Blir inte av med nitriten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bint
    • February 2013
    • 10

    Blir inte av med nitriten

    Blir tokig! Har hållit på i en vecka nu. Nitriten minskade först till ca 0,5 mg/l men nu efter att fiskarna fick mat (för första gången på en vecka) är vi uppe i 1 mg/l igen. Akvariet har varit igång i 2,5 veckor. Som jag skrev i en annan tråd så blev vi lurade att sätta i alldeles för mycket djur efter endast 5 dagar och har nu 5 räkor, 2 pansarmalar och 6-8 boraras brigittae (ett par sögs upp i filtret innan vi satte på patron). Akvariet är på 60 l.

    Fattar inte vad vi gör för fel! Har bytt 25-40% vatten 3 ggr, haft i nitrivec varje dag, haft i salt i samband med vattenbyten, bara matat en gång på 8 dagar och igår fick jag vatten med gojs från ett urvridet filter i ett stabilt akvarium av en kompis som vi hällde ner i vårt eget filter, har mycket växter... Ändå verkar det som att nitriten till och med ökar nu sedan matningen i förrgår. Använder dropptest från Sera. Alla invånare verkar dock må bra. Enda konstiga är att våra boraras brigittae gömmer sig bak i växterna hela tiden. De verkar dock inte flämta eller kippa luft vid ytan.

    Allt jag läser säger att vi gör rätt och andra verkar bli av med nitrit inom ca 5 dagar. Vad gör vi för fel?
    Senast redigerad av Bint; 20 February 2013, 08:26.
  • limaan
    • December 2011
    • 212

    #2
    Fortsätt bara som du gör så försvinner det så småning om. Tog lång tid för mig att få bort nitriten också.
    Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
    Följ mig i projekttråden Akvarievrån
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

    Kommentar

    • Ale22
      • February 2013
      • 36

      #3
      Hade det varit mitt kar hade jag avvaktat med vattenbyten i 14 dagar, så att processen får en chans att komma igång. Därefter max 8-10 liter i veckan under en månads tid. Risken är att man nollställer vattnet med för häftiga vattenbyten i början och börjar således om på ruta ett varje gång. Fiskarnas avföring är grogrunden för nyttobakterierna, ge därför hellre lite mat varje eller iallafall varannan dag under dom första veckorna så att nedbrytningsprocessen får en ärlig chans. När processen börjar komma igång sjunker nitrit av sig själv, iallafall i mina kar.

      Omåttligt med tålamod är en av tjusningarna med denna hobbyn
      180l Växt/Sällskapsakvarie 54l växtakvarium 2st 20l Räkkuber
      Trädgårdsdamm Äkta guldfisk o guldid, koikarp

      Kommentar

      • loweann
        • February 2013
        • 78

        #4
        Ursprungligen postat av Ale22
        Hade det varit mitt kar hade jag avvaktat med vattenbyten i 14 dagar, så att processen får en chans att komma igång. Därefter max 8-10 liter i veckan under en månads tid. Risken är att man nollställer vattnet med för häftiga vattenbyten i början och börjar således om på ruta ett varje gång. Fiskarnas avföring är grogrunden för nyttobakterierna, ge därför hellre lite mat varje eller iallafall varannan dag under dom första veckorna så att nedbrytningsprocessen får en ärlig chans. När processen börjar komma igång sjunker nitrit av sig själv, iallafall i mina kar.

        Omåttligt med tålamod är en av tjusningarna med denna hobbyn
        Jaså? Är det fel att byta 25% vatten varannan dag om tex mitt tetra dropptest börjat bli orange då? Varit igång snart 3 veckor

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13129

          #5
          Under uppstartsmånaden förespråkar jag att man INTE byter vatten men man måste förstå att matningen måste hållas på ett absolut minimum. Byter man vatten ofta under uppstarten så förlänger man uppstartstiden avsevärt och det är inte bra, det betyder att fisken under lång tid kan tvingas vistas i vatten med höga ammonium/nitritvärden. Om man börjar få nitrit i sitt kar måste man stoppa matningen och helst tillsätta en bakteriekultur eller krama ur filter från ett annat kar. Att hålla på med intensiva vattenbyten löser sällan/aldrig nitritproblem.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • hampusr

            • December 2010
            • 134

            #6
            Åh! De underbara åsikternas land... Tror det behövs rejäl forskning på området innan man kan få ett bra svar på den här frågan.

            Själv tycker jag att vattenbyte inte skadar. I vart fall så länge man inte gör allt för stora byten och tillsätter nya bakterier. Gör man ett 25% byte bör man rimligtvis ta bort ca. 25% av nitriten, men även 25% av de goda bakterierna i vattnet. Ersätter man de goda bakterierna med nya efter bytet borde totaleffekten vara bra - så länge man inte byter allt för mycket och stressar upp djuren istället. I ett normalfungerande system är det frågan om ett nollsummespel (nästan) och man behöver knappast vara orolig för att bakterierna inte får tillräckligt med nitrit att äta när man har ett sådant enormt överskott - även efter vattenbytet.

            Sedan bör man ju fundera över varför nitriten inte går ner. Om man varit mycket sparsam med mat kanske man t.ex. skall fundera på hur många fiskar man har kvar i karet - ligger det någon död fisk och ruttnar bort bakom någon sten?

            Kommentar

            • hampusr

              • December 2010
              • 134

              #7
              Sedan handlar det ju inte riktigt om att mata sällan, utan om att mata lite. Att hälla i en hel burk med pellets bara en gång i månaden är inte direkt bra för nitriten...

              Kommentar

              • Mumin
                • October 2007
                • 3837

                #8
                Håller helt med om matningen. Man bör mata oftare än var åttonde dag, eftersom det är bajset som gör att bakterierna kommer igång. Nitrivec är inget universalmedel mot nitrit, det lär inte innehålla någon bakteriekultur utan snarare näring till bakterierna. Har man då inga bakterienivåeratt tala om så är det ingen ide att hälla ner näring åt dem.
                fiskarna lär inte heller må så bra av en sådan foderregim.
                För mycket är inte nog!
                Jag VILL ha en Elefantofon!!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Vad mäter du med?
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13129

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mumin
                    Nitrivec är inget universalmedel mot nitrit, det lär inte innehålla någon bakteriekultur utan snarare näring till bakterierna. Har man då inga bakterienivåeratt tala om så är det ingen ide att hälla ner näring åt dem.
                    Men det är ju för att just öka mängden nitrifikationsbakterier som man tillsätter "näring" (bakteriekultur ex. nitrivec) Och visst är det väl ett universalmedel vid alla problem med kvävecykeln vid uppstart av ett akvarium
                    Senast redigerad av åheim; 20 February 2013, 21:13.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Bint
                      • February 2013
                      • 10

                      #11
                      Idag har nitriten ökat ännu mer och är nu högre än vad den varit tidigare. Vi matade fiskarna efter 6 dagar, inte 8. Väldigt lite den gången dessutom och sedan har de inte fått mer därefter. Alltså har de fått mat en gång på 8 dagar. Funderade också på om vi hade en död fisk och har därför tagit upp rötter och sånt och kollat men kan inte hitta något sånt. Passade även på att suga upp en del skit från bottnen och gör ett till byte för att akut få ner nivåerna en aning (givetvis med vattenberedningsmedel). Nu har rasbororna börjat hålla till vid ytan och ser inte ut att må bra alls.

                      Mäter som sagt med dropptest från Sera. Har mätt kranvattnet också men inte fått utslag på det.

                      Vad jag tycker är konstigt är att värdet först gick ner tills det i nästan var borta för att sedan öka drastiskt igen på bara något dygn efter matningen.

                      Kommentar

                      • Bint
                        • February 2013
                        • 10

                        #12
                        Ingen som har fler tips? Nitriten mättes upp till 2,0 idag och fiskarna mår inte bra. Vet inte alls vad som ska göras... vågar inte hålla mig borta från vattenbyten när värdena är såpass höga. Byter bara ca 10% av vattnet. Bör jag sluta med det helt? Köpa toxivec? Känns inte bra att hälla i kemikalier.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #13
                          När jag startade upp min burk fick jag rådet av åheim om att läsa detta 30 dagars schema om vad som händer i akvariet första månaden. Tillsatte själv JBL Dinitrol som är bakterier (som jag förstått det) dagligen i ca 10 dagar. Bytte inte vatten alls på flera veckor.
                          Läser du schemat så ser du att akvariet normalt inte kan hantera Nitrit bra förrän efter en månad.
                          Undrar lite om ditt test mäter rätt egentligen. Vid för höga Nitritnivåer syns det på fiskarna. Verkar det ok så skulle jag ändå köra på. Du vill ha fler tips men tror du fått kloka råd redan. I början är det lätt att drabbas av akvariestress och man gör då för många justeringar för snabbt istället för att låta naturen ha sin gång.
                          Ett akvarium är liksom som en gigantisk finlandsfärja. Det tar ett bra tag att få fart på det sedan glider det vidare lite av sig självt. Men som Mumin sa, matar du för lite, vad ska då de bakterierna som sköter omvandlingen till Nitrat leva på?
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Ale22
                            • February 2013
                            • 36

                            #14
                            Bluewing: "Akvariestress" är ett roligt och bra ord, det skall jag lägga på minnet

                            Bint: Ibland har jag hjälpt nya kar på traven med filtrerat "jordvatten", men det kanske inte är så lätt så här års. Kanske det går att ta lite jord ur en blomkruka?
                            Jorden måste vara ogödslad, annars tar det väl hus i h-vete!

                            Mer finns att läsa här: http://www.zoopet.com/forum/showthre...75#post1116375
                            Senast redigerad av Ale22; 22 February 2013, 08:55.
                            180l Växt/Sällskapsakvarie 54l växtakvarium 2st 20l Räkkuber
                            Trädgårdsdamm Äkta guldfisk o guldid, koikarp

                            Kommentar

                            • Bint
                              • February 2013
                              • 10

                              #15
                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              När jag startade upp min burk fick jag rådet av åheim om att läsa detta 30 dagars schema om vad som händer i akvariet första månaden. Tillsatte själv JBL Dinitrol som är bakterier (som jag förstått det) dagligen i ca 10 dagar. Bytte inte vatten alls på flera veckor.
                              Läser du schemat så ser du att akvariet normalt inte kan hantera Nitrit bra förrän efter en månad.
                              Undrar lite om ditt test mäter rätt egentligen. Vid för höga Nitritnivåer syns det på fiskarna. Verkar det ok så skulle jag ändå köra på. Du vill ha fler tips men tror du fått kloka råd redan. I början är det lätt att drabbas av akvariestress och man gör då för många justeringar för snabbt istället för att låta naturen ha sin gång.
                              Ett akvarium är liksom som en gigantisk finlandsfärja. Det tar ett bra tag att få fart på det sedan glider det vidare lite av sig självt. Men som Mumin sa, matar du för lite, vad ska då de bakterierna som sköter omvandlingen till Nitrat leva på?
                              Shit, vad bra svar! Har tänkt låta allt vara ett tag nu och se om det hjälper. Om nivåerna går upp ytterligare kommer jag bli livrädd dock. Anledningen till att vi inte har matat mer är för att vi fick strikta tillsägelser från butik om att inte göra det förrän nitriten är borta. Haft i lite nu dock men ingen fisk verkar ens märka att jag haft i maten. Noll reaktion. Akvariestress har vi nog absolut drabbats av. Och min sambo är värre än vad jag är

                              Jaja, avvakta och se vad som händer. Återkommer väl inom några dagar med besked. Tack för hjälpen!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...