dåliga vattenvärden, vad kan jag ändra på?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marleéne
    • June 2003
    • 28

    dåliga vattenvärden, vad kan jag ändra på?

    Gjorde i dag ett vattentest hos min djuaffär för att kolla vad som är fel med mitt vatten. Alla min guppys bara dör så jag kände att det kanske vore värt det.
    Fick dock inte riktigt possitiva nyheter av testet utan felet med mitt vatten var:
    Högt Nitrat(nitrit?)värde
    Högt Karbonatvärde
    Högt pH, minst 8,5 (han tyckte att hans sticka inte visade mer än 8.4 så jag vet inte riktigt)

    Sedan sa ha något om att medelhårdheten var låg, vet inte vad han menade men hårdheten var låg om man bortser från det höga karbonatvädet.
    Man kunde sänka det värdet genom att koka vattnet sa han, men jag vet inte.
    Vad säger ni? Vad kan jag göra? Hur är det med regnvatten, är det bättre? Kan jag samla det och blanda med kranvatten eller? Är inte regn ganska surt eller? Vi bor i Jämtland. Skulle pH-värdet jämna ut sig om man tog regnvatten och kranvatten??

    Vill ha alla tips jag kan få, då djurhandlaren inte kunde hjälpa mig sa han. Han tyckte att jag bodde på helt fel ställe för att ha akvarium och att jag borde frakta vatten till mitt akvarium från någon annanstans. Känns ju inte så kul, ska jag frakta 100 liter vatten flera kilometer en gång i veckan?? I så fall ger jag upp det här med fiskar..
    //Erika S

    Katter: 3 Ragdoll, 1 Bengal, 1 Birma, 1 Huskatt och två små ragdollkattungar
    Fiskar: 120 l med guppy, platy, klogroda och div. tetror
    Kaniner: 2 dvärgvädurar
    Hund: 1 vargliknande huskymix
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Vad var det som var för högt - nitrat eller nitrit?
    Normalt höga nitratvärden dör definitivt inte guppy av och höga nitritvärden orsakas oftast av för mycket mat och för lite vattenbyten.
    Hög karbonathårdhet och högt pH är snarare bra för guppy.
    Vad medelhårdhet är för något har jag ingen aning om, men det verkar minst sagt märkligt om totalhårdheten skulle var låg om karbonathårdheten är hög.
    Har du egen brunn, eller är det kommunalt vatten du har? Om du har kommunalt vatten ring dom och be att få ett testutdrag på vattenvärdena.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Marleéne
      • June 2003
      • 28

      #3
      det var nog nitrit-värdet som var högt. Ska mata mindre i framtiden, tror det kan bero på det.

      Jag tyckte inte att det verkade som om han som gjorde testerna visste vad han höll på med egentligen. Vi har ju egen brunn så jag kan desvärre inte kolla upp värdena med kommunen. Ska ta och köpa in lite egna testen idag och kolla på det där.

      Vad tror ni att det kan bero på att mina guppys dör då? Symtomen de får är att fenan får en "rispa" i sig och sedan tar det ca 1-1½ dag innan fisken dör, då är också fenan helt fransig och konstig. Kan detta bero på nitrit-värdet? Jag testade att ha ett ett medel som skulle döda svaghetsparasiter och detta har hjälpt två gånger och fenorna har läkt ihop på fiskarna. Sista gången fungerade det dock inte och två fiskar dog i alla fall..
      //Erika S

      Katter: 3 Ragdoll, 1 Bengal, 1 Birma, 1 Huskatt och två små ragdollkattungar
      Fiskar: 120 l med guppy, platy, klogroda och div. tetror
      Kaniner: 2 dvärgvädurar
      Hund: 1 vargliknande huskymix

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Visst kan det bero på hög nitrithalt - dålig vattenkvalitet kasn göra att flera olika sjukdomar bryter ut.
        Om man har en egen brunn så tycker jag nog att man skall kosta på sig lämna in vattnet för en analys, inte så mycket för fiskarnas skull som för sin egen.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Ursprungligen skickat av Marleéne
          Gjorde i dag ett vattentest hos min djuaffär för att kolla vad som är fel med mitt vatten. Alla min guppys bara dör så jag kände att det kanske vore värt det.
          Fick dock inte riktigt possitiva nyheter av testet utan felet med mitt vatten var:
          Högt Nitrat(nitrit?)värde
          Högt Karbonatvärde
          Högt pH, minst 8,5 (han tyckte att hans sticka inte visade mer än 8.4 så jag vet inte riktigt)

          Sedan sa ha något om att medelhårdheten var låg, vet inte vad han menade men hårdheten var låg om man bortser från det höga karbonatvädet.
          Öööh... Det där går inte ihop. Man kan inte ha högt pH utan att ha högt karbonatvärde, och vice versa, eller hålla ett pH över 8.3 stabilt, i alla fall inte i längden, utan att ta till "muskedunder"-kemikalier som Borax.

          Kort sagt, glöm precis allt han sa om karbonathårdhet, "medelhårdhet" (han menade GH, vilket är nånstans mellan tämligen och helt ointressant för en akvarist), och pH. Ditt pH och hårdhet är helt acceptabla för guppy.

          Däremot är det inte bra om du verkligen har nitrit i vattnet. Hög <b>nitrat</b> kan ge algproblem men är i praktiken ofarligt för fisken, medan hög <b>nitrit</b> dödar. Det är viktigt att du får reda på vilket det var, och om det verkligen var högt.

          Vad säger ni? Vad kan jag göra? Hur är det med regnvatten, är det bättre?
          Det sänker pH och hårdhet, men det finns ingen som helst anledning. Du kan f.ö. få mjukt, surt, vatten enklare, om du vill ha det - det är bara att hämta svartvatten ur närmsta å.

          Han tyckte att jag bodde på helt fel ställe för att ha akvarium och att jag borde frakta vatten till mitt akvarium från någon annanstans.
          Överväg att handla nån annan stans. Jag har inte hört sån brutal, löjeväckande, bullshit sen jag pratade med vår kommunekolog om vårt kranvatten!

          I alla fall: du bor i jämtland. Där finns områden med kalkberggrund, men du har antagligen medelmjukt vatten som ditt vattenverk justerar upp pH på. Dvs du har ungefär samma vatten som nästan alla andra med kommunalt vatten.

          Dina guppy har alla förutsättningar att trivas i ditt vatten MEN du bör veta att guppy massodlas med rätt brutala metoder i sydostasien, och har som resultat av det kraftigt nedsatt immunförsvar. Det innebär att guppy, som förr var en av de mest robusta fiskar som fanns, idag är en mycket känslig fisk - när de kommer i akvaristens akvarium och all antibiotika de fått går ur kroppen, dör de mycket lätt i olika sjukdomar.

          Men för all del, du kan också tänkas ha hög nitrithalt, och det dödar onekligen fisk. Det bör du kolla upp.

          Ditt pH och hårdhet, däremot, behöver du inte bry dig om.

          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Om Marleene bor i jordbruksbygd och har egen brunn så kan det vara så att om nitratkoncentrationen uppgår till 0.15 g/liter så kan förloppet löpa i motsatt riktning, denitrifikation. Detta kan på några ögonblick bli livshotande för fiskarna eller....?
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Marleéne
              • June 2003
              • 28

              #7
              Jag gick idag till en annan djurhandlare och pratade med honom. Han sa att karbonathalten och pH-vädet var perfekta vattenhörhållanden för levandefödare, så jag sturuntar i det så länge. Han sa att jag skulle ha i något medel för att minska nitrithalten och inte ge fiskarna någon mat på 4 dagar (har nog gett dem lite väl mycket tror jag)Sedan ska jag om ett tag göra ett nytt vattenprov för att se om jag fått bukt på den höga nitrithalten. Han trodde också att "sprickorna" i fenorna på fiskarna berodde på den höga nitrit-halten, han sa nått om att de kunde frätas bort av det eller nått..

              Lät en av mina guppyhonor, som i går kväll hade trasig stjärtfena, bada i en lösning av Antimaladin och idag hade hennes fena läkt ihop något. Har använt detta medel tidigare och det har fungerat på de trasiga fenorna. Ska låta en platyhane bada i det idag och förhoppningsvis överlever även han. Sedan får jag väl hålla tummarna att nitrithalten sjunker snart så att jag slipper trasiga fenor i framtiden.
              Bytte dock 50% av vattnet idag och hade i den där medlet som skulle minska nitrathalten.

              Tack för svaren
              //Erika S

              Katter: 3 Ragdoll, 1 Bengal, 1 Birma, 1 Huskatt och två små ragdollkattungar
              Fiskar: 120 l med guppy, platy, klogroda och div. tetror
              Kaniner: 2 dvärgvädurar
              Hund: 1 vargliknande huskymix

              Kommentar

              • Nova
                • April 2003
                • 512

                #8
                Marleéne, hur betedde sig dina guppys innan dom dog? Fick dom svårt att simma? Jag har antagligen fel nitrit värden.
                Mvh Nova
                Denise

                Kommentar

                Arbetssätt...