Mjölkigt vatten samt "spindelnät/sörja"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • p_martinsson
    • January 2013
    • 18

    #16
    Ursprungligen postat av Ken Olofsson
    känns som att karet är på gränsen till fullt redan.......
    Kanske..men jag tycker inte att det ser ut så när jag tittar på det..
    Tänker definitivt inte köpa fler fiskar på en bra tid, oavsett..det var mer mina framtidsfunderingar.
    Hälsningar
    Pär Martinsson

    Kommentar

    • p_martinsson
      • January 2013
      • 18

      #17
      Ursprungligen postat av Pierre67
      Köp hem nitrivec och vattentester om du inte har det. Att allt gått bra hittills är för att det tar två-tre veckor innan man kommer till den kritiska perioden, vilket för dig är just nu. Jag skulle inte köpa mer fiskar, varken nu eller senare, då ditt akvarium är på gränsen nu. Och praktbotierna är helt felrekommenderat till dig, karet är alldeles för litet för dom!

      Jag har 180l kar och blev rekommenderad praktbotia av djuraffären för jag hade snäckproblem. Dock hade jag läst att dom behöver större kar och tur det, annars hade dom lurat mig också...
      Vi får se hur det går med nitriten, risken finns alltid.
      När det gäller praktbotiorna så var han väldigt öppen med det, men sa att han gärna köpte tillbaks dom om och när dom blev för stora för vårt kar.
      Som dom är nu så är dom små, så det lär väl dröja ett litet tag till i alla fall.
      Hälsningar
      Pär Martinsson

      Kommentar

      • p_martinsson
        • January 2013
        • 18

        #18
        Än så länge så ser alla fiskarna ut att må hur bra som helst och när jag mäter (med sticka) så har jag varken nitrit eller nitrat i vattnet.

        Handlade lite tillbehör på tyska aquaristikshop.com.
        Gjorde beställningen den 10/1 och allt levererades den 18/1.
        Hade angett adressen till mitt arbete som leveransadress och det funkade hur bra som helst.
        Betalning=PayPal

        Funkade klockrent på alla sätt!
        Var säkert inte sista gången..

        Bl.a köpte jag två nya impellrar som alternativ till min 400L, en på 600L och en på 1000L.
        Kör just nu med 1000L, men tycker nog att det blev lite väl bra fart på vattnet, så jag kommer nog att byta till 600L istället.
        Hur som helst, tack för tipset om att bara byta impeller istället för hela pumphuvudet!
        Hälsningar
        Pär Martinsson

        Kommentar

        • simpson
          • July 2012
          • 666

          #19
          Ursprungligen postat av p_martinsson
          Än så länge så ser alla fiskarna ut att må hur bra som helst och när jag mäter (med sticka) så har jag varken nitrit eller nitrat i vattnet.

          Handlade lite tillbehör på tyska aquaristikshop.com.
          Gjorde beställningen den 10/1 och allt levererades den 18/1.
          Hade angett adressen till mitt arbete som leveransadress och det funkade hur bra som helst.
          Betalning=PayPal

          Funkade klockrent på alla sätt!
          Var säkert inte sista gången..

          Bl.a köpte jag två nya impellrar som alternativ till min 400L, en på 600L och en på 1000L.
          Kör just nu med 1000L, men tycker nog att det blev lite väl bra fart på vattnet, så jag kommer nog att byta till 600L istället.
          Hur som helst, tack för tipset om att bara byta impeller istället för hela pumphuvudet!
          Kör med 1000l/h och sätt på ett Y på utgången så du får 2 utgångar, eller ett strilrör. Då har du mycket flöde men inget vattenfall

          Kommentar

          • p_martinsson
            • January 2013
            • 18

            #20
            Ursprungligen postat av simpson
            Kör med 1000l/h och sätt på ett Y på utgången så du får 2 utgångar, eller ett strilrör. Då har du mycket flöde men inget vattenfall
            Det låter ju som en bra idé, frågan är bara hur man gör rent praktiskt.
            Vad jag vet finns det ingen originalpryl från Juwel som skulle funka, så det blir till att bygga nåt själv i så fall.
            För det finns väl inga tredjepart som skulle passa?
            Hälsningar
            Pär Martinsson

            Kommentar

            Arbetssätt...