NH4: <0,05
    NO2: <0,01
    NO3: 1
    PO4: 1,4
    Fe: 0,2
    CO2: 10
    Inköp: GH-Salt Noraq 250 g
    GH-Salt: Tillsatte 1 mått
    26-feb-13
    GH-Salt: Tillsatte 1 mått
    27-feb-13
    Vattentest: GH: 6
    KH: 4
    GH-Salt: Tillsatte 1 mått
    03-mar-13
    Vattenbyte 40 % = 30 l Tillsatte GH-Salt 3 mått
    11-mar-13
    Vattentest: pH: 7,1
    GH: 9
    KH: 3
    Temp: 24,4
    NH4: <0,05
    NO2: 0,025
    NO3: <0,5
    PO4: 0,2
    Fe: 0,1
    CO2: 10
    Vattenbyte 40% = 30 l Tillsatte Ektozon 1 tsk
    14-mar-13
    Vattentest: pH: 7,1
    GH: 7
    KH: 3
    Temp: 24,9
    NH4: <0,05
    NO2: <0,01
    NO3: <0,5
    PO4: 0,1
    Fe: 0,1
    CO2: 10
    Tillsatte: GH-Salt 1 mått (GH steg till 9)
    HAPPY-LIFE HappyCont 25 ml (för 40 l vatten)
    Vad har jag gjort för fel? Jag vill få upp KH också. Men jag antar att jag bör vänta med det? Det känns som att till och med de här små svängningarna i GH har gjort att jag fått alla dessa trådalger.

    Efter att jag tillsatt GH-saltet idag, så klarnade vattnet (som till och med hade börjat få svävaralger imorse) och trådalgerna ser ut att ha dragit sig tillbaka lite bara sedan imorse. Men fiskarna mår inte bra...

    Akvariet är bara 7,5 vecka gammalt, så jag förstår att det inte har mognat helt än... Men kan jag inte ens tillsätta CO2 såhär i början?

    Jag matar bara varannan-var tredje dag och det enda jag tillsätter varje dag är CO2 och 2ml EasyCarbo.
    Senast redigerad av Tinwelende; 14 March 2013, 20:59.

    Lämna en kommentar:


  • Tinwelende
    svarade
    Ursprungligen postat av irwin_fletch
    Mitt tips är att du väntar lite med alla tillsatser tills karet mognat.
    Jag gjorde ett nytt delvattenbyte idag och hällde inte i någonting nytt. Jag matar väldigt lite varannan till var tredje dag, bara. Jag ska testa vattnet igen imorgon och se om det inte har blivit bättre bara tack vare de här två senaste vattenbytena som jag gjort utan att hälla i en massa medel efteråt. Tack för tipsen och stödet!

    Lämna en kommentar:


  • Tinwelende
    svarade
    Haha, hantalë! Sailavë quétina!

    Lämna en kommentar:


  • Jens A.
    svarade
    Nenlya ea mára, vá aí.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...