Nitrit effekter vad händer med fisken efter nitrit chock ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • plusskenford
    • August 2011
    • 252

    Nitrit effekter vad händer med fisken efter nitrit chock ??

    vad händer med fisken efter hög nitrit chock ??

    alla fiskar mår bra fullt ös är dom förstörda inuti ??
    En del säger att dom kommer dö senare en del säger att dom klarar sig ???

    någon som kan bolla med mig tankar
  • åheim
    • April 2006
    • 13127

    #2
    Tja nitrit hindrar ju upptagningen av syre i blodet och det leder till att organen utsätts för syrebrist och det ger ju permanenta skador men hur stora beror på hur mycket och hur länge de exponeras.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • nilla87
      • November 2012
      • 25

      #3
      När jag precis hade startat upp mitt 54L-kar i höstas nitritförgiftade jag hela gänget med fisk. Dock hann jag rädda en guppyhona som dessutom var gravid. Hon mår hur bra som helst idag och tredje kullen från den graviditeten är på väg vilken dag som helst nu.

      Kommentar

      • plusskenford
        • August 2011
        • 252

        #4
        här tycker jag det är lite spännande alltså vi säger under 3-4 dagar sen försvann nitriten till 0...

        hur mycket skada blir det ?? beror väl också på hur hög nitrithalt men säg runt 1.6 !!!

        hur många dog i karet Nilla måste varit en seg rackare det där =)

        Kommentar

        • nilla87
          • November 2012
          • 25

          #5
          Jag vet inte vilken nitrithalt jag hade, men provet de gjorde på hornbach för mig var knallrött, så mycket nitrit.
          Hade tre svärdbärare, tre guppys å en mal...varav en guppy överlevde

          Kommentar

          • Knax
            • November 2012
            • 1148

            #6
            Sv: Nitrit effekter vad händer med fisken efter nitrit chock ??

            Ursprungligen postat av åheim
            Tja nitrit hindrar ju upptagningen av syre i blodet och det leder till att organen utsätts för syrebrist och det ger ju permanenta skador men hur stora beror på hur mycket och hur länge de exponeras.
            Skadorna borde ju bli permanenta, tycker jag med. Men ändå hör man ofta (nåja, ibland) folk hävda att fisk hämtat sig helt och levt i åratal efter nitritspikar. Empiri är ju som den är, kan inte ses som bevis om den inte upprepas med vissa konstanter, men hur är det där egentligen? Jag antar att vissa individer kan klara sig, som nilla87 beskriver med sin guppy, men ska de ses som undantag som bekräftar regeln?

            Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
            // Mats, a.k.a. Knax



            "All's well that ends." - Unknown

            Kommentar

            • plusskenford
              • August 2011
              • 252

              #7
              ok syre upptaget blir sämre under den perioden men borde inte det komma tillbaka till full standard om allt i akvariet är i topp skick igen efter ett par dagar ??

              om vi får en kraftig förkylning är man ju dålig framför allt vi män =)
              men vi får efter åt inga men för livet förhoppningsvis !!!

              Kommentar

              • Knax
                • November 2012
                • 1148

                #8
                Ursprungligen postat av plusskenford
                ok syre upptaget blir sämre under den perioden men borde inte det komma tillbaka till full standard om allt i akvariet är i topp skick igen efter ett par dagar ??

                om vi får en kraftig förkylning är man ju dålig framför allt vi män =)
                men vi får efter åt inga men för livet förhoppningsvis !!!
                Nu tror jag inte att syrebrist och förkylning är riktigt samma sak.
                Men jag tycker att det verkar finnas en del empiriska bevis för att fiskar faktiskt kan återhämta sig ganska väl efter syrebrist. Jag vill gärna få veta mer om detta, men risken är väl att det precis som i de flesta fall mest finns mer eller mindre välgrundade åsikter och lite fakta. Det görs väl inte så mycket studier på akvariefisk.

                Dock hittade jag den här artikeln, som svarar på många av frågorna i den här tråden:
                // Mats, a.k.a. Knax



                "All's well that ends." - Unknown

                Kommentar

                • Aquabacke
                  • January 2013
                  • 72

                  #9
                  Angående om firrar överlever nitritchock eller inte och/eller dör senare av permanenta skador så kan väl kanske mitt lilla kar på 54L vara ett test då hade nitrit på 3.3 och över 1.6 i över en vecka (trots allt eller på grund av vattenbyten var dag)
                  mina firrar lever fortfarande (tre döda av 17).
                  efter hur lång tid borde alla vara döda eftersom jag nu utsatt dem för denna långvariga dödliga dos av nitrit?

                  har nitrit idag på 0.3 och skall skaffa ett bättre test för att kunna se mer noggrant mellan 0.0 och 1.0 (JBL är det bra, har ett annat droptest idag)

                  Dvs frågan är överlever mina fiskar eller inte, blir en liten empirisk studie. (Inget ont som inte har nått gott)

                  ps förhoppningsvis får de flytta till en nytt större kar snart, fast som sagt: Kommer de att överleva och hur länge?

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    syrebrist behöver väl inte ge permanenta skador - de flesta vävnader kan i princip läkas förutom skador på nervceller. Det gäller människor och rimligen även lägre arter.
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    Arbetssätt...