Nya kopparrör!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Faltaren
    • July 2005
    • 1453

    #16
    Sv: Nya kopparrör!

    Varför inte bara köpa ett kolfilter på jula?

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

    Kommentar

    • svea
      • February 2005
      • 2476

      #17
      Just det, bra om man har möjlighet att ta bilen och har en Jula i närheten.
      Dessutom tror jag inte att vi får sätta dit ngt sånt nu när allt när nytt.
      Ni kanske känner till hur otroligt mycket regler det finns när badrum renoveras. Man tror inte det är sant, och en del hemskt svåra att förstå.
      Man får inte sätt dit en krok ens utan att det finns regler.

      Mina bilder
      Min zoon

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #18
        Koppar i vatten är definitivt något som kan vara ett problem. Det finns de som har problem med gröna tvättfat (så var det här innan vattnet blev kommunalt), grönt hår osv, vid höga halter blir det rent hälsovådligt och kan ge diarré och annat elände. Störst blir problemen vid lågt pH. Kommunalt vatten brukar numera ligga runt 8 och då är det inga problem. Under 7 är tveksamt, under 6 definitivt risk för problem. Över 50 mg nitrat skall man inte ge till barn så det ger nån indikation på var det är ett problem. Även lägre nivåer kan tyda på att nåt inte är bra.

        Stamnätet fram till förbrukare är av kostnadskäl så gott som aldrig gjort av koppar, det brukar vara betong, gjutjärn eller plast. Det hjälper alltså att spola ur ledningarna för att ta koppar eftersom det bara finns i nätet i huset. Även stamledningarna kan förvisso innehålla somligt som man inte vill veta men det brukar bara bli ett problem när det varit stopp eller annat krångel, då kan det ta ett tag innan vattnet är sig likt. Har vattnet varit avstängt är alltså inte det första man gör att byta i akvarierna, man väntar några dar i så fall. Huvudledningarna är det såpass flöde i så där blir det inga problem annars.

        Mäter man hög kopparhalt eller ser varningstecken som gröna beläggningar så är vattenberedningsmedel en möjlighet. Kolfilter tar också rätt bra, bästa variant för att få rent vatten om det finns icke önskvärda ämnen är en osmos:



        Osmosen är dock lite meck, det tar sin tid och det blir mycket spillvatten. Vattnet blir också så rent att det måste justeras med olika ämnen för att fungera. Filter av olika typ skall det alltid gå att ordna, det är bara att skruva av duschslangen och ordna lämpliga anslutningar. Diverse hysteriska anvisningar från hyresvärd behöver man inte bry sig mycket om i det fallet.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #19
          På gatan utanför vårt hyreshus så har de problem med ledningen varje vår när vintern kryper ur marken. Då får de gräva upp och göra om, det har inte slagit fel de senaste 5! åren.

          Då kör jag kolfilter från Jula, två stycken kopplade i serie. Det är lätt med en enkel anordning att fästa kalaset på duschblandaren. Jag tycker att det fungerat bra, fisken överlever i alla fall.
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Robert Kane
            • December 2012
            • 52

            #20
            jag köpte ett jula filter funkar skitbra, kopplade bara på den på dusch blandaren lite gardena kopplingar och vatten slang som räcker till akvariet
            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0737.jpg
Visningar: 1
Storlek: 106,6 KB
ID: 2146006

            Kommentar

            • simpson
              • July 2012
              • 666

              #21
              Ursprungligen postat av svea
              Just det, bra om man har möjlighet att ta bilen och har en Jula i närheten.
              Dessutom tror jag inte att vi får sätta dit ngt sånt nu när allt när nytt.
              Ni kanske känner till hur otroligt mycket regler det finns när badrum renoveras. Man tror inte det är sant, och en del hemskt svåra att förstå.
              Man får inte sätt dit en krok ens utan att det finns regler.
              Du behöver inte göra en fast installation och hänga fast filterhållaren på väggen, anlita rörmokare för att koppla in dig på rör i väggen etc.

              Du kan ställa/lägga filterhållaren i tex handfatet eller badkaret (de gånger du byter vatten) och efteråt plocka tillbaka den i förrådet. Sedan köper du några kopplingar så du tar bort duschslangen (skruvas bort för hand) och ersätter med koppling för trädgårds (akvarie)slang som går till filterhållaren och från den vidare till akvariet.

              OM du överhuvud taget får ha akvarie i lägenheten och använda badrummet är det ovan skrivet tillåtet!

              Kommentar

              • Styfv
                • November 2012
                • 176

                #22
                Om du har så stora problem med koppar i vattnet tycker ja du skall vända dig till din hyresvärd så att de får lösa problemet med fast installation av filter, istället för att hemmapula lösningar. Som "Bygert" säger, det kan förstöra både handfat, grytor och hår med missfärgningar och är skadligt för små barn. Men här pratar vi om ett stort problem.....



                Styfv, Karlstad

                Kommentar

                • Bygert
                  • March 2010
                  • 2169

                  #23
                  Gränsvärde för koppar i dricksvatten: 2.0 mg/l
                  Ett gränsvärde för fisk: 0.1 mg/l
                  " alger mm 0.03 mg/l

                  Det behöver nog inte förklaras så mycket mer varför problem med koppar och akvarier inte är nåt som man skall tro att man får hjälp av hyresvärden med.

                  För övrigt, det är nästan alltid omöjligt för hyresvärden att hindra att man skaffar akvarium.
                  Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                  Kommentar

                  • Styfv
                    • November 2012
                    • 176

                    #24
                    Nej, men om man får missfärgat hår och förstörda wc möbler. Som förtydligande till vad jag menade.


                    Styfv, Karlstad

                    Kommentar

                    • svea
                      • February 2005
                      • 2476

                      #25
                      Jag vet inte ens om det finns mycket, lite eller inget alls koppar i vattnet. Jag har inte kunnat skaffa test ännu. Ingen av de affärer jag kontaktat idag hade testet inne. Och jag har inte sagt att jag fått färgat hår, förstörda wc-stolar osv. Det var ngn annan som tog upp det.
                      Och som Bygert säger, hyresvärden (en liten privat) skulle förstås aldrig göra ngn som helst åtgärd för mitt akvarium. Det finns inte på hans karta bara.
                      Jag skaffar test när jag hittar, bara så jag vet om där finns ngn shit. Sen byter jag lite vatten åt gången som Kjell föreslog. Och har i vattenberedningsmedel. Samt tar kallt vatten eftersom det blir så lite åt gången.

                      Vill bara förtydliga: varför jag frågat här i förväg, är att jag vill vara förberedd på hur jag ska göra, vad som kan hända. Och få tips från er, vilket jag är jättetacksam för att ha fått. Tack alla!
                      Senast redigerad av svea; 09 February 2013, 14:14.

                      Mina bilder
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • Styfv
                        • November 2012
                        • 176

                        #26
                        Jo nog är det better att va safe then sorry, hoppas det går bra iallafall!



                        Styfv, karlstad

                        Kommentar

                        • svea
                          • February 2005
                          • 2476

                          #27
                          Hej alla goda hjälpare och ni som förklarat.
                          Nu har det gått ca ett ½-år sen de gjorde stambyte och renoverade badrum och bytte alla ledningar och satt in nya kopparrör.
                          Jag har skött akvarierna enl ovanstående resonemang. Således, små vattenbyten, enbart kallvatten, använder vattenberedningsmedel samt spolar ur ledningarna rejält innan.

                          Hitills har ca 8-10 fiskar dött, minst! Det är många jämfört med vad som brukar förekomma! Vissa arter(neon-regnbåge) är svåra hos mej och dör en och annan. Men så pass många olika fiskar på ett halvår, det gör mej orolig. Jag har inte köpt koppartest eftersom det var svårt att få tag på.
                          Jag borde fylla på lite fisk eftersom det ser tomt ut, men det vågar jag definitivt inte göra just nu. Ibland känner jag faktiskt mer att jag vill lägga ner hobbyn. Det är ngt jag inte vill egentligen, men har nästan tappat modet nu.
                          Vad kan jag göra nu för att stoppa döden i karet?


                          Senast redigerad av svea; 05 August 2013, 21:38.

                          Mina bilder
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • svea
                            • February 2005
                            • 2476

                            #28
                            Ingen som har lite råd och idéer hur jag ska gå till väga för att få behålla mina fiskar?

                            Mina bilder
                            Min zoon

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48147

                              #29
                              Jag tycker att det låter lite märkligt att det skulle vara problem så pass länge efteråt när du gör som du gör. Hur länge får vattnet spola igenom inna du byter?

                              Sedan är ju också olika fiskar olika känsliga för koppar så du får kanske helt enkelt välja bort de känsligaste
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • svea
                                • February 2005
                                • 2476

                                #30
                                Jag spolar 20 min ungefär, aldrig mindre - snarare mer.
                                De som dött: pansarmalar, skalar, regnbåge (flera), ancistrus (gammal, kanske berodde på det), röd fantomtetra (flera), amanoräka, om jag inte glömt nån nu...
                                Du skrev innan att nya kopparrör betraktas som nya ca ½år. Stämmer det? Iså fall borde det börja gå åt det bättre snart.

                                Mina bilder
                                Min zoon

                                Kommentar

                                Arbetssätt...