Mjölkigt vatten samt "spindelnät/sörja"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • p_martinsson
    • January 2013
    • 18

    Mjölkigt vatten samt "spindelnät/sörja"

    Hej alla!

    Nyregistrerad användare som pga barn mm återupptagit en gammal hobby.
    Har tidigare haft både Malawi och Tanganyika ciklider i olika omgångar i kar runt 250-300 liter.

    Har nu köpt ett Juwel Rekord 800 på 110 liter med ett inbyggt Juwel Bioflow Super filter.

    Akvariet startades upp med tvättad sand, växter och "trärot" för ca 5-6 dagar sedan.
    Som vattenberedningsmedel användes 50ml Tetra AquaSafe.
    Efter två dagar kompletterades det med ytterligare någon växt samt bakteriekultur i glasampull (vet ej vad det heter).
    Även växtnäring och carbo från Easy-Life har använts, allt enl doseringsanvisning.

    Nu var tanken att de första fiskarna skulle inhandlas imorgon (stängt över helgen) men när jag ser på hur akvariet ser ut är jag tveksam.
    1. Vattnet är svagt mjölkfärgat.
    2. Hela vattenytan är täckt med damm/puder.
    3. På flera ställen syns en genomskinlig sörja som nästan ser ut som spindelnät. Syns tydligt eftersom att det svajar med vattenrörelserna.

    Finns det någon här som kan ha någon idé om vad detta kan vara?
    Själv är detta nytt för min del..
    Det jag har funderat på är om det kan bero på att vi där vi bor har "föreningsvatten" istället för kommunalt vatten.

    Bifogar några nytagna bilder:
    1
    2
    3
    Senast redigerad av p_martinsson; 01 January 2013, 20:28.
    Hälsningar
    Pär Martinsson
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det vita slemmet som kommer på roten är ingen fara, det försvinner av sig själv efter en tid. Du kan plocka upp roten och skrubba av den om någon vecka, då det troligen är ett ännu tjockare lager på den.
    Dammet på vattenytan kommer från gruset, ta ett hushållspapper och lägg på ytan så drar den till sig en del partiklar när du direkt plockar upp den igen. Upprepa detta några gånger så blir det snart bättre. Även att vattnet inte är klart kommer från gruset, och kommer att försvinna efter en tid.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • p_martinsson
      • January 2013
      • 18

      #3
      Jösses!
      Snacka om blixtersnabbt svar..
      Stort tack för det!

      Så, då menar du att jag troligen inte behöver oroa mig!?
      Det låter ju jättebra..
      Gör nog ändå så att jag plockar med mig utskrivna bilder och kanske även lite vatten i en burk, till affären imorgon.
      Helst vill jag ju få i nån fisk så den biologiska balansen blir stabil..

      Hur som helst, tack för snabbt svar!!
      Senast redigerad av p_martinsson; 01 January 2013, 20:27.
      Hälsningar
      Pär Martinsson

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Nope, du behöver inte oroa dig.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • p_martinsson
          • January 2013
          • 18

          #5
          Körde lite hushållspapper i ytan samt en tur i duschen med roten och det blev genast mycket bättre.
          Får antagligen repeteras efter behov..

          Ytterligare en fråga som jag funderat på.
          Om jag inte missuppfattat det totalt så går det att byta ut cirkulationspumpen, som idag är på 400l/h mot en som är på 600.
          Är detta en förnuftig uppgradering?
          Tror att det rör sig om runt 4-500:- i Sverige och runt 300:- i Tyskland..
          Hälsningar
          Pär Martinsson

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6
            Kan aldrig blir för mycket cirkulation i ett kar . Uppgradera du pumpskallen och en sak till. Rikta utblåset mot ytan så att ytan börjar krusa sig. Då kommer det ner syre i karet .
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Jag har för mig att det räcker att byta impeller, själva pumpskallen är densamma i flera av Juwels paket. Kolla upp detta, då blir det troligen betydligt billigare.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #8
                400L/tim ska räcka rent filtreringsmässigt men vill du ha mer rörelse kan du kolla upp om du kan byta impellern som ansjo tipsade om. En annat tips är att sätta i en liten strömsnål streampump, jag har 2 hydor koralia nano och jag är mycket nöjd med dem på alla vis. De flyttar mycket vatten utan att det blir storm i karet så oroa dig inte över att den ger 900L/tim http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=290&page=1
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • p_martinsson
                  • January 2013
                  • 18

                  #9
                  Nu skall vi se..

                  "Rikta utblåset mot ytan" = FIXAT!
                  Sen har jag kollat lite och vad det verkar som så kan jag välja på 600 och 1000L impeller till min pump.
                  Får se hur jag gör..köper kanske en av varje och provar mig fram..

                  Nu går det i alla fall ett stim med 11 Kardinaltetror samt 3 Julii pansarmalar.
                  Så nu håller jag bara tummarna att dom skall må bra och trivas..
                  Gör dom bara det så får dom fler kompisar om någon vecka.
                  Hälsningar
                  Pär Martinsson

                  Kommentar

                  • p_martinsson
                    • January 2013
                    • 18

                    #10
                    Ursprungligen postat av p_martinsson
                    Så nu håller jag bara tummarna att dom skall må bra och trivas..
                    Så här långt allt gott..alla fiskarna lever och ser välmående ut..
                    Men det var helt otroligt vad det översta filtervadden (Poly Pads) sätter igen snabbt.
                    Har fått skölja detta ett par gånger redan..
                    Hälsningar
                    Pär Martinsson

                    Kommentar

                    • hampusr

                      • December 2010
                      • 134

                      #11
                      Du tittar på utblåset och inte på hur skitit filtret ser ut väl? Det kan se rejält skitigt ut utan att det för den sakens skull påverkar cirkulationen nämnvärt. Sedan om man har de mer finporiga mattorna (i resten av filtret) sätter de igen hyggligt snabbt rent allmänt.

                      Kommentar

                      • p_martinsson
                        • January 2013
                        • 18

                        #12
                        Sista gången så var det genom utblåset som jag såg det.
                        Det var nästan ingen rörelse alls i ytan.
                        Först började jag fundera på om pumpen gått sönder, men så fort det översta filtret blev rengjort så var cirkulationen igång igen.

                        Har lite svårt att först att det kan gå så fort, men eftersom att det som sätter sig i filtret är brunt så antar jag att det kommer från den ganska stora trädrot som finns i akvariet.

                        En anna sak som stör mig lite är att vattnet fortfarande är relativt grumligt/mjölkvit.
                        Har ju trots allt snart varit i drift i två veckor, så jag tycker att det borde börja klarna nu..
                        Men som sagt, fiskarna verkar trivas.så här långt och det är ju viktigast..
                        Hälsningar
                        Pär Martinsson

                        Kommentar

                        • p_martinsson
                          • January 2013
                          • 18

                          #13
                          Nu skall vi se..
                          Fiskarna har mått finfint..i princip från dag 1, så nu har det blivit fler fiskar inhandlade.

                          Nu ser det ut enligt nedan:
                          22st Paracheirodon axelrodi / Kardinaltetra
                          3 st Chromobotia macracanthus / Praktbotia

                          Algätare:
                          3st Otocinclus macrospilus / Dvärgotocinclus
                          1st Garra flavatra / Panda garra

                          Pansarmalar:
                          6st Corydoras julii Leopard-pansarmal

                          Nu lär det väl dröja några veckor, men om allt funkar så är väl tanken att skaffa ytterligare en stimfisk samt några lite mer "farliga" för att få det lite mer "stimmigt", kanske någon form av fjärilsciklid, t.ex Mikrogeophagus ramirezi / Gul fjärilsciklid.


                          Vad tror ni om detta?

                          EDIT:
                          Kom på en sak som jag bara måste dela med mig av.
                          Allt är inhandlat på http://www.kristianstadzoologiska.se/ och det kan jag verkligen rekommendera till alla.
                          Extremt serviceminded och säljer inte bara för att det skall säljas utan för att det skall bli bra.
                          Det blir tummen upp hela vägen från mig!!!
                          Senast redigerad av p_martinsson; 09 January 2013, 16:39.
                          Hälsningar
                          Pär Martinsson

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #14
                            känns som att karet är på gränsen till fullt redan.......
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • Pierre67
                              • November 2011
                              • 321

                              #15
                              Köp hem nitrivec och vattentester om du inte har det. Att allt gått bra hittills är för att det tar två-tre veckor innan man kommer till den kritiska perioden, vilket för dig är just nu. Jag skulle inte köpa mer fiskar, varken nu eller senare, då ditt akvarium är på gränsen nu. Och praktbotierna är helt felrekommenderat till dig, karet är alldeles för litet för dom!

                              Jag har 180l kar och blev rekommenderad praktbotia av djuraffären för jag hade snäckproblem. Dock hade jag läst att dom behöver större kar och tur det, annars hade dom lurat mig också...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...