Egen bergsborrad brunn ph, gh & kh

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Axman
    • January 2013
    • 188

    Egen bergsborrad brunn ph, gh & kh

    Hej!

    Har testat mitt vatten med hjälp av en sådan där remsa (samt dropptest för ph och nitrit).Saken är den att jag har egen borrad brunn i gammalt hederligt svenskt urberg. Så jag var nyfiken på vad mitt vatten har för egenskaper.

    Detta kom jag fram till:
    ph ca 7-7,5
    kh under 3
    gh under 3
    (nitrit och nitrat på noll naturligtvis)

    Har ni tips på hur jag skall hantera detta vatten? Försöker läsa på men blir inte så mycket klokare på om det är något jag skall justera eller ej. Mycket beror väl på fisk och växter jag väljer (akvariet är under uppstart) men jag skulle uppskatta kloka ord från er.

    Vad skall jag passa mig för?
    Skall jag justera värdena på något sätt och i så fall hur motiverar ni det?
    Något positivt med så lågt gh/kh?
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1022

    #2
    Du kan skaffa de fiskar du vill ha. Det är lätt att justera PH och KH/GH efter behov. Lågt KH/GH gör att PH blir ostabilt, det bör ligga över 3.

    Kommentar

    • KristianE
      • April 2012
      • 1443

      #3
      Kolla järn också och kanske några andra av dom vanliga metallerna. Bäst är att få det analyserat men det kostar ju några kronor.
      Enda som jag har haft erfarenhet av borrad brunn är att det har varit väldigt syrefattigt men det är ju bara att se till att det luftas ordentligt när man tappar upp det (typ duschmunstycke).
      //Kristian
      Följ mitt 1440l SA projekt på
      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2876

        #4
        Ser inga problem med dom värden du anger med reservation för KH (hur långt under 3?). Fördelen med lågt KH är att det gör det lättare att få ner och därmed styra pH med CO2, ifall det är aktuellt. Önskas högre pH så är det ju lätt att tillsätta kalk.

        Kommentar

        • Axman
          • January 2013
          • 188

          #5
          Tackar för tipsen, skall skicka in för ett riktigt vattenprov inom sin tid men tänkte att det kan ju inte skada med tips från coachen eftersom akvariet är igång redan nu. Kan misstänka att värdena är långt under 3 faktiskt. Kom ihåg efter att jag skrev detta att jag testade vattnets hårdhet i gymnasiet för ett gäng år sedan att det räckte med en droppe för att det skulle slå om då. Räckte faktiskt med resterna av ett dåligt diskat provrör för att det skulle ändra färg. Minns inte mer än då om vad det var för test då men men. Skall plugga på kring detta och kika på om jag skall justera något. Antar att mitt vatten är lättare att justera så som man vill ha det i vart fall. För övrigt ber jag om ursäkt för att mitt inlägg saknar enterslag. Sidan verkar inte vara IE10-kompatibel.

          Kommentar

          Arbetssätt...