Vilket medel för att skydda slemhinnor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roffen2
    • August 2012
    • 197

    Vilket medel för att skydda slemhinnor?

    Hej,

    Jag har ett gäng guldfiskar i ett 310 liters. De får emellanåt för sig att fortplanta sig och då går det riktigt hett till....

    Jag ser efteråt att de ser tilltufsade ut på fjällen, de har väl skavt emot stenar och rötter.

    Är det en bra idé att hälla i nåt för att skydda slemhinnor och fjäll? Och i så fall vad?

    /Roffe
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    De flesta vattenpreparat skyddar slemhinnorna så om fiskarna är skadade kan det var vettigt att använda dessa.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • DaRe

      • June 2009
      • 2227

      #3
      Sv: Vilket medel för att skydda slemhinnor?

      Salt kan vara ett tips mot just skador. Även om bevisen är tveksamma så har jag själv sett snabba effekter med salt.
      Checking out...

      Kommentar

      • roffen2
        • August 2012
        • 197

        #4
        OK, tack då pytsar jag i lite Tetra Aquasafe. Osäker på salt, hur mycket vågar man ha i innan växterna protesterar?

        /Roffe

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av roffen2
          OK, tack då pytsar jag i lite Tetra Aquasafe. Osäker på salt, hur mycket vågar man ha i innan växterna protesterar?

          /Roffe
          Det är olika hur mycket oluika växter tål.

          För att salt skall döda bakterier etc. så krävs rejält med salt (mer än vad fisken tål). Däremot så kan mindre mängder med salt (ca. 2 dl/100 L vatten) ha en klart positiv funktion på fiskens osmostiska balans - vilket helt klart kan ha positiva effekter för hälsan.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...