HJälp med vattenvärden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikamar
    • November 2012
    • 64

    HJälp med vattenvärden

    Vi startade upp ett 100-liters kar för drygt 2 månader sen. Pga okunnighet hade vi i för mycket fisk för fort, nitritproblem och fiskdöd va ju resultatet av de. Ställde allt tillrätta och har nu låtit karet vara i 6-7 veckor.
    Nitritet har varit noll sen vi hällde vi toxivec, ph:t ligger på 7,5. däremot ligger Kh på endast 3 och gh på 6-7. Vad jag läst mig till är det för lågt, men vad ska jag göra bäst för att få dessa värden att stabilisera sig?
  • KristianE
    • April 2012
    • 1443

    #2
    Vad ska du ha för fiskar?
    Tycker inte dina värden ser speciellt konstiga ut. Ska du få upp kh så måste du ju tillföra kemikalier kontinuerligt och oftast får du ju även högre PH i samma veva.
    //Kristian
    Följ mitt 1440l SA projekt på
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Vad har du för fiskar?
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Mikamar
        • November 2012
        • 64

        #4
        Just nu simmar de 1 slöjstjärt, 2 pansarmalar, 2 ancistrus, och igår kom det 3 guppy. Några små vita snäckor av nåt slag har tydligen kommit dit oxå Alla är pigga och verkar må bra. De ända jag tänkt på är att växterna är lite "hängiga" och verkar fått nåt mörkgröt, brunaktigt ute i kanterna på bladen, mest påverkad är våra cabomba (om jag minns rätt?) de va riktigt ljust gröna och fräscha innan men de ha blivit som tidigare beskrivet, likaså en hemianthus (också osäker) Våra anubias och svärdplanta verkar inte så påverkade av detta.

        Vad jag läst mig till så ska ett kh-värde ligga mellan 5-10 och ett gh mellan 6-16

        Kommentar

        • Mikamar
          • November 2012
          • 64

          #5
          Glömde en sak. Skrev att jag låtit karet vara i 6-7 veckor. Men när vi fick massa kiselalger för 3 veckor sen köpte jag två ancistrus som rådde bot på de...

          Kommentar

          • KristianE
            • April 2012
            • 1443

            #6
            Med dom fiskarna kan du gott låta dina vattenvärden vara. Växterna behöver säkert lite gödning, PMDD är en bra och billig variant som funkar väldigt bra (beställs på nätet och du blandar enkelt till den själv hemma efter medföljande instruktioner).
            //Kristian
            Följ mitt 1440l SA projekt på
            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

            Kommentar

            • Mikamar
              • November 2012
              • 64

              #7
              Men så bra! Skönt om man äntligen börjar få lite balans. Jag har gett dom seras florina men ska kolla efter PMDD till nästa gång!

              Kommentar

              Arbetssätt...