Värdena är åt skogen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #16
    Ursprungligen postat av Tinwelende
    Okej! Är det så enkelt?

    Vart får man tag på bikarbonat? (För jag antar att det inte funkar med "pH/KH Plus", eftersom även pH höjs då).
    Bikarbonat finns i varenda kryddhylla på matbutiker Bikarbonat och allt som höjer Kh kommer ju även att dra upp Ph men det fina med Co2 är ju att du kan hålla ett högt Kh och samtidigt sänka Ph När du tillsätter bikarbonat gör du ett vattenbyte först (för att sänka ev. ammonium i karet) och sen är det bara att tillsätta en tex en halv tsk bikarbonat till att börja med och mäta efter 10-15min och fortsätta tills önskat Kh uppnås (typ 8-10 tror jag är lagom).

    Men du lär nog ta tag i nitratbiten först av allt, du måste få igång nitratproduktionen i akvarium o filter...
    Senast redigerad av åheim; 14 March 2013, 23:00.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Tinwelende
      • October 2007
      • 131

      #17
      Ja, jag förstår inte varför nitraten inte höjs - gör jag vattenbyten för ofta!? Jag byter 40 % en gång i veckan och slamsuger samtidigt, men eftersom jag har Oliver Knott's Nature Soil, så trycker jag inte ned slamsugaren i bottenmaterialet, utan bara låter den suga upp det den kan från ytan. Det är därför jag gör vattenbyten så ofta, eftersom jag trodde att det skulle bildas väldigt mycket nitrit av allt som ligger där och gottar sig (särskilt nu i början innan karet är moget). Men jag har aldrig ens kunnat mäta upp nitriten högre än vad som syns i värdena i mitt inlägg här innan. Jag har aldrig märkt av någon nitrit-topp!

      Jag har inte rört filtret alls än så länge, förutom i måndags när jag slamsög. Då sköljde jag ur filtervadden (i en hink med akvarievatten som jag nyss hade slamsugit upp), eftersom det var helt brunt och jag ville inte att det skulle sättas igen (men var det dumt att göra det redan nu? Vattnet i hinken blev i alla fall knallbrunt). Filtret är en BioBox 2: http://www.aquarent.info/product_inf...oducts_id/4419

      Bland bakgrejerna, ja... Där ser ni hur ofta jag bakar...

      Mattias: Jag har en Tropica Plant Growth system 60. Det är gjort för lite mindre akvarier, så jag kompletterar med EC så att det ska täcka mina 95 l. Tack för tipset med saltet! Jag trodde inte att så lite skulle räcka för att få den att må sämre, men det gjorde det säkert då. Jag får skippa saltet totalt framöver. Tack!

      Så bikarbonat och de medel man kan köpa (pH/KH Plus) gör precis samma sak, bara det att bikarbonat blir betydligt billigare?

      Tack för all er hjälp!
      Senast redigerad av Tinwelende; 15 March 2013, 06:40.

      Kommentar

      • MonkanS
        • December 2011
        • 861

        #18
        Hej på dig.. herre jisses vad kemikalier du har till ditt kar. Låter jobbigt att ha koll på allt detta. Det enda jag har i mitt kar förutom vatten är lite Sera aquasafe (vattenberedningsmedel) och PMDD nån gång ibland. Och någon enstaka gång 2 tsk salt om jag ser nån liten skada på en fisk eller om de börjar klia sig. Sist var det filtret som var smockfullt med gegg som var orsaken. Skäms på mig.. Då tar jag vanligt bordssalt eller grovt havssalt.
        EC hade jag tidigare. Men slutat med det eftersom växterna trivs gott och bubblar fint mot kvällen utan det.

        Angånde bottnen. Du ska alltid enbart suga upp det som ligger på ytan. ALDRIG böka runt nere i gruset. Införskaffa istället ett gäng malajsiska sandsnäckor som gör det jobbet åt dig.

        Jag har ett juwel 180 l som varit igång nu i 9 månader.

        Ta det lugnt.. ha tålamod. Det tar sin lilla tid att tuffa igång ett kar.
        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

        Kommentar

        • Tinwelende
          • October 2007
          • 131

          #19
          Ja, jag tror nog att alla mina medel är overkill. Jag har börjat inse det nu...

          Men växterna bubblar inte alls. Vallisnerian vissnar och gräset bara samlar upp massa skräp från vattnet eller så får det massa trådalger på sig. Men jag börjar ju inse att orsaken är att jag har försökt skynda fram en bra balans med alla mina medel ...vilket jag egentligen vet aldrig funkar... Men lär man sig...? Nej. NU kanske jag har lärt mig, däremot.

          Jag ska försöka att ha tålamod nu, jag lovar.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #20
            Jag tror nog att det kan vara bra att nollställa karet och sen lugnt och metodiskt kolla om det är nåt ämne du behöver justera. Växterna behöver förstås extra näring om du har ett fungerande Co2 system och det börjar växa så det knakar Kolet få du från Co2 så du ska nog skippa easycarbo/happy carbo och bara köra en växtnäring (tropica aquacare har annars en bra micronäring). Så kör Co2, tillsätt micronäring, mata dina fiskar minimalt, inte så stora vattenbyten nu i början och ett bra ljus för växterna så tror jag det kommer reda ut sig
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Emil1981
              • January 2013
              • 55

              #21
              Ursprungligen postat av åheim
              Lågt Kh (3) för lågt för Co2 tillsatts. Höjs enkelt med bikarbonat.
              I princip ingen nitrat (No3) och därmed kan ju igen nitrifikation att tala om skett...
              Hur skulle ingen nitrifikation ha skett? Det är ju ingen ammonium eller nitrit i vattnet heller. Någon ammonium borde ju ha bildats efter 7,5 veckor.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #22
                Ursprungligen postat av Emil1981
                Hur skulle ingen nitrifikation ha skett? Det är ju ingen ammonium eller nitrit i vattnet heller. Någon ammonium borde ju ha bildats efter 7,5 veckor.
                Ja du jag har ingen aning Men finns ingen nitrat så finns ingen etablerad kvävecykel... men kanske nåt i vattnet som stör mätresultaten?
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Emil1981
                  • January 2013
                  • 55

                  #23
                  Kan inte nitratet förbrukas av växterna då? Eller så uppstår det denitrifikation någonstans i akvariet. Denitrifikation kan ju uppstå halvdant även vid låga syrehalter men producerar då lustgas istället för kvävgas som bildas vid helt syrefria förhållanden.

                  Kommentar

                  • Ale22
                    • February 2013
                    • 36

                    #24
                    Ursprungligen postat av Emil1981
                    Kan inte nitratet förbrukas av växterna då? Eller så uppstår det denitrifikation någonstans i akvariet. Denitrifikation kan ju uppstå halvdant även vid låga syrehalter men producerar då lustgas istället för kvävgas som bildas vid helt syrefria förhållanden.
                    Mycket intressant info detta. Har haft funderingar kring olika gaser i mina dammar.
                    I min okunskap klumpar jag gärna ihop allt som "sumpgaser".
                    Skulle gärna vilja läsa på om detta, har du något att rekomendera?
                    180l Växt/Sällskapsakvarie 54l växtakvarium 2st 20l Räkkuber
                    Trädgårdsdamm Äkta guldfisk o guldid, koikarp

                    Kommentar

                    • Emil1981
                      • January 2013
                      • 55

                      #25
                      Nu ska vi inte kapa tråden men det finns massor med forskningsrapporter som pdf-filer på nätet som berör ämnet. Prova att googla på "nitrifikation denitrifikation", "anammox" eller kväverening.

                      Kommentar

                      • Ale22
                        • February 2013
                        • 36

                        #26
                        Skall göra detta! Tackar så länge.
                        180l Växt/Sällskapsakvarie 54l växtakvarium 2st 20l Räkkuber
                        Trädgårdsdamm Äkta guldfisk o guldid, koikarp

                        Kommentar

                        • Tinwelende
                          • October 2007
                          • 131

                          #27
                          Men det är intressant läsning! NÅN nitrifikation måste ju ha skett! Men jag har botten (förutom de främsta fem centimetrarna) full av hårgräs (Elocharis ocicularise) och hela bakpartiet är täckt av Anubias på rot, Microsorium på rot och Vallisneria spiralis, så de måste ju ha slukat en del nitrat, för trots trådalgerna, så har i alla fall hårgräset (/nålgräset? - vad kallar man det oftast?) spridit ut sig ordentligt.

                          Jag har riktat utblåset på pumpen lite mer mot ytan, så att ytan inte bara cirkulerar, utan det är nästan så att vattenytan vid utblåset snart skulle börja porla och låta lite (eller hur man nu ska förklara det). Är det för mycket eller för lite ytrörelse då? (Det där har jag nog aldrig hört något om, mer än att vattenytan ska röra sig för att syresätta vattnet). Men jag antar att det nog har med annat att göra än utblåsets riktining, om det nu skett en denitrifikation eller inte? Här är jag heeelt ute på nya marker...

                          Jag köpte bikarbonat idag, så imorgon blir det ett litet vattenbyte (20 %?) och tillsättning av bikarbonatet för att få upp KH till ca 10. Är det ett bra värde att satsa på när pH är 7,1-7,2? Enligt min CO2-tabell från JBL hamnar då CO2-halten mitt i det gröna området på deras skala, på ca. 25-35 mg/l.

                          Efter morgondagens vattenbyte och bikarbonat tillsätter jag därefter INGENTING mer på länge, mer än konstant CO2-tillförsel och så lite GH-salt och bikarbonat vid behov för att hålla GH- och KH-värdena stabila vid vattenbyten. Är det en bra plan? Kan man hälla i bikarbonat och GH-salt samtidigt utan att det sker någon krock där, eller ska man vänta någon timma även mellan dessa två ämnen?

                          Kommentar

                          • Emil1981
                            • January 2013
                            • 55

                            #28
                            När det gäller nitratet så är det nog mer troligt att växterna skulle ha förbrukat det än att det skulle ha denitrifierats till kvävgas. Denitrifikation kräver närmast syrefria förhållanden eller i alla fall väldigt låga halter, det beror på att om det finns syre närvarande så använder denitrifikationsbakterierna syre istället för nitrat för att oxidera sin kolkälla.

                            Kommentar

                            • Ale22
                              • February 2013
                              • 36

                              #29
                              Reklampaus..

                              Känner att en intressant tanke håller på att bubbla upp...
                              Ställer utan tvekan en del personliga teorier på huvudet.
                              Betyder detta att denitrifikation hellre äger rum i bottengruset än i filtret? Med tanke på syretillgången?
                              180l Växt/Sällskapsakvarie 54l växtakvarium 2st 20l Räkkuber
                              Trädgårdsdamm Äkta guldfisk o guldid, koikarp

                              Kommentar

                              • Tinwelende
                                • October 2007
                                • 131

                                #30
                                Okej, vad bra. Då har det förmodligen bara gått åt till växterna, då. Men hur ska jag då göra för att få upp nitraten mer (så att jag kan se ett litet överskott). Mata fiskarna mer? Då skulle de i alla fall bli väldigt glada, för som det är nu har de knappt fått mat alls, eftersom jag är så rädd för nitriten nu i början.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...