Värdena är åt skogen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tinwelende
    • October 2007
    • 131

    Värdena är åt skogen!

    Jag fick hem min JBL Tastlab-väska härom dagen och igår kväll testade jag allt. pH (7,2), ammonium (<0,05 mg/l), nitrit (0,025 mg/l) och nitrat (1 mg/l) såg bra ut (väl?). MEN vattnet är alldeles för mjukt och järn- och fosfatvärdena är skyhöga:

    GH: 3 °dGH
    KH: 3 °dKH
    PO4: >1,8 mg/l
    Fe: 0,6 mg/l

    Jag gjorde ett 40% vattenbyte nu när jag kom hem från jobbet (en fantomtetra låg död nu ikväll och mina 12 amanoräkor som jag köpte i förrgår kväll var borta imorse - pga det mjuka vattnet? De har verkligen inte bara gömt sig, utan de är helt borta) och jag har inte tillfört några preparat nu efter vattenbytet, då jag inte vet vad som tillför all denna PO4! Järnet inser jag ju är Happy-Lifes HappyFerro, vilket jag absolut inte kommer att tillsätta förrän värdena tillåter det. Men vad är det som sänker hårdheten och vad är det som tillför PO4?

    Jag har ett fyra veckor gammalt 96l akvarie med 8 kardinaltetra, 6 fantomtetra, en dalmatinermolly (jag tog över fiskarna från en kvinna som ville avveckla sitt akvarie) och 4 Corydoras atropersonatus.

    Det som jag använder i akvariet (och som jag kan tänka mig skulle kunna vara med och påverka värdena) är:

    ----------------------------------------
    Nature Soil by Olivet Knott, Fin Svart

    HAPPY-LIFE HappyCont (tar bort klor och tungmetaller ur kranvatten)

    HAPPY-LIFE Liquid Filtering Medium

    HAPPY-LIFE Happy Plant

    HAPPY-LIFE Happy Ferro

    EasyLife EasyCarbo

    Ektozon salt

    Tropica Plant Growth system 60

    HAPPY-LIFE Happy Carbo

    Waterlife pH Buffer Stabilisator

    .................................................. ....

    Någon som har några idéer om vad jag gör fel?
  • Tinwelende
    • October 2007
    • 131

    #2
    Jag matar bara varannan dag och knappt någonting alls när jag väl matar. Jag går efter "Det är bättre att mata för lite än för mycket".

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Mitt eget vatten är identiskt med ditt. Har lika mjukt vatten KH3.
      Pga gödningen (använder PMDD) ligger mitt Fosfatvärde lika högt. Tror skalan på JBLs Fosfat-test går för lågt. Så om det är åt skogen så har vi det lika risigt Jag är inte så säker på att det är så dåligt som du tror faktiskt. Men det finns säker halv-kemister här på Zoopet som vet bättre. De flesta fiskar och räkor klarar våra vatten mycket bättre än vad vi tror.
      Däremot märker jag att mina Amano reagerar på EC. Där kan det vara bra om man inleder med halv normaldos de första veckorna. Dessutom står det på vissa ställen att just Amanos reagerar starkare på EC i mjukt vatten. Kanske är det så?
      Men alla de andra kemikalierna och gödningarna du använder är jag okunnig om. Vill helst ha så lite annat i vattnet som möjligt (ändå använder jag EC och PMDD).
      Varför tror du vattnet är dåligt i burken?
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Tinwelende
        • October 2007
        • 131

        #4
        Jag gick bara efter de rekommenderade värdena som följde med testkittet och där stod att de bästa värdena för Fe är 0,05-0,2 mg/l (och jag har 0,6), PO4 är <1,0 mg/l (och jag har >1,8). Hårdhet har jag fått för mig är viktig för många fiskar, men det är kanske inte så noga med just hårdheten, då? De rekommenderade värdena är främst för optimal tillväxt av växterna och för att minimera algerna så mycket som möjligt, står det. Jag har för mjukt vatten för att pH och GH ska lägga sig i rätt förhållande för att CO2 ska vara optimalt. Det kan väl ändå inte skada att försöka höja GH och KH?

        Kommentar

        • Tinwelende
          • October 2007
          • 131

          #5
          Jag testade kranvattnet igår och det innehöll nästan ingen PO4, så det måste komma ifrån något av det som jag tillsätter, tycker jag. Eller kunde det uppstå från fiskmat, avföring och växtdelar?

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Har också mätt fosforhalter i burkarna då och då, och värdena har så gott som alltid varit höga. Det verkar dock inte som om just de höga fosforhalterna verkar påverka varken fisk eller växter negativt. Möjligen öppnar det upp för senare cyano-invasion, men höga fosforvärden är inget som jag hade oroat mej över.

            Hm. "Tinwelende"? Finns det en ytterligare Tolkien-nörd härinne, tro? Det påminner om ett av Thingol's "äldre" namn...
            Senast redigerad av Jens A.; 21 February 2013, 09:23.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • Tinwelende
              • October 2007
              • 131

              #7
              Haha, mycket riktigt. :P Tolkien-nörd in i själen. Namnet satte jag däremot ihop själv från quenyan när jag skulle på lajv för några år sedan och så har det liksom fått följa med mig på Internet sedan dess.

              Men då bryr jag mig helt enkelt inte om fosfatet så himla mycket, då. Vilken lättnad. Järnet antar jag att jag kan sänka bara genom ett par vattenbyten till och genom att inte häva i mer järngödning .

              Men hårdheten, då? Bör jag inte bara höja den med lite GH-salt och ta i lite pH-buffer 7,2 om det nu skulle störa pH:t? Eller blir det att lägga sig i för mycket? Som sagt, för CO2s skull så står det att jag borde ha högre GH för att få ut som mest av min CO2 (i relation till vad pH-värdet är)... Vad skulle ni rekommendera?

              Kommentar

              • irwin_fletch
                • April 2009
                • 544

                #8
                Mitt tips är att du väntar lite med alla tillsatser tills karet mognat. Det har ju bara varit igång 4 veckor!? Nu till att börja med kan du få lite nitrit vilket kan få vissa fiskar att må dåligt eller dö. Känns som alla tillsatser gör karet lite instabilt nu i början.

                Låt karet gå, gör vattenbyten och dosera då easy-life, mata sparsamt. När karet väl satt sig så kan du börja dosera ämne för dina växter ( om du har växter som kräver detta). Många växter klarar sig med kranvatten och rätt ljus. Jag har aldrig mätt något i mina kar så länge det inte rör sig om lekkar då jag dragit ner ph, kh och nitrat.

                Kommentar

                • Jens A.
                  • March 2007
                  • 5026

                  #9
                  Nenlya ea mára, vá aí.
                  Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                  Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                  Kommentar

                  • Tinwelende
                    • October 2007
                    • 131

                    #10
                    Haha, hantalë! Sailavë quétina!

                    Kommentar

                    • Tinwelende
                      • October 2007
                      • 131

                      #11
                      Ursprungligen postat av irwin_fletch
                      Mitt tips är att du väntar lite med alla tillsatser tills karet mognat.
                      Jag gjorde ett nytt delvattenbyte idag och hällde inte i någonting nytt. Jag matar väldigt lite varannan till var tredje dag, bara. Jag ska testa vattnet igen imorgon och se om det inte har blivit bättre bara tack vare de här två senaste vattenbytena som jag gjort utan att hälla i en massa medel efteråt. Tack för tipsen och stödet!

                      Kommentar

                      • Tinwelende
                        • October 2007
                        • 131

                        #12
                        Näe... Det är något som inte stämmer. Det vill inte hamna i balans! Jag har undvikit att hälla i massa medel och bara försökt få upp GH med hjälp av GH-salt så att koldioxiden över huvud taget ska ha någon effekt.

                        Jag gjorde ett 40% delvattenbyte i måndags och i tisdags var det fullt av trådalger på växterna igen. Den enda förändringen som blev var alltså att jag bytte 40% av vattnet och tillsatte 1 tsk Ektozon, för en corydoras och min indiska glasmal var slöa (malen, som är 10 år gammal) låg och vilade mot nålgräset, vilket han aldrig har gjort innan, så nånting är det ju som är fel).

                        Här är exakt allt jag har gjort med karet det senaste:

                        24-feb-13
                        Vattenbyte 40 % = 30 l Tillsatte ingenting
                        1 kardinaltetra dog Förmodligen hög ålder (3 år) i kombination med mjukt vatten och hög Fe- och PO4-halt
                        25-feb-13
                        Bytte till ny CO2-patron
                        Vattentest: pH: 7,1
                        GH: 3
                        KH: 3
                        Temp: 24,5
                        NH4: <0,05
                        NO2: <0,01
                        NO3: 1
                        PO4: 1,4
                        Fe: 0,2
                        CO2: 10
                        Inköp: GH-Salt Noraq 250 g
                        GH-Salt: Tillsatte 1 mått
                        26-feb-13
                        GH-Salt: Tillsatte 1 mått
                        27-feb-13
                        Vattentest: GH: 6
                        KH: 4
                        GH-Salt: Tillsatte 1 mått
                        03-mar-13
                        Vattenbyte 40 % = 30 l Tillsatte GH-Salt 3 mått
                        11-mar-13
                        Vattentest: pH: 7,1
                        GH: 9
                        KH: 3
                        Temp: 24,4
                        NH4: <0,05
                        NO2: 0,025
                        NO3: <0,5
                        PO4: 0,2
                        Fe: 0,1
                        CO2: 10
                        Vattenbyte 40% = 30 l Tillsatte Ektozon 1 tsk
                        14-mar-13
                        Vattentest: pH: 7,1
                        GH: 7
                        KH: 3
                        Temp: 24,9
                        NH4: <0,05
                        NO2: <0,01
                        NO3: <0,5
                        PO4: 0,1
                        Fe: 0,1
                        CO2: 10
                        Tillsatte: GH-Salt 1 mått (GH steg till 9)
                        HAPPY-LIFE HappyCont 25 ml (för 40 l vatten)
                        Vad har jag gjort för fel? Jag vill få upp KH också. Men jag antar att jag bör vänta med det? Det känns som att till och med de här små svängningarna i GH har gjort att jag fått alla dessa trådalger.

                        Efter att jag tillsatt GH-saltet idag, så klarnade vattnet (som till och med hade börjat få svävaralger imorse) och trådalgerna ser ut att ha dragit sig tillbaka lite bara sedan imorse. Men fiskarna mår inte bra...

                        Akvariet är bara 7,5 vecka gammalt, så jag förstår att det inte har mognat helt än... Men kan jag inte ens tillsätta CO2 såhär i början?

                        Jag matar bara varannan-var tredje dag och det enda jag tillsätter varje dag är CO2 och 2ml EasyCarbo.
                        Senast redigerad av Tinwelende; 14 March 2013, 21:59.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13110

                          #13
                          Lågt Kh (3) för lågt för Co2 tillsatts. Höjs enkelt med bikarbonat.
                          I princip ingen nitrat (No3) och därmed kan ju igen nitrifikation att tala om skett...
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Tinwelende
                            • October 2007
                            • 131

                            #14
                            Okej! Är det så enkelt?

                            Vart får man tag på bikarbonat? (För jag antar att det inte funkar med "pH/KH Plus", eftersom även pH höjs då).

                            Kommentar

                            • Mattias H
                              • September 2012
                              • 70

                              #15
                              Jag kan ingenting om CO2 så en nyfiken fråga, varför både CO2 & EC?

                              En annan tanke jag fick var att en Corydoras är ju känslig mot salt så om den är dålig så blir den nog inte bättre av salttillsats.

                              Bikarbonat köper du i närmaste mat affär (bland bak grejorna)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...