Hjälp med CO2..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 900L
    • January 2013
    • 1

    Hjälp med CO2..

    Har ett 540L sällskaps med blandade Tetror.Fiskarna har alltid mått bra och tom fått yngel ett par gånger.
    Mina växter har haft det värre.Har aldrig mätt ph eller något i karet.Har ingen kemist utbildning.
    Nu till frågan.Kommer inom kort att starta upp ett 900L och har funderat på co2 tillskott för växterna.
    Kan någon här på ett enkelt sätt förklara hur jag ska gå tillväga på ett enkelt sätt.Ju mer man läser om co2
    ju mer kompliserat blir det.
    Hoppas på en enkel förklaring typ hur mycket co2 till detta ph ock hur man mäter ph bäst.
    Vad man måste tänka på,m.m.
    Har en del co2 prylar,flaska,regulator och diverse ventiler.
    Tänkte att tillföra co2 i bottnen på ett stort boilogiskt filter i bakrunden??
    Hoppas på några tips.
  • KristianE
    • April 2012
    • 1443

    #2
    Bästa sättet att styra det hela är ju givetvis en ph regulator. Den kostar ju några kronor så det näst bästa är en digital ph mätare som du håller koll med. Tredje bästa alternativet är dropptester, du testar med jämna mellanrum under en uppstarts period och sen kanske veckovis för att finjustera.
    Det du behöver för att hålla koll på din co2 nivå är alltså ett ph test och ett kh test, sen använder du en tabell för att kolla vilken mängd löst co2 du har i vattnet (typ denna http://www.pny.se/akvarium/co2/co2tabell.php )

    Det är inte så avancerat som det låter. När lyset är på kommer fotosyntesen igång och växterna konsumerar näringsämnen däribland kol. Så en enkel styrning är att koppla magnetventilen till samma timer.
    Ska man vara lite mer hightech så kan man starta co2 tillförseln ca 1 timme innan lyset tänds och stoppa ca en timme innan det släcks.
    //Kristian
    Följ mitt 1440l SA projekt på
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

    Kommentar

    • Najjklas
      • August 2008
      • 77

      #3
      Hjälp med CO2..

      Hur pålitliga är de digitala ph mätarna?
      Har hört olika bud. En del säger att man måste hosta upp en redigt rejäl slant för att få en man kan lita på. Jbl ph och kh droptester körde jag på innan jag skaffade controller.
      Dom gillade jag.

      Vad jag säger nu kan leda till diskussion, men jag vill ändå påstå att man inte ska lita på co2 tabellen för mycket.
      Det var först när ja vågade frångå den som det började hända grejer på allvar, och ändå kunde jag inte hitta nåt i mitt kar som skulle kunna spöka med ph värdet.

      Men att använda den som ett första riktmärke är bra, och man lär sig lite hur det hänger ihop, men det absolut viktigaste är att Observera sina växter och fiskar och justera därefter.

      Mvh niklas

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jag håller med, har personligen aldrig följt den tabellen utan kört på det som funkar för just det karet.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        Arbetssätt...