växtnäring ge nitrit??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • limaan
    • December 2011
    • 212

    växtnäring ge nitrit??

    Jag har ett nystartat akvarium på 15 l som vart igång i 1 1/2 vecka nu. Startade det genom att först fylla det med vatten och vattenbereddningsmedel från Nutrafin (aquaplus). Dagen efter hade jag i Nutrafin Cycle (bakterier). Nästa dag inköptes 2 sorters växter och 1 kampfisk. Hade då även i växtgödning från Nutrafin. Allt såg bra ut i ett par dagar med bra värden på nutrit och nitrit. Fisken fick max 6 granulatkorn om dagen (kanska var för mycket). Men när fisken och växterna vart i akvariet i 5 dagar så började den ena växten se lite ledsen ut så jag hade i lite mer växtnäring. Dagen efter var det nitrit i karet. Tillsatte då mer bakterier i karet och fisken fick då endast 2 granultkorn. Likadant gjordes dagen efter men nitriten fick jag inte ner så på kvällen bytte jag ca 30% vatten. Tillsatte vattenberedningsmedel och bakterier. Nitriten minskade något men försvann inte. Under 2 dagar tillsatte jag bakterier men nitriten fortsatte att stiga. Den ena växten såg ut att vara på väg att dö. På fredag kväll beslutade jag mig för att byta ca 50% vatten och ta bort den vissnande växten. Vattenberedningsmedel, bakterier och lite växtnäring tillsattes för jag ville inte att även den andra växten skulle dö. Fisken fick ingen mat alls den dagen. Under helgen var jag bortrest så då har fisken endast fått 1 granulatkorn om dagen. Inte förrens i morse testade jag vattnet igen och nitriten ligger väldigt högt och det har även blivit en massa alger i karet. Har tillsatt 2 doser med bakterier nu men är rädd att det inte kommer att hjälpa.

    Hur går jag vidare? Bör jag byta till ett annat märke på bakteriekulturen? Är växtnäringen orsaken till mina problem?
    Känner mig helt grön på detta då jag aldrig testade vattnet när jag som ung hade akvarium.
    Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
    Följ mig i projekttråden Akvarievrån
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Vad är det för växt? Och du behöver inte ge växtnäring nu i början, vänta tills karet kommit i balans.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • limaan
      • December 2011
      • 212

      #3
      Växten som är kvar tror jag är en jättegälört (limnophila aquatica) och den andra växten jag fick plocka bort var en Rundbladig rotala (rotala rotundifola).
      Trodde det var viktigt att ge växtnäring just vid uppstart för det finns ju inget sediment i bottegruset då
      Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
      Följ mig i projekttråden Akvarievrån
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jag hänger med på hur du tänker, men personligen kör jag hellre igång ett kar med lätta växter i början utan gödning. På det viset slipper man fundera och riskera att andra ämnen inverkar negativt på uppstarten, likaså är det större chans att klara sig från några större algangrepp.
        Att inte rotalan inte klarade sig är inte så konstigt, det är en svår växt även om man har bra med ljus och gödning. Limnophilan kan vara trixig den med, så deppa inte för mycket om inte heller den får fart.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • limaan
          • December 2011
          • 212

          #5
          Men hur ska jag fortsätta nu då? Bara fylla på med bakterier och inga vattenbyten och minimalt med mat till fisken?
          Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
          Följ mig i projekttråden Akvarievrån
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Jepp, och kanske bara mata en gnutta var tredje dag istället.
            Och skulle nitriten sticka iväg onödigt högt får du göra ett delvattenbyte. Den risken är inte så stor eftersom du bara har en kampfisk, och du kommer garanterat inte att svälta ihjäl honom.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • limaan
              • December 2011
              • 212

              #7
              Har nu fått bort nitriten men undrar nu när man ev behöver tillsätta växtnäring. Vill ju inte riskera att få fler nitritspikar. Växten är tydligen en Cabomba och inte en Limnophilan. Växer helt ok just nu.
              Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
              Följ mig i projekttråden Akvarievrån
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Du får ingen nitrit av växtnäringen i sig, däremot blir nitrit nitrat och som ofta är en av beståndsdelarna i växtgödning. Du kan börja smyga på med växtnäringen om du vill, kanske inte fulldos nu i början utan det räcker säkerligen med halv dos de första veckorna.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • limaan
                  • December 2011
                  • 212

                  #9
                  Ok, tack!
                  Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
                  Följ mig i projekttråden Akvarievrån
                  http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

                  Kommentar

                  • Bygert
                    • March 2010
                    • 2169

                    #10
                    Växtnäring som innehåller kväve gör det ofta i form av ammoniumnitrat. Om inte växterna och de nitratbildande bakterierna är i full gång är då risken att ammoniumdelen av ammoniumnitrat omvandlas till nitrit och sen inte kommer vidare fort nog. Det är alltså en dålig ide att gödsla i nystartade akvarier med växtnäring med kväve, det kan ställa till det.

                    Sen kan ibland kvävecykeln gå baklänges så nitrat blir nitrit men det är mer udda, knappast troligt i det här fallet.
                    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                    Kommentar

                    • limaan
                      • December 2011
                      • 212

                      #11
                      Ursprungligen postat av Bygert
                      Växtnäring som innehåller kväve gör det ofta i form av ammoniumnitrat. Om inte växterna och de nitratbildande bakterierna är i full gång är då risken att ammoniumdelen av ammoniumnitrat omvandlas till nitrit och sen inte kommer vidare fort nog. Det är alltså en dålig ide att gödsla i nystartade akvarier med växtnäring med kväve, det kan ställa till det.

                      Sen kan ibland kvävecykeln gå baklänges så nitrat blir nitrit men det är mer udda, knappast troligt i det här fallet.
                      Så jag bör vänta ett tag till med växtnäringen då? Akvariet har nu vart igång i 20 dagar. När tycker du att jag kan börja ge växtnäring?
                      Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
                      Följ mig i projekttråden Akvarievrån
                      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

                      Kommentar

                      Arbetssätt...