Nitratvärde?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jenmad
    • March 2009
    • 579

    Nitratvärde?

    Nu har jag äntligen skaffat dropptest för nitrat. Dessvärre lyckas jag inte se skillnad mellan 40 och 80 ppm mrn och nånstans där liggger värdet i karet där jag har problem med cyano. Kommentarer?

    Hälsningar
    Jennifer
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Att det är högt. Det är mänger med trådar om detta med nitrit nu, så det är bara att ta en kik. Är ditt kar nystartat med?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • jenmad
      • March 2009
      • 579

      #3
      Inte nystartat, två år gammalt. 36 liter, två dvärgkulfiskar, möjligen ett antal malaysiska snäckor (har dock inte sett till dem sen jag bekämpade planarierna).
      Kan tillsätta nya malayer men annars är det svårt för mig att se vad jag ska göra.
      Vattenbyte ca 30% per vecka, matar troligen för mycket (två dvärgkulor äter inte mycket men är rätt kräsna... och söta)
      Nitrat, inte nitrit!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Sorry, var så jäkla insnöad på alla dessa nitrittrådar så jag läste lite fel...
        40 är ok, 80 är lite högt värde. Ett vattenbyte på 50% halverar det värdet, och skulle det då bli 20 är det helt ok.

        Sedan ser man att allt följer inte en utstakad linje, cyano lever sitt eget liv många gånger och det är inte alltid orsaken faller inom ramarna på vad som är brukligt. Var är cyanon i ditt kar? Jag skulle inte bli så jätteförvånad om du har relativt lite cirkulation i vattnet i ditt kar, med tanke på invånarna? Och är det i dessa lugnare partier cyanon befinner sig?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        Arbetssätt...