Nitrit Ammonia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    Nitrit Ammonia

    Jag skulle vilja lära mig lite mer om dessa om vad som är giftigast.
    Jag vet att det börjar med ammonia och sen kommer nitriten och sen är det väll nitrat i processen, rätta mig gärna om jag har fel. Och ammonia och nitrit kan man ju ha samtidigt.

    Det jag egentligen undrar är vad är giftigast för fiskarna och i villka stadier är dom farligt giftiga.

    Är det ammonia eller nitrit som är giftigast?

    Vad mer är dödligt för fiskar som man testar?
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    #2
    Ingen som vet något om vad som är giftigast i processerna eller dom för sig, visst är dom giftiga var för sig men villket är farligat för fisken A eller N
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #3
      Typiska juristsvaret: Det beror på.

      Det börjar ju med att fisken äter och gör sig av med överskott av kväve, det kan vara i lite olika former, somligt går som ammonium via gälarna, en del fiskar gör sig av med kväveöverskott som urea. Men låt oss börja med ammonium, det är inte nyttigt men inte så fruktansvärt giftigt heller. Det tråkiga är då att ammonium står i ett jämviktsförhållande till ammoniak och ammoniak däremot, det är klart otrevligt. Det som styr hur relationen blir mellan ammonium och ammoniak är pH, vid lägre pH blir det obetydligt med ammoniak och problemet är alltså inte så akut, börjar pH glida mot 8 och däröver däremot, då blir det allt mer ammoniak och det är som sagt allt annat än lyckat. För saltvatten och Malawi t ex kan alltså ammoniak vara ett akut problem.

      P g a att det ser ut så här kan man få akuta problem om man gör delvattenbyte i ett något sunkigt akvarium, kranvattnet har ofta ganska högt pH och får man upp pH och har en del ammonium som plötsligt går över i ammoniak, då har man ett rejält problem. Är det fråga om ett akvarium som det inte varit gjort nåt åt på länge så bör man antingen göra ett litet byte (eller snarare många såna), kanske 10% eller också klippa till ordentligt, väl över 50%.

      Nitrit är otrevligt och helst skall man inte ha nåt av det. Det är dock ett mindre problem i saltvatten där klorjonen bliockerar en del av problemet med nitriten. I sötvatten behövs det inte så höga halter för att få akut nitritförgiftning, det är ett klart bekymmer om man har nåt till värden på nitrit.

      Nitraten är sett jämfört med de andra rätt oskadlig, man skall upp till ganska höga halter innan det blir problem. Dock är inte heller nitrat oskadligt, går man över 100 mg/l är det klart risk för att fiskar far illa, man bör ligga lägre. För vissa ryggradslösa djur är nitrat något som kan vara ett större problem, många som håller saltvatten vill ha ner nitraten så den är så gott som omätbar. Det är alltså inte så att nitrat alltid är harmlöst i måttliga mängder.

      Sen kan ju nitraten också vandra vidare, den kan tas upp av växter och då är den ju hanterad och inget bekymmer längre. Den kan också under syrefria förhållanden omvandlas till kvävgas, då är den definitivt oskadliggjord.

      Så alltså, ammoniak/ammonium och nitrit är icke önskvärda, man kommer aldrig ifrån att det kommer att finnas lite av det som mellansteg i kvävecykeln men man vill helst inte ha mätbara mängder. Vilket som är värst beror på typen av vatten.

      Nitraten är mer harmlös och även nödvändig för växter. Höga värden är definitivt ett problem och i vissa lägen vill man även på nitrat ha ner mängden ordentligt.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • solis
        • July 2008
        • 5064

        #4
        Tack så mycket Bygert det var raka puckar på vad som gällde och hur det går till, mycket tacksam för ditt svar och du har säkert hjälpt många andra förvirrade nissar med
        Jag har ju turen så sett att jag har väldigt lågt Ph men jag har ju såklart för lågt istället
        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

        Kommentar

        Arbetssätt...