Tips för Amazonas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • S_Lloyd
    • May 2012
    • 5

    Tips för Amazonas

    Hej

    Jag har ett kar på knappt 100 l som varit igång 2-3 år. Där gick förut en ancistrus, ett litet stim rosentetror och ett par mosaikgurami. Förra året slarvade jag en hel del pga jobbsituationen och i somras blev det hela mer och mer ohållbart (varken fisk eller växter trivdes, däremot gott om trådalger). Först dog den ena guramin, sedan matvägrade den andra tills han var så svag och eländig att jag avlivade honom. Därefter var det ett antal rosentetror som en i taget och med flera veckors mellanrum fick utslag av obestämbar typ, vilka dog eller avlivades. Efter någon månad med en tillsynes frisk ensam rosentetrahane skaffade jag ett gäng kardinaltetror samt ett litet stim fläckiga pansarmalar. Det verkade gå bra typ en månad tills återigen obestämbara utslag dök upp. Nu har jag dock varit stenhård och avlivat alla fiskar med symptom omedelbart (totalt 6 st i olika omgångar) samt behandlat två gånger med ett "universalmedel". Efter ytterligare väntan, alla verkar må bra så har jag dels försökt sänka pH lite mha mer rötter och dels kompletterat med fler rosentetror så att min hane ska slippa vara ensam.

    Målet är att få burken att närma sig ett biotopakvatium med svartvatten från norra Amazonas. Så här ser det ut nu:
    - Engelsk sjösten (som så småningom ska bytas mot sand, men inte i dagsläget)
    - Måttligt med rötter, lite växter som egentligen verkar trivas men som växer dåligt (har inte gödlat tidigare, men börjat med det nu)
    - 1 par ancistrus, 6 fläckiga pansarmalar, 6 rosentetror & 16 kardinaltetror
    - Jag verkar inte ha några problem med kväve, har måttligt mjukt vatten (KH 3-4, GH 7-10) och har nyss höjt temperaturen lite till 25 grader. pH ca 6,5.
    - Trådalgerna växer, olika slags snäckor trivs bra (detta har jag inget problem med så länge växterna också trivs, vilket de inte gör. Kanske gödningen hjälper...).

    Nu till mina frågor:
    Skulle gärna sänka både hårdheten och pH ytterligare, men har förstått att pH blir väldigt instabilt när KH sjunker under 3. Hur går det ihop med hur svartvatten ser ut "i verkligheten"? Kan de organiska syrorna från mycket rötter och döda löv (när det blir barmark igen så att jag kan plocka dem) buffra tillräkligt som kompensation, eller borde jag nöja mig med dessa värden?

    Om jag ska göra vattnet surare och mjukare så tänkte jag lägga i mer rötter + döda löv, samt börja byta åtminstonde en del med regnvatten istället för kranvatten, så långt det går. Jag bor i Uppsala, det kommunala vattnet är helt okej, men ger mig de värden jag har idag. Vad tror ni om det?

    Jag fick hjälp i butiken att hitta gödning till mina växter, och fick med mig dels en sand/torv/leramix att blanda ner i substratet (svårt! hoppas vattnet klarnar helt, mycket lera och kolloider i vattnet) som höjde pH lite och skulle ge långtidseffekt på ett brett spektrum av mikro & makronäringsämnen, en kompletterande lösning för delvattenbyten samt dagliga järndroppar. Allt av märket ProFlora. Hur tror ni att detta fungerar ihop med min målbild? Hur påverkar det vattnet och hur påverkar vattenvärdena näringsstatusen?

    Även om en planta, om den frågan får vara med: Har också en tanke på att på sikt (samtidigt som grusbytet) ersätta mina nuvarande växter ("diverse") mot en enda stor planta. Hittade att Echinodorus osiris (tid. rubra) var från rätt ställe, någon som haft? Går den att få tag på? Eller alternativa växter som passar bra istället för den? Idéer och tankar?

    Andra tankar och erfarenheter som kan vara till nytta i detta projekt?

    Tack på förhand!
    //s
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #2
    Jag är egentligen allt för dålig på det här med vattenkemi för att hjälpa dig, däremot kan jag länka till två trådar jag startade när jag själv satte igång ett svartvattenskar. Mitt blev i slutändan lite fusk, men oavsett om du tänkt köra den vägen eller tvättäkta så kanske du kan få lite tips.
    Finns många grytmt kunniga experter här som säkert kan hjälpa dig mer!

    Stabilt pH i svartvatten
    54 l svartvatten - experiment

    Kommentar

    • Ryskbompa
      • August 2012
      • 930

      #3
      Gillar iden med att fånga regnvatten. Vad håller de för ph/kh?

      Kommentar

      • S_Lloyd
        • May 2012
        • 5

        #4
        Jadu, regnvatten är extremt mjukt och håller pH i jämnvikt med de gaser som finns i atmosfären. Det kan mao variera lite, men är mer eller mindre surt. Är det mycket luftföroreningar blir det surare, jämför "surt regn" och kalkning av sjöar.

        Kommentar

        • Skägget
          • July 2009
          • 96

          #5
          Naturen är omöjlig att kopiera i ett akvarium vad gäller vattenvärden. Ett svartvatten ute i naturen är stabilt men hemma i ett akvarium är det sällan det. Har själv ett akvarium som jag haft igång i runt fyra år som jag torvfiltrerat till ett brunt och mjukt vatten med pH mellan 6-6,5. Det enda sättet att få ett stabilt vatten med pH under 7 är med autostyrt CO2 system. Mina erfarenheter med torv och syror är att det går men det är en balans på tunn lina. Minsta lilla förändring som ett förskjutet eller missat vattenbyte, fisk som dör eller temperaturförändring så ballar hela systemet ur. Då kan det bli cyanobakterier och trådalger så det står härliga till eller så blir pH värdena svängiga. Har precis som du även haft i växter, vilket i sig får pH att stiga samtidigt som de mår ganska dåligt av det mörka vattnet vilket gör att de tappar blad som belastar vattnet och kan ge upphov till alger. Samtidigt så Fungerar inte nedbrytningen på samma sätt vid ett lägre pH vilket medför att om man får en pH höjning kan det bli riktigt farligt för fiskarna. Har som sagt trixat i fyra år med detta nu och haft många långa stunder med ett vackert vatten och lekande apistogramma men med jämna mellanrum har helvetet brakat löst och det tar då ofta 3-6 månader att komma rätt igen. Har därför nu tagit beslutet att på sikt ge upp svartvatten. Det är sjukt läckert så jag har all förståelse för om du vill testa men vill ändå varna för att det kan lätt urarta. Tror att ett gott råd är att ha väldigt svag belysning och inga växter förutom flytväxter. Det som gör det svårt är inte ett lågt pH men den låga karbonathårdheten som man får i ett mjukt vatten. Med CO2 påverkar du inte hårdheten och kan med fördel även ha växter, vattnet blir ju dock inte vackert brunt då.
          200 liter SA
          180 liter sällskap
          54 liter viejita med vänner
          mp eheim 60 54 liter

          Kommentar

          • S_Lloyd
            • May 2012
            • 5

            #6
            Jo, det är ju precis som du säger att det är enkelt (enklare) att sänka pH men svårt att hålla det lågt och jämt och fint eftersom man tappar i karbonatjonernas buffringskapacitet. Jag tänker mig att man borde kunna uppnå samma effekt av buffring med hjälp av organiska syror. Så långt labbar jag ingenting alls utan det är "det levande" i akvariet som ger sig själva aktuellt pH.

            Framför allt för att tetrorna ska trivas bättre så siktar jag på att sänka pH lite till, neremot 6,3 kanske. Och isf är det väll troligt att KH följer mer och kommer under 3, har jag läst mig till. Mer än så tror jag inte ska vara nödvändigt, så det är inga extremer. Det har jag tänkt mig att jag ska klara utan CO2 (främst pga att jag inte har vare sig lust eller pengar till prylar). Går det? Eller är det något jättedumt som jag inte tänkt på?

            Eventuellt används det här akvariet som en lightversion och lite övning inför en delning, istället för att utveckla det vidare fullt ut. Isf kommer jag att skaffa ett större kar och göra ett rent biotopakvarium av, medans det här får vara kvar som botten till en växtvägg. Men det ligger på framtiden. Frågan är snarare vad som är en lagom nivå att lägga sig på för en mjuk och sur lowtech-tank som ska passa tetrorna så bra som möjligt så att dom drivs och håller sig friska och pigga!

            Kommentar

            Arbetssätt...