Vattenberedningsmedel till brunnsvatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • limaan
    • December 2011
    • 212

    Vattenberedningsmedel till brunnsvatten?

    Bör man använda vattenberedningsmedel när man startar ett akvarium även om man har egen brunn? Jag menar att det finns ju ex inget klor mm tillsatt?

    Sedan undrar jag om man kan ha i bakteriekultur någon dag innan man stoppar i fisk eller är risken stor att de istället dör då? På djuraffären sa de att jag skulle ha i det någon dag innan fisken.
    Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
    Följ mig i projekttråden Akvarievrån
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501
  • åheim
    • April 2006
    • 13127

    #2
    Precis, det brukar stå på bakteriekulturen att fisken ska introduceras inom 24 tim. Vattenberedningsmedel är aldrig fel och vid uppstart kan det vara bra även om du inte har klor. Det binder tungmetaller och verkar skyddande för fiskens slemskickt och gälar.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Dr.Dork
      • December 2012
      • 263

      #3
      Sv: Vattenberedningsmedel till brunnsvatten?

      Jag har egen brunn och använder sen en tid tillbaka Easy Life. Har haft annat också, men även kört utan. Har aldrig märkt någon skillnad vid olika uppstarter, med eller utan medel.

      Men jag använder ändå, ingen större kostnad. Allt beror ju på vad som finns i ditt vatten, kan ju finnas allt möjligt skit mrn också vara rena drömvattnet för fiskarna

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13127

        #4
        Visst kan en del kranvatten ses som bra men ett riktigt "drömvatten" måste mogna så att det bildas mängder med koloider och microorganismer mm. mm. mm. Men jag förstår vad du menar D.Dork En person på zoopet sa här en gång "är vattnet så pass bra att man kan dricka det så duger det gott och väl åt fisken"! Jaha ok tänkte jag det var kloka ord, med tanke på att vi kan dricka brännvin, mjölk och lite rödtjut sitter väl aldrig fel
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          En person på zoopet sa här en gång "är vattnet så pass bra att man kan dricka det så duger det gott och väl åt fisken"! Jaha ok tänkte jag det var kloka ord,
          Nja det tycker jag nog inte är speciellt kloka ord eftersom det definitivt inte är samma sak att dricka ett vatten som att leva i ett vatten.

          Sedan om man verkligen behöver vattenberedningspreparat är ju egentligen omöjligt att svara på utan att veta alla värden på brunnsvattnet.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13127

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Nja det tycker jag nog inte är speciellt kloka ord eftersom det definitivt inte är samma sak att dricka ett vatten som att leva i ett vatten.
            Jag var ironisk
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              Jag var ironisk
              Ironi går rätt dåligt fram om man inte är övetydlig
              Just det påståendet är ju också en vanlig myt som är allmänt spridd.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • limaan
                • December 2011
                • 212

                #8
                Då pyttsar jag i vattenberedningsmedel för säkerhets skull
                Har en ny fundering nu när jag testade vattnet så visade det sig att det är väldigt hårt på KH 20 d och GH ca 20 d. (pH ligger på 7,6). Bör jag tänka på något särskilt med tanke på hårdeheten? Finns det några fiskar som man absolut inte bör välja pga hårt vatten. pH anges ju på alla fiskar.
                Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
                Följ mig i projekttråden Akvarievrån
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

                Kommentar

                Arbetssätt...