dH pH och KH

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emil1981
    • January 2013
    • 55

    dH pH och KH

    Undrar lite om vad som egentligen är viktigast av de olika parametrarna på vattenkvaliteten.
    Jag har en egen brunn hemma med ganska hårt vatten, det ligger på ca 15dH. pH ligger på 7,5.
    KH har jag inte kollat men alkaliniteten ligger på 340 mg/l HCO3 vilket borde ge ett KH på ca 19.
    Men vilken utav dessa är egentligen viktigast?
    Jag har tillgång till totalavhärdat vatten och kan således späda mitt vatten till vilken dH jag vill, problemet jag har då är att det totalavhärdade vattnet jag har tillgång till har ett pH på ca 8,2 vilket gör att om jag späder mitt vatten tills jag har ca 7dH så får jag ett pH på 7,9. Det går ju i sin tur att pH-reglera med regnvatten/smält snö som här hos mig håller ca pH 5-5,5 och 0 dH men då börjar det blir lite väl krångligt tycker jag.
    Alkaliniteten och KH vet jag inte vad det blir i den utspädda produkten.

    Det fiskar jag planerar att ha är zebrafiskar, bolivianska fjärilsciklider och ett par ancistrus.

    Hur tycker ni att jag ska göra?
    Är det värt att börja labba med vattnet eller ska jag bara köra på med mitt hårda vatten?
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2881

    #2
    Jag hade inte labbat, utan kört på det vatten du har. Det funkar säkert, man tröttnar också rätt fort på att försöka styra olika parametrar.

    Kommentar

    • Emil1981
      • January 2013
      • 55

      #3
      Efter att ha läst en massa trådar om diverse vattenvärden så verkar det som att mitt vatten inte är så dåligt ändå.

      Eller har jag fel?

      Vad jag har förstått så gör det inget om man har väldigt högt KH så länge man inte vill få vissa fiskar att leka eller?

      Här kommer vattenvärdena igen:
      dH: 15
      pH: 7,5
      KH: 16

      (340 mg/l HCO3 borde ge ett KH på knappt 16, men 16 eller 19 spelar väl inge större roll.)

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2881

        #4
        Ser som sagt inget större fel med dessa vattenvärden. Det är väl inte idealiskt beroende på vad man vill göra, t.ex. odla vissa arter som du säger. Annars inget man behöver justera.

        Kommentar

        • Emil1981
          • January 2013
          • 55

          #5
          Tackar för stödet, Sleaper!

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Perfekt vatten för malawisar eller tanganyika-ciklider...kom igen, skåda ljuset!
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • Emil1981
              • January 2013
              • 55

              #7
              Ursprungligen postat av Jens A.
              Perfekt vatten för malawisar eller tanganyika-ciklider...kom igen, skåda ljuset!
              Jag förstår vad du menar. Suger på den karamellen...

              Kommentar

              • Emil1981
                • January 2013
                • 55

                #8
                Men om man nu spinner vidare på det här så borde ett pH på 7,5 och en alkalinitet på 340 ge en koldioxidhalt på ca 25mg/l. Vad händer då när mina växter förbrukar den koldioxiden? Stiger pH då eller minskar alkaliniteten och pH förblir stabilt?

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2881

                  #9
                  pH kommer att stiga. KH16 och pH 7,5 ger 16mg/l CO2 enligt denna tabell: http://www.aquamax.de/Berechnungen/B...O2Tabelle.aspx

                  Med bra belysning och friskt med växter får man i princip alltid tillföra CO2 för att bibehålla pH på en jämn nivå.

                  Kommentar

                  • Emil1981
                    • January 2013
                    • 55

                    #10
                    Ursprungligen postat av Sleaper
                    pH kommer att stiga. KH16 och pH 7,5 ger 16mg/l CO2 enligt denna tabell: http://www.aquamax.de/Berechnungen/B...O2Tabelle.aspx

                    Med bra belysning och friskt med växter får man i princip alltid tillföra CO2 för att bibehålla pH på en jämn nivå.
                    Följaktligen ska man dela alkaliniteten med 17,86 för att få KH och inte 19 nånting som jag trodde. Diagrammet jag använde för att få 25 mg/l co2 utgick nämligen från pH och alkalinitet.

                    Kommentar

                    • Emil1981
                      • January 2013
                      • 55

                      #11
                      Till och med 21,5. Men det kan ju inte stämma. 17,86 verkar stämma bättre.

                      Kommentar

                      • Emil1981
                        • January 2013
                        • 55

                        #12
                        Tillbaka till pH. Kommer jag inte att få pH svängningar när jag byter vatten då? Hur mycket pH svängningar klarar fiskarna?

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2881

                          #13
                          pH kommer att svänga något vid delvattenbyten, men pH ändras kanske än mer över dygnet beroende på förhållandet ljus/CO2. Men det är inte så kraftiga förändringar att fiskarna blir skadade eller lider av detta. Gör man regelbundna delvattenbyten en gång i veckan eller var fjortonde dag blir det inga problem.

                          Kommentar

                          • Emil1981
                            • January 2013
                            • 55

                            #14
                            OK!
                            Jag kanske oroar mig i onödan.
                            Tack!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...