Fosfat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Fosfat?

    Vad är egentligen ett okey fosfatvärde (PO4) i ett akvarie?

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    En normaldos ger dig runt 5 ppm NO3, (0,5 ppm PO4) och 0.1 ppm Fe, detta är de nivåerna som växtakvarister gillar och som fungerar fint.

    (Dock)

    Finns det folk som kör fyra gånger så höga värden , det vill säga 20 ppm NO3, (2 ppm PO4) och 0.4 ppm Fe..

    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
      En normaldos ger dig runt 5 ppm NO3, (0,5 ppm PO4) och 0.1 ppm Fe, detta är de nivåerna som växtakvarister gillar och som fungerar fint.

      (Dock)

      Finns det folk som kör fyra gånger så höga värden , det vill säga 20 ppm NO3, (2 ppm PO4) och 0.4 ppm Fe..

      När det gäller mig Mathias, måste du prata normala värden, eftersom jag sällan kollar - icke kemist, som jag är. Det jag kollar just nu, är nitrat, väldigt sällan PO4. Jag kollade PO4, kanske för ett halvår sedan - det visade då "knallblått" (sera dropptest), då slutade jag med fosfatdelen i PMDD.
      Sen varför köra fyra ggr. högre värden, kan du förklara vaför?

      Gjorde en test idag, så i nuläget visar det på ljusblått - om det är bra eller dåligt, har jag inte en susning om.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #4
        Jadu, vad motsvarar det ljusblåa? Du borde ju ha något att mäta mot?

        Färgskalor ser olika ut från olika tillverkare. Den ljusblåa färgen motsvarar således ett resultat som går att läsa av på någon form av färgkarta som medföljde testet.

        Det är sällan bra att sluta med ett led i en komplett gödning, finns inte det ena kan inte växterna äta det andra ordentligt. Det är noga uträknat, brister uppstår ganska lätt. Har du mycket prickalger på rutorna så är det också ett tecken på att fosfatnivåerna är låga.
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #5
          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
          Jadu, vad motsvarar det ljusblåa? Du borde ju ha något att mäta mot?

          Färgskalor ser olika ut från olika tillverkare. Den ljusblåa färgen motsvarar således ett resultat som går att läsa av på någon form av färgkarta som medföljde testet.

          Det är sällan bra att sluta med ett led i en komplett gödning, finns inte det ena kan inte växterna äta det andra ordentligt. Det är noga uträknat, brister uppstår ganska lätt. Har du mycket prickalger på rutorna så är det också ett tecken på att fosfatnivåerna är låga.
          Nej, jag har inga prickalger.
          Jag har fått svar på min fråga tack vare Bluewing, som har lagt in en länk om växtakvarie i sin tråd.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          Arbetssätt...