Nya kopparrör!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • svea
    svarade
    Tack Tobbe för vänligheten. Ska kolla upp det.

    Lämna en kommentar:


  • Tobbe R
    svarade
    Koppartest finns här, det tog mig mindre än 30 sekunder att hitta. Vad är problemet?



    Det är fullständigt meningslöst att spekulera om vattenledningar, testa istället.



    Tobbe
    Senast redigerad av Tobbe R; 07 August 2013, 09:03.

    Lämna en kommentar:


  • svea
    svarade
    Jag bor i Vasastan.

    Lämna en kommentar:


  • simpson
    svarade
    Ursprungligen postat av svea
    Ingen som har lite råd och idéer hur jag ska gå till väga för att få behålla mina fiskar?
    Kanske prova med kolfilter, det kostar inte överdrivet mycket pengar. Det skulle ju kunna fungera, men då måste man prova...

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    20 minuter borde absolut räcka - jag håller med i det som Kristian skriver

    Lämna en kommentar:


  • KristianE
    svarade
    Kolfilter filtrerar bort koppar.
    Det finns lite andra saker som kan hamna i rören, troligen bytte dom fjärrvärmecentral när dom stambytte (tar för givet att det är fjärrvärme eftersom du bor i stockholm).

    Vet du att du ligger högt med koppar? Annars kan det ju vara vad som helst ju, det är ju inte direkt fiskar som är kända som jätte känsliga som verkar ha dött för dig.

    Var bor du? Olika delar av Stockholm har ju lite olika vatten.
    Senast redigerad av KristianE; 06 August 2013, 21:15.

    Lämna en kommentar:


  • svea
    svarade
    Jag spolar 20 min ungefär, aldrig mindre - snarare mer.
    De som dött: pansarmalar, skalar, regnbåge (flera), ancistrus (gammal, kanske berodde på det), röd fantomtetra (flera), amanoräka, om jag inte glömt nån nu...
    Du skrev innan att nya kopparrör betraktas som nya ca ½år. Stämmer det? Iså fall borde det börja gå åt det bättre snart.

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Jag tycker att det låter lite märkligt att det skulle vara problem så pass länge efteråt när du gör som du gör. Hur länge får vattnet spola igenom inna du byter?

    Sedan är ju också olika fiskar olika känsliga för koppar så du får kanske helt enkelt välja bort de känsligaste

    Lämna en kommentar:


  • svea
    svarade
    Ingen som har lite råd och idéer hur jag ska gå till väga för att få behålla mina fiskar?

    Lämna en kommentar:


  • svea
    svarade
    Hej alla goda hjälpare och ni som förklarat.
    Nu har det gått ca ett ½-år sen de gjorde stambyte och renoverade badrum och bytte alla ledningar och satt in nya kopparrör.
    Jag har skött akvarierna enl ovanstående resonemang. Således, små vattenbyten, enbart kallvatten, använder vattenberedningsmedel samt spolar ur ledningarna rejält innan.

    Hitills har ca 8-10 fiskar dött, minst! Det är många jämfört med vad som brukar förekomma! Vissa arter(neon-regnbåge) är svåra hos mej och dör en och annan. Men så pass många olika fiskar på ett halvår, det gör mej orolig. Jag har inte köpt koppartest eftersom det var svårt att få tag på.
    Jag borde fylla på lite fisk eftersom det ser tomt ut, men det vågar jag definitivt inte göra just nu. Ibland känner jag faktiskt mer att jag vill lägga ner hobbyn. Det är ngt jag inte vill egentligen, men har nästan tappat modet nu.
    Vad kan jag göra nu för att stoppa döden i karet?


    Senast redigerad av svea; 05 August 2013, 20:38.

    Lämna en kommentar:


  • Styfv
    svarade
    Jo nog är det better att va safe then sorry, hoppas det går bra iallafall!



    Styfv, karlstad

    Lämna en kommentar:


  • svea
    svarade
    Jag vet inte ens om det finns mycket, lite eller inget alls koppar i vattnet. Jag har inte kunnat skaffa test ännu. Ingen av de affärer jag kontaktat idag hade testet inne. Och jag har inte sagt att jag fått färgat hår, förstörda wc-stolar osv. Det var ngn annan som tog upp det.
    Och som Bygert säger, hyresvärden (en liten privat) skulle förstås aldrig göra ngn som helst åtgärd för mitt akvarium. Det finns inte på hans karta bara.
    Jag skaffar test när jag hittar, bara så jag vet om där finns ngn shit. Sen byter jag lite vatten åt gången som Kjell föreslog. Och har i vattenberedningsmedel. Samt tar kallt vatten eftersom det blir så lite åt gången.

    Vill bara förtydliga: varför jag frågat här i förväg, är att jag vill vara förberedd på hur jag ska göra, vad som kan hända. Och få tips från er, vilket jag är jättetacksam för att ha fått. Tack alla!
    Senast redigerad av svea; 09 February 2013, 13:14.

    Lämna en kommentar:


  • Styfv
    svarade
    Nej, men om man får missfärgat hår och förstörda wc möbler. Som förtydligande till vad jag menade.


    Styfv, Karlstad

    Lämna en kommentar:


  • Bygert
    svarade
    Gränsvärde för koppar i dricksvatten: 2.0 mg/l
    Ett gränsvärde för fisk: 0.1 mg/l
    " alger mm 0.03 mg/l

    Det behöver nog inte förklaras så mycket mer varför problem med koppar och akvarier inte är nåt som man skall tro att man får hjälp av hyresvärden med.

    För övrigt, det är nästan alltid omöjligt för hyresvärden att hindra att man skaffar akvarium.

    Lämna en kommentar:


  • Styfv
    svarade
    Om du har så stora problem med koppar i vattnet tycker ja du skall vända dig till din hyresvärd så att de får lösa problemet med fast installation av filter, istället för att hemmapula lösningar. Som "Bygert" säger, det kan förstöra både handfat, grytor och hår med missfärgningar och är skadligt för små barn. Men här pratar vi om ett stort problem.....



    Styfv, Karlstad

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...