Nya kopparrör!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ja cirka ett år - men det fälls så klart ut mest i början.

    Sedan om man byter rör så byts ofta varmvattenberedaren samtidigt - men den behöver ju som sagt inte vara av koppar (men det är den oftast)

    Lämna en kommentar:


  • svea
    svarade
    Ok får spola länge då. Jo såklart värms det upp nånstans, det känner jag ju. Men inte i en egen liten privat sak. De har nog inte gjort ngt åt den biten i huset nu.
    Men hur länge ska man betrakta rören som nya"? Ett år eller mer...

    Ok inte fullt så mycket vatten då. Tack att du hjälper mej.

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av svea
    Tack för att du svarade.
    Vi bor i ett 5-vån hyreshus så det finns ingen varmvattenberedare. Endast rören således.
    Då gör jag alltså lite mindre byten, ca 1/4 kanske? Det är ett 200-literskar. Och vattenberedningsmedel samt spola en stund innan.
    Hur skulle jag märka på fiskarna om de skulle ta illa upp?
    Men nånstans måste väl vattnet värmas upp
    I ett hyrehus blir det många meter rör som skall spolas ur - så varför inte duscha innan du byter vatten
    1/4 är för mycket i början.

    Nja kopparproblem ger ingen exakt sjukdomsbild utan det kan yttra sig på olika sätt och det kommer inte hux flux utan kryper långsamt på och ger mer negativt utfall på lite längre sikt.

    Lämna en kommentar:


  • svea
    svarade
    Tack för att du svarade.
    Vi bor i ett 5-vån hyreshus så det finns ingen varmvattenberedare. Endast rören således.
    Då gör jag alltså lite mindre byten, ca 1/4 kanske? Det är ett 200-literskar. Och vattenberedningsmedel samt spola en stund innan.
    Hur skulle jag märka på fiskarna om de skulle ta illa upp?

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Det är ju svårt att veta eftersom det varierar från tillfälle till tillfälle hur mycket koppar som fälls.

    1/ Du skall dock använda vattenberdningspreparat vid vattenbyten
    2/ Du bör inte göra stora vattenbyten

    Sedan framgår det inte riktigt om det är bara rören som bytts utan även varmvattenberedaren. detta har en klar betydelse för vilket vatten (varmt eller kallt) man skall använda.

    Har även varmvattenberedaren bytts (och den nya har en kopparmantlad behållare) så bör du enbart använda kallvatten vid vattenbytena. Om inte kan du använda vanligt tempererat vatten.

    3/ Dock innan vattenbytet skall du alltid tömma vattenledningarna så att inte stillastående vatten i ledningarna (som har fällt ut koppar) spolas ner i akvariet.

    Lämna en kommentar:


  • svea
    startade ett ämne Nya kopparrör!

    Nya kopparrör!

    Hej alla som hjälpt mej tidigare och andra kunniga
    Nu är badrumsrenovering och stambyte i stort sett klart. Några små detaljer kvar bara.
    Allt har funkat rätt bra men mycket oljud och damm.
    Trots allt verkar fiskarna inte ha brytt sej, vi har inte sett att dom varit oroliga när det bilades och borrades. Skönt det.

    Nu är det alltså helt nya kopparrör och jag skulle vilja ha lite synpunkter och hjälp nu när jag ska börja ta vatten därifrån vid vattenbyten. Jag har normalt Tetras Aquasafe i vattnet vid vattenbyte. Är det tillräckligt nu när det är helt nya kopparrör?
    Behöver jag tänka på ngt annat? Jag har läst så mycket olika uppgifter här och blir osäker hur det förhåller sej.

    Jag (och fiskarna!) är jättetacksamma för lite råd.
Arbetssätt...