Blir inte av med nitriten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #16
    Jag har grunnat vidare på ditt dilemma. Valde själv att starta upp mitt akvarium med mycket växter vilket jag tror hjälper till en del eftersom växterna tar upp en del av överskottet. Om du inte har så mycket växter eller bara vill ha lite växtassistans tycker jag du ska lägga in en slinga med Hornsärv som är helt otrolig på att ta upp överskott i akvariet. Du bara släpper ned den och låter den flyta. Planterar du den får du inga rötter. Växer den sedan för mycket så knipsar du av överskottet och slänger det eller ger bort och då har en del av ditt problem blivit växtmassa. Det är ett naturligt välfungerande tips. Och märk väl att du oroar dig betyder ju bara att du bryr dig och det är ju inte fel.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Bint
      • February 2013
      • 10

      #17
      Ursprungligen postat av Bluewing
      Jag har grunnat vidare på ditt dilemma. Valde själv att starta upp mitt akvarium med mycket växter vilket jag tror hjälper till en del eftersom växterna tar upp en del av överskottet. Om du inte har så mycket växter eller bara vill ha lite växtassistans tycker jag du ska lägga in en slinga med Hornsärv som är helt otrolig på att ta upp överskott i akvariet. Du bara släpper ned den och låter den flyta. Planterar du den får du inga rötter. Växer den sedan för mycket så knipsar du av överskottet och slänger det eller ger bort och då har en del av ditt problem blivit växtmassa. Det är ett naturligt välfungerande tips. Och märk väl att du oroar dig betyder ju bara att du bryr dig och det är ju inte fel.
      Vi har rätt mycket växter faktiskt så tror inte att vi kan få ner mycket mer just nu utan att allt växer igen när de tagit sig. Jag har tyvärr inte lagt alla deras namn på hjärnan men har en som åtminstone ser ut som Hornsärv och verkar växa rätt bra redan. Tryckte dessvärre ner rötterna på nytt idag eftersom jag såg att de släppt en aning från gruset... inte bra gjort av mig alltså

      Räkorna verkar ha smaskat i sig de små flagorna av mat som låg på bottnen nu i alla fall. Så deras bajs kanske kan få fart på systemet lite nu

      Kommentar

      • Emil1981
        • January 2013
        • 55

        #18
        Ursprungligen postat av Ale22
        Bluewing: "Akvariestress" är ett roligt och bra ord, det skall jag lägga på minnet

        Bint: Ibland har jag hjälpt nya kar på traven med filtrerat "jordvatten", men det kanske inte är så lätt så här års. Kanske det går att ta lite jord ur en blomkruka?
        Jorden måste vara ogödslad, annars tar det väl hus i h-vete!

        Mer finns att läsa här: http://www.zoopet.com/forum/showthre...75#post1116375
        Jag fick rådet att inte använda aktivt slam från ett reningsverk till ett akvarium i en annan tråd här på zoopet, http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155776, men det är ju precis samma sak som att ta en näve jord som du tipsar om. Det finns ingenting i aktivt slam som inte finns i jorden ute. Precis samma bakterier fast MYCKET mer koncentrerat.
        Visst, avloppsvatten kan innehålla läkemedelsrester osv. Men i vattenfasen är det i så fall så liten koncentration så det kan omöjligt ha någon betydelse om man bara gör detta en gång under en uppstart.

        Det kan man dessutom få tillgång till denna årstiden också. Ta bara kontakt med kommunens VA-avdelning och fråga om du kan få nån deciliter aktivt slam med en susphalt på 2000-5000 mg/l. Oberoende om reningsverket har kvävereningen eller inte så kommer det i alla fall finnas nitrifierande bakterier, de finns alltid i en aktivslamanläggning.

        Kommentar

        • Ale22
          • February 2013
          • 36

          #19
          Jaha, aktivt slam, det har jag inte tänkt på förut! Men, du har säkert rätt, där borde finnas en hel del godis. Grannen jobbar där så det borde gå att ordna...
          Annars när jag kickar igång filterna till vår trädgårdsdamm, på våren, brukar jag köra och hämta lite dy från en å här i närheten. Det brukar grummla LITE 1-2 dagar men sedan blir det klart fint vatten igen. Sedan jag började med detta har jag aldrig haft några alger, vilket det lätt blir på våren innan filterna kommer igång.

          Man kan undra hur akvarie/damm folket är skapta som gräver i avlopp och dy i jakt på bakterier
          180l Växt/Sällskapsakvarie 54l växtakvarium 2st 20l Räkkuber
          Trädgårdsdamm Äkta guldfisk o guldid, koikarp

          Kommentar

          • Emil1981
            • January 2013
            • 55

            #20
            Aktivt slam innehåller dessutom faktiskt nitrifikationsbakterier till skillnad från alla dessa bakteriekulturer man kan köpa, i alla fall så länge man ser till att ge det syre inom ett par timmar. Bakterierna dör nämligen ganska snabbt utan syre. Det gör att nitrifikationen borde komma igång ganska omgående så länge det finns ammonium och syre tillgängligt.

            Dy kan jag tänka mig är bra i en damm, då får man ju de naturliga mikroorganismerna direkt.

            Kommentar

            • Ale22
              • February 2013
              • 36

              #21
              Ursprungligen postat av Emil1981
              Aktivt slam innehåller dessutom faktiskt nitrifikationsbakterier till skillnad från alla dessa bakteriekulturer man kan köpa, i alla fall så länge man ser till att ge det syre inom ett par timmar. Bakterierna dör nämligen ganska snabbt utan syre. Det gör att nitrifikationen borde komma igång ganska omgående så länge det finns ammonium och syre tillgängligt.

              Dy kan jag tänka mig är bra i en damm, då får man ju de naturliga mikroorganismerna direkt.
              Hoppas det är ok att vi kidnappar tråden lite?
              Detta är intressant och jag får nog prova med slam till våren. Grannen kan tveklöst fixa lite om en månad när det är dags att sätta igång dammen. Sparar man lite i en hink med syresten, som står varmt i garaget, borde man kunna tillsätta en omgång till efter några dagar. Lovar att återkomma när jag provat, känns inte som det är mycket som kan gå fel.
              180l Växt/Sällskapsakvarie 54l växtakvarium 2st 20l Räkkuber
              Trädgårdsdamm Äkta guldfisk o guldid, koikarp

              Kommentar

              • Bint
                • February 2013
                • 10

                #22
                Nu visade testet äntligen helt gult och därmed nitrit = 0 mg/l. Efter två veckor sedan vi upptäckte det! Passar ju dock ganska perfekt in på den där cykeln i 30-dagarschemat. Och det enda som krävdes var att inte göra något annat än att hälla i nitrivec dagligen och mata sparsamt (typ 2 flingor varannan dag).

                Tack för all hjälp!

                Kommentar

                Arbetssätt...