Slut på idéer !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • woodlund
    • December 2011
    • 666

    Slut på idéer !

    Nu har mina idéer tagit slut men förhoppningsvis har någon av er här inne någon ny ide att dela med er av.

    Jag har bott i mitt hus i 1,5 år och gjort mina vattenbyten 1-2 ggr i veckan sedan dess , för ca 3 veckor sedan började saker att hända här , när jag fyller på med nytt vatten är det som att det är kolsyra i vattnet som sätter sig på skinnet på mina diskusar så att dom " slemmar"

    Tar jag bara iskallt vatten är det kristallklart , tar jag hett vatten i en spann och tittar i spannen är det också kristallklart men när jag tar fingervarmt vatten blir det små luftbubblor i det .
    Jag har testat att ha slangen i vattnet , ovanför vattnet , lite vattentryck , högt vattentryck men det gör ingen skillnad alls .
    Nyss testade jag att köra det genom kol men det var samma sak så nu är det slut på idéer , är det någon av er som har någon aning om vad som kan pågå eller vad mer jag kan testa för jag mår dåligt av att se fiskarna slemma men jag kan inte heller sänka tempen under 25-26 för då blir dom uppstressade ?
    1900Liter Diskusvatten


    Medlem i NDSS www.diskusforum.se
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Iaf lite funderingar - en blandning varmt-kallt borde få gaser att fälla ut från det kallare vattnet som klarar av att "innehålla" mer gaser än det varma. Knappast kolsyra mer vanlig kvävgas o syrgas i så fall. Lösning på problemet? Själv har jag en tunna som fylls på med kallvatten (o lite askorbinsyra mot kloret samt salt mot velvet - jag har nothos). Däri finns cirkulation o stark doppvärmare. Inga gasbubblor att tala om i burkarna trots 100% vattenbyten.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • ettfettbranamn
      • December 2010
      • 3424

      #3
      Mm.. Inne på samma spår, att åldra vattnet kan ju vara en ide.. Köpa en gammal juicetank med cirkulation och värme.. Du kan ju ha den i källaren och skicka upp det med samma pump som driver cirken..
      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

      Normaliseringsprocessen..
      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

      Kommentar

      • perfetto
        • March 2008
        • 1593

        #4
        Kör vattnet genom en hink/balja med sand?

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          #5
          Haha, skönt att ha ett sandfilter på in-vattnet.. Men kanske inte helt tokigt.. Jag vet att amerikanerna är mycket för att åldra sitt vatten.. Många som kör stora burkar och stora vattenbyten har massa vatten snurrande i diverse tunnor, tråg och kärl..
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • woodlund
            • December 2011
            • 666

            #6
            Ja det får nog bli att testa att låta vattnet "vila" ett tag innan det fylls i akvariet , dags att plocka in 400 liters vattentunnan och rengöra den ordentligt inför helgen och se om det blir bättre , tack för tipsen
            1900Liter Diskusvatten


            Medlem i NDSS www.diskusforum.se

            Kommentar

            • woodlund
              • December 2011
              • 666

              #7
              Sagt och gjort , vattentunnan plockades in och rengjordes grundligt i Fredags sedan gjordes vattenbyten igår .
              Resultatet blev : klart och fint vatten utan några som helst bubblor
              Enda nackdelen nu är att det tar lite lång tid att fylla upp akvariet på detta sättet då det krävs rätt lång slang från pumpen i tunnan till akvariet ( pumpen har 3000/l i timmen ) så nu blir det till att leta lite efter en grövre slang så att det blir mindre motstånd för pumpen då jag är alldeles för rastlös för att sitta och vänta 45 minuter på att det ska fyllas upp igen , jag vet att man ska ha tålamod i vissa fall men detta är inte ett sådant haha.

              Tack för tipset om att låta vattnet lufta ur i en tunna innan påfyllning det hjälpte mig att bli av med bekymret .
              1900Liter Diskusvatten


              Medlem i NDSS www.diskusforum.se

              Kommentar

              Arbetssätt...