Värdena är åt skogen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #31
    Växter vill ha tillgång till nitrat men de förbrukar väldigt lite av den och att de skulle sluka allt nitrat i vattnet är en total omöjlighet!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Johan Rosendahl
      • December 2012
      • 78

      #32
      Värdena är åt skogen!

      Hej, det låter som du har mycket växter i karet. De flesta med växtkar och co2 (t.ex vi) tillsätter nitrat med sin växtnäring. PMDD eller Tropica Aquacare+ (+ betyder N och P i det fallet.) Växterna kan äta mer än vad fiskarna producerar. Växtakvarium brukar kräva mindre vattenbyten än t.ex Malawi, vad vi har förstått, eftersom du närmar dig ett helt ekosystem.

      När du pratar om trådalger och svävaralger; är det då brunt som i kiselalger? I så fall kommer de ge med sig efter några veckor. Filtret ska du bara tömma på gojs när cirkulationen går ner, säger i alla fall de flesta av de erfarna här. Det låter som en väldigt drastisk höjning av KH du tänker dig. (även mycket GH-salt) Det viktigaste är nog att försöka få systemet stabilt utan för mycket tillsatser.

      Kommentar

      • Tinwelende
        • October 2007
        • 131

        #33
        Nej, det är nog inte kiselalger (det hade jag på stenarna för några veckor sedan, tror jag (se nedersta bilden), men de är borta nu. Här är de alger som just nu dominerar på växterna (främst på nålgräset och Microsorium):



        Ja, jämfört med vad jag haft innan i mina akvarier, så har jag i alla fall mycket nu. Här är en bild från för ett par veckor sedan när även vattnet inte var så klart. Just nu är vattnet kristallklart igen, men nålgräset har kanske en aning mer av dessa trådalger på sig, men det ser samtidigt lite mer vildvuxet ut än vad det gör på den här bilden och när jag ser den nu såhär några veckor senare, så har faktiskt även den högra Vallisneriaplantan växt upp en del (de andra har mest ruttnat bort). Det här var alltså för ett par veckor sedan. Jag ska försöka ta en ny bild någon gång nu i helgen, så att ni kan se.

        Kommentar

        • Tinwelende
          • October 2007
          • 131

          #34
          Här är akvariet före och efter städning igår:


          (En vecka sedan senaste vattenbytet)



          De är kanske inte de skarpaste bilderna, men den typen av alger ni kan se - kan man utläsa något särskilt från dem?

          Och är det kiselalger på stenarna i mitt föregående inlägg?

          Jag har i alla fall lugnat mig med att tro att jag behöver alla dessa typer av tillsatser i akvariet nu, förutom att jag vill försöka få upp GH och KH (vilket jag gör gradvis under några veckors tid, tänkte jag - det måste väl ändå vara ok?)

          Och så får jag uppenbarligen införskaffa PMDD snart!

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #35
            Det bruna på stenarna är kiselalger, ja. De kommer att minska med tiden. Har du någon algätande mal i karet? Om inte, tror jag att ett gäng otocinclus skulle kunna funka bra där. De är dock rätt känsliga, så stoppa i inte i dem förrän akvariet är helt stabilt.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • Tinwelende
              • October 2007
              • 131

              #36
              Tack för ditt svar!

              Nej, jag har ett tiotal amanoräkor, men jag har inte vågat att sätta i någon mal, i och med nålgräset, som jag har trott skulle bli upprotat med malar, men otocinclus brukar ju inte rota så mycket. Finns det någon mal som skulle rensa nålgräset bra? Det känns som att det fångar upp massa skräp som sätter sig på det (inte bara alger, liksom).

              Kan det vara en idé, i och med att jag har så mycket växter, att bara göra ett 20% vattenbyte varannan vecka, istället för 30-40% en gång i veckan, som jag gör nu, eller vad tror du? Då kanske jag inte tömmer ur den lilla nitrat jag har lika mycket heller.

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #37
                Skräp på nålgräs borde amanosarna ta hand om. De är dock inget vidare på kiselalger, eftersom de inte skrapar. Det är alltid bättre med många små vattenvattenbyten istället för få stora. Det är bara akvarieägarens ork som bestämmer det, egentligen.
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • Tinwelende
                  • October 2007
                  • 131

                  #38
                  Njae, nålgräset är rätt så rufsigt, så de klättrar liksom inte upp där... Kiselalgerna har jag märkt har tonat ned sig lite ändå. Trådalgerna och cyanon breder ut sig mer eller mindre beroende på hur stora svängningar i vattenvärdena som jag har skapat, så små vattenbyten ofta låter väldigt logiskt och bra. Jag ska försöka bli ännu bättre på att göra dem mindre än vad de är nu (en gång i veckan).

                  Kommentar

                  Arbetssätt...