Nya kopparrör!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    Nya kopparrör!

    Hej alla som hjälpt mej tidigare och andra kunniga
    Nu är badrumsrenovering och stambyte i stort sett klart. Några små detaljer kvar bara.
    Allt har funkat rätt bra men mycket oljud och damm.
    Trots allt verkar fiskarna inte ha brytt sej, vi har inte sett att dom varit oroliga när det bilades och borrades. Skönt det.

    Nu är det alltså helt nya kopparrör och jag skulle vilja ha lite synpunkter och hjälp nu när jag ska börja ta vatten därifrån vid vattenbyten. Jag har normalt Tetras Aquasafe i vattnet vid vattenbyte. Är det tillräckligt nu när det är helt nya kopparrör?
    Behöver jag tänka på ngt annat? Jag har läst så mycket olika uppgifter här och blir osäker hur det förhåller sej.

    Jag (och fiskarna!) är jättetacksamma för lite råd.

    Mina bilder
    Min zoon
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Det är ju svårt att veta eftersom det varierar från tillfälle till tillfälle hur mycket koppar som fälls.

    1/ Du skall dock använda vattenberdningspreparat vid vattenbyten
    2/ Du bör inte göra stora vattenbyten

    Sedan framgår det inte riktigt om det är bara rören som bytts utan även varmvattenberedaren. detta har en klar betydelse för vilket vatten (varmt eller kallt) man skall använda.

    Har även varmvattenberedaren bytts (och den nya har en kopparmantlad behållare) så bör du enbart använda kallvatten vid vattenbytena. Om inte kan du använda vanligt tempererat vatten.

    3/ Dock innan vattenbytet skall du alltid tömma vattenledningarna så att inte stillastående vatten i ledningarna (som har fällt ut koppar) spolas ner i akvariet.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • svea
      • February 2005
      • 2476

      #3
      Tack för att du svarade.
      Vi bor i ett 5-vån hyreshus så det finns ingen varmvattenberedare. Endast rören således.
      Då gör jag alltså lite mindre byten, ca 1/4 kanske? Det är ett 200-literskar. Och vattenberedningsmedel samt spola en stund innan.
      Hur skulle jag märka på fiskarna om de skulle ta illa upp?

      Mina bilder
      Min zoon

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av svea
        Tack för att du svarade.
        Vi bor i ett 5-vån hyreshus så det finns ingen varmvattenberedare. Endast rören således.
        Då gör jag alltså lite mindre byten, ca 1/4 kanske? Det är ett 200-literskar. Och vattenberedningsmedel samt spola en stund innan.
        Hur skulle jag märka på fiskarna om de skulle ta illa upp?
        Men nånstans måste väl vattnet värmas upp
        I ett hyrehus blir det många meter rör som skall spolas ur - så varför inte duscha innan du byter vatten
        1/4 är för mycket i början.

        Nja kopparproblem ger ingen exakt sjukdomsbild utan det kan yttra sig på olika sätt och det kommer inte hux flux utan kryper långsamt på och ger mer negativt utfall på lite längre sikt.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • svea
          • February 2005
          • 2476

          #5
          Ok får spola länge då. Jo såklart värms det upp nånstans, det känner jag ju. Men inte i en egen liten privat sak. De har nog inte gjort ngt åt den biten i huset nu.
          Men hur länge ska man betrakta rören som nya"? Ett år eller mer...

          Ok inte fullt så mycket vatten då. Tack att du hjälper mej.

          Mina bilder
          Min zoon

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ja cirka ett år - men det fälls så klart ut mest i början.

            Sedan om man byter rör så byts ofta varmvattenberedaren samtidigt - men den behöver ju som sagt inte vara av koppar (men det är den oftast)
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Bygert
              • March 2010
              • 2169

              #7
              Nya rör kan släppa mer koppar men det mest avgörande är inte hur gamla rören är utan hur vattnet är. Med lägre pH eller högt nitrat så kommer det att lösas ut koppar i vattnet och det spelar då ingen roll om rören suttit sen i går eller i decennier. Så är man bekymrad för koppar så är det det viktigaste, kolla vattnet. Kommer det från ett större vattenverk så är det troligen inget problem, från en enskild brunn så kan det vara värre.

              Det finns tester för koppar i vatten men det går också att se varningstecken, ser man blågröna avlagringar i tvättstället så har man koppar i vattnet. Det går också att göra ett enkelt test, spola upp hett vatten som stått i ledningarna över natten och rör runt med en tvålbit (inte flytande tvål). Blir vattnet grått är där troligen ingen koppar, blir det grön ton så finns det lite koppar och blir det blåfärgat så finns det mängder.

              Nya rör kan alltså vara en anledning till lite extra försiktighet, spola ur ledningar innan vattenbyten och använd inte varmvatten om det kan undvikas. Men, trots det, det är inte nya rör som är det stora bekymret när det gäller kopparhalten utan om vattnet är dåligt. Det är långt mycket värre med dåligt vatten och gamla rör än med nya rör och bra vatten.
              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Håller visserligen med om det mesta som du skriver - men lika förbaskat så vet jag faktiskt flera som har drabbats av jätteproblem efter att vattensystemet har bytts och detta trots att de har ett pH över 8.

                Jag hade t.ex. själv en gång en odlingslokal (med några hundra akvarier) i en fastighet där vattensystemet byttes. Kranvattnet hade ett pH på över 8 och jag tillsatte bikarbonat (jag hade där främst MalTa-ciklider) så att värdet stannade där. Det fanns ingen nitrat i vattnet och det var kommunalt.
                Visst - det gick att hantera om jag bara bytte lite vatten och gjorde det ofta och då alltid tillsatte vattenberedningspreparat och alltid renspolade rörsystemet innan jag bytte - men i längden blev det ohållbart (det blev för jobbigt när man hade så många akvarier) och jag fick lägga ner odlingen.

                Då hade ändå odlingen fungerat klanderfritt under flera år och problemen började direkt efter att vattensystemet hade bytts - jag mätte också upp en rätt hög kopparhalt i kranvattnet.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Bygert
                  • March 2010
                  • 2169

                  #9
                  Nya rör kan ju ställa till det, jag säger inte annat. Det finns dock flera faktorer, det finns olika typer av rör och även annat i vattenkemin kan ställa till det. Det måste inte vara ett problem med nya rör man det kan vara det. Vill man ha säkra besked så är det väl läge att köpa ett test, det kan ju vara en god affär jämfört med att köpa ny fisk faktiskt:



                  Sen skall man ju tänka på att koppar inte är värst för fisk, det används faktiskt som medicin till fisk. Lägre djur som snäckor, räkor osv är långt mycket känsligare och man måste alltså vara mer observant om man har sånt.
                  Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Ursprungligen postat av Bygert
                    Sen skall man ju tänka på att koppar inte är värst för fisk, det används faktiskt som medicin till fisk. Lägre djur som snäckor, räkor osv är långt mycket känsligare och man måste alltså vara mer observant om man har sånt.
                    Håller med om att lägre djur är känsligare för koppar än fisk - men en del grupper av fiskar är faktikst väldigt kopparkänsliga. Jag vet t.ex. en akvarist som för många år sedan fick ersättning för alla sina fiskar som dött för att de medicinerades med General Tonic. Det stod inte då på förpackningen att denna innehöll koppar vilket dödade fiskarna. Den som betalade ut ersättningen var producenten.

                    Håller helt med om att det kan vara värt att investera i en Cu-test
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • svea
                      • February 2005
                      • 2476

                      #11
                      Ursprungligen postat av Bygert
                      . Med lägre pH eller högt nitrat så kommer det att lösas ut koppar i vattnet och det spelar då ingen roll om rören suttit sen i går eller i decennier. Så är man bekymrad för koppar så är det det viktigaste, kolla vattnet. Kommer det från ett större vattenverk så är det troligen inget problem, från en enskild brunn så kan det vara värre.
                      mängder.
                      Vad är lägre pH och högt nitrat, vilka nivåer? Vårt vatten kommer från ett stort vattenverk. Vattnet lär väl vara samma som innan reparationerna startade.

                      Mina bilder
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • simpson
                        • July 2012
                        • 666

                        #12
                        Ursprungligen postat av svea
                        Hej alla som hjälpt mej tidigare och andra kunniga
                        Nu är badrumsrenovering och stambyte i stort sett klart. Några små detaljer kvar bara.
                        Allt har funkat rätt bra men mycket oljud och damm.
                        Trots allt verkar fiskarna inte ha brytt sej, vi har inte sett att dom varit oroliga när det bilades och borrades. Skönt det.

                        Nu är det alltså helt nya kopparrör och jag skulle vilja ha lite synpunkter och hjälp nu när jag ska börja ta vatten därifrån vid vattenbyten. Jag har normalt Tetras Aquasafe i vattnet vid vattenbyte. Är det tillräckligt nu när det är helt nya kopparrör?
                        Behöver jag tänka på ngt annat? Jag har läst så mycket olika uppgifter här och blir osäker hur det förhåller sej.

                        Jag (och fiskarna!) är jättetacksamma för lite råd.
                        En möjlighet är ju att åka förbi en jula och köpa deras filterhållare och en patron kolfilter och några kopplingar. Tror filterhållare och patron kostar ungefär 200kr och sedan lite kopplingar.

                        Kommentar

                        • KristianE
                          • April 2012
                          • 1443

                          #13
                          En normal värmeväxlare för tappvarmvatten är gjord i rostfritt i dagsläget. Sen har man ju varmvattencirkulation som cirkulerar vattnet kontinuerligt och blandar ut det med nytt vatten innan det går ut i systemet igen (förutsatt att det är tappning i systemet).
                          //Kristian
                          Följ mitt 1440l SA projekt på
                          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                          Kommentar

                          • Styfv
                            • November 2012
                            • 176

                            #14
                            Jag ser inget problem med att ta vatten från nya kopparrör, likväl som att ta vatten från gamla kopparrör. Däremot kan gamla svartrör lämna från sig mycket onyttigt, speciellt om man ökar flödet genom ett rör som gått med lågt flöde en längre tid, så var kanske fallet i "Kjell Fohrman"s fall då dessa rör även innehåller koppar, som han mätte höga halter av.
                            Jag håller inte med "KristianE" om att en normal värmeväxlare är gjord i rostfritt i dagsläget. Priset gör att kopparmantlade är minst lika vanliga. "Vanlig" är både rostfritt, koppar och emalj beroende på vad rörmokarn rekommenderar och plånboken.
                            Sen är min åsikt att vad man spolar vattnet genom de sista 10 metrarna genom huset (plast, koppar, svart, pem, pex) inte spelar någon roll. Vattnet har transporterats åtskilliga kilometer eller tom mil i gamla svartledningar och träledningar innan det kommit till oss.

                            Själv använder jag inte varmvatten för jag är snål, men det har vi diskuterat i en annan tråd, hehe. Hursomhelst, där har ni mina tankar kring användandet av varm/kallvatten.



                            Styfv, Karlstad

                            Kommentar

                            • svea
                              • February 2005
                              • 2476

                              #15
                              Här fanns det gott om synpunkter. Jag tar till mej, skaffar nog ett test.
                              Men vad är "lägre pH eller högt nitrat" som Bygert skriver? Vilka nivåer talar vi om då?
                              Vattnet jag spolade upp och tvättade tvålen i blev mer gråaktigt, absolut inte grönt lr blått!
                              Jag har ingen möjlighet att sätta dit filterhållare med kolfilter.
                              Tack för att ni förklarar.

                              Mina bilder
                              Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...