Fisk vid uppstart, eller inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dr.Dork
    • December 2012
    • 263

    Fisk vid uppstart, eller inte?

    God eftermiddag!

    Jag har hela tiden hört att man ska slänga i fiskar direkt från start, sk. piloter, som ska skita ner och få igång bakrerierna.

    Sen, igår, började jag läsa på ett Brittiskt forum. Där framgick det väldigt fort att detta är totalt uteslutet. Anledningen är för att det är så fruktansvärt barbariskt att slänga ner fiskar som riskerar att dö, för "även om en guppy är värd lite pengar och man har dessa i överflöd så är det synd om dom ifall de måste dö av nitrit". Och så...

    Det var en kille/tjej som skulle starta upp ett nytt akvarium som sa att h*n tänkte slänga i några guppysar från ett överbefolkat kar, han blev totalt sågad och nästan utskälld för detta! :/

    Alla sa att han ska använda bakterie på flaska, och tänka på att alla liv är lika värda, även en guppys!

    Hur kan det va så olika? Är vi svenskar så barbariska, eller är britterna Greenpeace-folk allihop? Vilken metod fungerar bäst?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    Sv: Fisk vid uppstart, eller inte?

    Finns det ingen fisk i karet så dör bakterierna. Visst kan du hälla i från flaska men du måste ändå ha fiskar i som skitar ner så bakterierna har nått att äta av o bli fler.

    De verkar ha fattat det fel i England. Syftet med piloter är att du INTE ska få nitrit. Att man sakta o säkert bygger upp bakteriekulturen. Det går inte stressa fram. Finns genvägar med att använda bakteriekultur på flaska, använda inkört filter, använda gojs från inkört kar.

    Men allt kräver att det finns i fisk i karet. Annars dör bakterierna tillslut

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      Sv: Fisk vid uppstart, eller inte?

      Mina piloter har aldrig dött av nitrit. Inte dött över huvvetaget.

      Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

      Kommentar

      • Moving Waves
        • August 2010
        • 1403

        #4
        Sv: Fisk vid uppstart, eller inte?

        Olika forum etablerar olika "sanningar". Här på zoopet tycks metoden med piloter förespråkas av de flesta men man ska väl inte påstå att varken ena eller andra metoden är rätt.
        - - -
        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

        Kommentar

        • Moving Waves
          • August 2010
          • 1403

          #5
          Sv: Fisk vid uppstart, eller inte?

          Bakterier lever inte ENBART av fiskskit - fiskmat, växtdelar, ja allt organiskt funkar. Sett att många slänger ned en fryst räka som får ruttna. Så den beskrivningen ställer jag inte upp på hannes.
          - - -
          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            I England finns det en tidning som heter Practical Fishkeeping som förespråkar något som heter Fishless cycling och där använder man en massa speciella medel (inte de vanliga bakterikulturerna) för att få igång tillväxten av nyttobakterier i akvariet och man väntar en månad med att släppa i några fiskar. Anledningen är så klart att många som startar sina akvarier lägger i för mycket fisk vid uppstarten och då går det åt skogen (=djurplågeri).

            Men jag håller med hannesc om att man mycket väl kan lägga i några få fiskar vid uppstarten och det viktiga är sedan att mata väldigt försiktigt den första månaden. Det är också en fördel om man tillsätter en bakteriekultur i vattnet vid uppstarten.

            Jag har trots allt under årens lopp startat upp några tusen akvarier och det fungerar alldeles utmärkt att göra på detta sätt och det är absolut inte djurplågeri.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              Sv: Fisk vid uppstart, eller inte?

              Ursprungligen postat av Moving Waves
              Bakterier lever inte ENBART av fiskskit - fiskmat, växtdelar, ja allt organiskt funkar. Sett att många slänger ned en fryst räka som får ruttna. Så den beskrivningen ställer jag inte upp på hannes.
              Sant sant. Men om du har ett malawi kar med bara sten då? :-P

              Men visst har du rätt. Men fiskarna hjälper ju till att få igång kulturen.

              Klart man kan använda en räka eller så. Finns som sagt många sätt att starta kulturen. Men att bli halshuggen för att man använder piloter o påstår att de kommer dö av nitrit säger jag är fel

              Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

              Kommentar

              • Moving Waves
                • August 2010
                • 1403

                #8
                Sv: Fisk vid uppstart, eller inte?

                Nä precis, som jag skrev är varken det ena eller andra mer rätt eller fel än det andra. Vet man vad man gör och har tålamod att verkligen hålla det till några få fiskar tycker jag också det är en smidig metod.
                - - -
                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13127

                  #9
                  Ursprungligen postat av Dr.Dork
                  God eftermiddag!

                  Jag har hela tiden hört att man ska slänga i fiskar direkt från start, sk. piloter, som ska skita ner och få igång bakrerierna.

                  Sen, igår, började jag läsa på ett Brittiskt forum. Där framgick det väldigt fort att detta är totalt uteslutet. Anledningen är för att det är så fruktansvärt barbariskt att slänga ner fiskar som riskerar att dö, för "även om en guppy är värd lite pengar och man har dessa i överflöd så är det synd om dom ifall de måste dö av nitrit". Och så...

                  Det var en kille/tjej som skulle starta upp ett nytt akvarium som sa att h*n tänkte slänga i några guppysar från ett överbefolkat kar, han blev totalt sågad och nästan utskälld för detta! :/

                  Alla sa att han ska använda bakterie på flaska, och tänka på att alla liv är lika värda, även en guppys!

                  Hur kan det va så olika? Är vi svenskar så barbariska, eller är britterna Greenpeace-folk allihop? Vilken metod fungerar bäst?
                  När man startar akvarium så är det viktigaste att man läst på innan och är ansvarsfull men vilken startmetod är nog mindre viktig. Visst du kan starta ditt kar utan fisk och mata det tomma akvariet första månaden så att kvävecykeln kommit igång och nitriten gått ner till noll. Tråkig metod och det krävs tålamod så att man inte matar på och sen stoppar ner fisk efter nån vecka då värdena är uppe i taket. Jag föredrar att starta med fisk direkt med en kombination av vattenberedningsmedel, bakteriekultur och snålmatning.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • freddan_gbg
                    • December 2011
                    • 297

                    #10
                    Fisk vid uppstart: Svar ja när tempen är stabil och fin

                    Börja med några få, starta upp 2 kar hos en vän för 1 månad sedan..

                    5 platy i varje... gick fint

                    Lycka till!

                    Kommentar

                    • Maria S. Edström
                      • November 2012
                      • 95

                      #11
                      Då kan jag inte låta bli att undra: hur fungerar det med sandsnäckor i uppstarten? Duger de för att hålla igång filterbakterierna?
                      Mitt mål i livet är att aldrig sluta lära mig saker. Därför är jag akvarist och lärarstudent!

                      Kommentar

                      • ettfettbranamn
                        • December 2010
                        • 3424

                        #12
                        Ursprungligen postat av Maria S. Edström
                        Då kan jag inte låta bli att undra: hur fungerar det med sandsnäckor i uppstarten? Duger de för att hålla igång filterbakterierna?
                        Vad har du för fisk, kar, matningsregim, filter, filtermaterial?

                        Vad matar du dina sandsnäckor med precis.. ..resterna från fiskarna.. det handlar om att skapa näring för nyttobakterierna som då föröjar sig så länge de har något att bo i (dvs filtermaterial)..

                        Nästa helg går mina piloter i.. 2 potamotrygon pearl, en p. Motoro, en d. Campbelli, en lates niloticus och en marmorgoby.. uppskattat värde 15 000.. det handlar om att veta hur man ska göra.. jag håller förvisso med om att man inte ska utsätta något djur för onödig fara och prislappen ska inte spela någon roll men att det skulle vara svårt tycker jag är överdrivet.. läs på tills du klarar att starta upp ett kar med fisk i, kan du det kommer inte de vanligaste problemen komma som en överraskning och du slipper en onödigt dyr eller sorglig hobby..
                        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                        Normaliseringsprocessen..
                        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13127

                          #13
                          Ursprungligen postat av Maria S. Edström
                          Då kan jag inte låta bli att undra: hur fungerar det med sandsnäckor i uppstarten? Duger de för att hålla igång filterbakterierna?
                          Nja de producerar nog för lite avfall för att för att fungera bra som enda invånare vid uppstart. Sen tycker jag att de passar bättre att stoppa i dessa snäckor när karet är ordentligt igång så det finns mat i tillräcklig mängd i sanden åt dem.
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          Arbetssätt...