Sandsnäckor som enda invånare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Knax
    • November 2012
    • 1148

    Sandsnäckor som enda invånare?

    Hur är sandsnäckor på att hålla igång ett akvarium? Jag har ett yngelakvarium, som nu är tömt. Bottnen består av fin sand, under 1mm kornstorlek och eftersom det gått yngel i det har det byggts upp en del skit. Jag hade i snäckor för att få ordning på karet och det är på rätt väg. Frågan är hur jag gör för att hålla detta lilla kar igång? Jag har tänkt ha det som karantän/sjukstuga. Bör jag ha lite fisk i under tiden, så att det liksom hålls igång, eller räcker det med snäckorna och kanske lite, lite mat ibland?

    Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
    // Mats, a.k.a. Knax



    "All's well that ends." - Unknown
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #2
    Jag tror att det skulle funka, jag hade gjort så iaf. Men du kan ju slänga i en Ancistrus med så tycker jag att det borde gå bra. Men men, jag har ju haft fel förr

    Kommentar

    • Knax
      • November 2012
      • 1148

      #3
      Sv: Sandsnäckor som enda invånare?

      Jag tänkte på det, att en mal vore bra för att hålla nere algtillväxten... Den kanske producerar tillräckligt med detrit för att sysselsätta snäckorna, dessutom. Alternativet är att skaffa några endlers eller gå åt ett annat håll och ha i räkor, men det kan ju bli lite dumt när man behöver nyttja karet som sjukstuga.

      Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
      // Mats, a.k.a. Knax



      "All's well that ends." - Unknown

      Kommentar

      • MonkanS
        • December 2011
        • 861

        #4
        Räkor är nog ingen bra idé om du tänker ha det där karet till karantän/sjukstuga ibland. Endlers ja... men.. de är väldigt duktiga på att yngla av sig. Visserligen äter de upp de flesta ynglen själva. Men några blir alltid kvar ändå. Iaf om de har en del växter att gömma sig i. Och till slut är de väääldigt måååånga. Har jag fått erfara..
        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

        Kommentar

        • Knax
          • November 2012
          • 1148

          #5
          Sv: Sandsnäckor som enda invånare?

          Ursprungligen postat av MonkanS
          Räkor är nog ingen bra idé om du tänker ha det där karet till karantän/sjukstuga ibland. Endlers ja... men.. de är väldigt duktiga på att yngla av sig. Visserligen äter de upp de flesta ynglen själva. Men några blir alltid kvar ändå. Iaf om de har en del växter att gömma sig i. Och till slut är de väääldigt måååånga. Har jag fått erfara..
          Precis så tänker jag... Så det blir till att fundera. Rätt tråkigt att ha ett kar bara till sjukstuga. Där kan det ju duga med en plastback... Kanske kuligare att satsa på ett litet gäng räkor och massa mossa.
          // Mats, a.k.a. Knax



          "All's well that ends." - Unknown

          Kommentar

          • MonkanS
            • December 2011
            • 861

            #6
            Ursprungligen postat av Knax
            Precis så tänker jag... Så det blir till att fundera. Rätt tråkigt att ha ett kar bara till sjukstuga. Där kan det ju duga med en plastback... Kanske kuligare att satsa på ett litet gäng räkor och massa mossa.
            Det tror jag också att det är..
            Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

            Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

            Kommentar

            • perfetto
              • March 2008
              • 1593

              #7
              Ursprungligen postat av Knax
              Jag tänkte på det, att en mal vore bra för att hålla nere algtillväxten... Den kanske producerar tillräckligt med detrit för att sysselsätta snäckorna, dessutom. Alternativet är att skaffa några endlers eller gå åt ett annat håll och ha i räkor, men det kan ju bli lite dumt när man behöver nyttja karet som sjukstuga.

              Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
              - Black Molly är enda fisken i vuxet tillstånd jag vet som äter i princip alla typer av alger. Ovärderlig på det viset. Siameser och malar äter bara kräset utvalda alger och dessutom nästan enbart som juvenila.

              Kommentar

              • Jesper Broman
                • November 2012
                • 3445

                #8
                Ursprungligen postat av Knax
                Precis så tänker jag... Så det blir till att fundera. Rätt tråkigt att ha ett kar bara till sjukstuga. Där kan det ju duga med en plastback... Kanske kuligare att satsa på ett litet gäng räkor och massa mossa.
                Ja det har du ju faktiskt rätt i

                Kommentar

                • Knax
                  • November 2012
                  • 1148

                  #9
                  Sv: Sandsnäckor som enda invånare?

                  Ursprungligen postat av Jesper Broman
                  Ja det har du ju faktiskt rätt i
                  Så nu blir det ditt tips med ancistrus först och sedan shoppa på sig lite mossa och fina räkor. Om jag inte hinner ändra mig igen.
                  // Mats, a.k.a. Knax



                  "All's well that ends." - Unknown

                  Kommentar

                  • Jesper Broman
                    • November 2012
                    • 3445

                    #10
                    Ja men det är härligt med olika alternativ. Håller själv på med ett 150l. Inrett och klart men har ingen aning om vad jag ska ha för fisk i

                    Kommentar

                    • Knax
                      • November 2012
                      • 1148

                      #11
                      Kanske gick lite "overboard", men nu simmar det 13 st ancistrus i det lilla karet. Iofs är de hemskt små, men ändå rätt många. Finns gott om alger för dem att knapra på iaf.
                      // Mats, a.k.a. Knax



                      "All's well that ends." - Unknown

                      Kommentar

                      • Jesper Broman
                        • November 2012
                        • 3445

                        #12
                        Då är det snart rent iaf

                        Kommentar

                        • Knax
                          • November 2012
                          • 1148

                          #13
                          Sv: Sandsnäckor som enda invånare?

                          Är det möjligt att sandsnäckorna konkurrerade ut ancistrusarna i den lilla kuben?

                          Jag fiskade ur 5 st för ett bra tag sedan, men av de 8 som borde ha varit kvar fanns idag till sist bara 4... På algtabletterna hängde det snäckor i stora klasar och jag fick känslan att ancistrusarna inte fick något av dessa. Jag har stödmatat sparsamt med frysfoder, en knivsudd artemia eller cyklops emellanåt, så det är väl det malarna har levt av.
                          // Mats, a.k.a. Knax



                          "All's well that ends." - Unknown

                          Kommentar

                          Arbetssätt...