Plötslig död!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Phio
    • January 2013
    • 4

    Plötslig död!

    Hej! Jag är ny här och har nu registrerat mig för att ta hjälp av er. Har haft mindre akvarium av olika storlekar (40-150 liters) i större delen av livet men är på intet sätt någon kunnig - jag har lärt mig det nödvändiga om akvarium för att kunna ha ett fint att titta på. Just nu har jag det minsta jag hittills haft: enbart 35 liter. Jag har anpassat fiskantalet därefter och nu har jag haft akvariet i två år utan problem. Det har i princip "skött sig själv".

    Men. Inatt när jag kom hem efter nårsfirandet hade samtliga sex neontetror dött!! Samt en siamesisk algätare. Då akvariet som sagt är litet har jag inte många kvar nu... De som är kvar ligger slött på botten, jag är tveksam till att de klarar sig. Jag är helt tagen av detta, har aldrig hänt förut och jag har inte sett några tecken i förväg på det som nu hände. Det enda jag ändrat är att jag köpt ett nytt filter - nu blottar jag min okunnighet: den delen som ser ut som en (tvätt-) svamp. Den var nämligen trasig. Detta gjorde jag för fyra dagar sen, så jag drar därför slutsatsen att detta är boven i dramat. Jag tycker mig också kunna se att vattnet är svagt grumligt, liksom dimmigt. Men det är inte särskilt tydligt. Pumpen går som vanligt, temperaturen är som vanligt. Jag har inte matat fiskarna idag eller igår. Den andra förändringen jag har gjort som skulle kunna vara orsaken är att jag under julen, då vi var bortresta, la in en bit "veckomat". Min uppfattning, men den kan vara felaktig, är att den ger lite väl mycket mat för den ganska korta tid som vi var borta. Jag såg att filtret också var väldigt smutsigt när vi kom hem så jag rengjorde det (i en skål med vatten från akvariet).

    Men vad gör jag nu? Det är nyårsdagen, alla akvarieaffärer är stängda och jag har för det första ingen aning om hur jag reparerar denna skada, för det andra inga substanser hemma som möjligen skulle kunna förbättra läget. Jag har bytt cirka 50% av vattnet, tyckte mig se att fiskarna (de kvarvarande) blev lite piggare, men nu några timmar senare ser de slöa ut igen.
    Tacksam för all hjälp..!!
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    #2
    Om du köpte ett nytt filter så hade du väl inget inkört filter kvar i karet och karet fick klara sig med ett nytt bara? Dvs om man byter ut alla filtermattor emot nya mattor t.ex.

    Det kan väl ha sänkt karets kapacitet och det blev ammonium/nitritspik eftersom filtret inte orkade med.

    Skadar ju inte att kunna testa detta med vattentester men det hjälper ju inte nu när affären är stängd om du inte har sådana redan.

    Någon wizard lär antagligen komma med någon bra brandsläckare snart om du väntar lite. Jag är inte lika säker på vad man bör göra i första hand. Eventuellt byta en del av vattnet för att få ner giftnivåerna och sen köpa bakteriekultur i affären när det öppnar.
    350L Diskus

    Kommentar

    • Phio
      • January 2013
      • 4

      #3
      Tack för ditt svar. Ja, jag sköljde det nya filtret och ersatte det gamla rakt av. Jag hade dock kvar det gamla, så nu har jag faktiskt bytt tillbaka till det. Tyvärr har jag inga tester hemma. Kan jag kanska hanka mig fram ett dygn genom att byta lite mer vatten ikväll? Känns ju egentligen inte så bra att byta vatten flera gånger, men kanske hellre det än vattnet som är nu...

      Eftersom just neontetrorna dog allihop undrar jag om man kan dra någon slutsats av det? Har ett par algätare, black mollys och en ål samt en gammal "ärvd" fjärilsciklid som hittills överlevt.

      Kommentar

      • KristianE
        • April 2012
        • 1443

        #4
        Hade du inte anpassat fisk antalet till akvariet sa du?
        Det finns en tråd under mitt första akvarium som heter "hög nitrit". Läs den omgående för det är exakt samma problem du har.
        //Kristian
        Följ mitt 1440l SA projekt på
        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

        Kommentar

        • Phio
          • January 2013
          • 4

          #5
          Tack! Jag har läst igenom den tråden nu och drar slutsatsen att det enda jag kan göra nu är att bytta vatten. Har inga "medel" hemma, inget akvarium i grannskapet att få bakteriekultur ifrån. Då verkar bästa lösningen vara att byta vatten trots allt.

          Men detta förutsätter att det handlar om nitrit - är det den slutsats jag borde dra just nu? Jag tycker det verkar mest logiskt.

          Vad gäller överbefiksningsgraden så håller jag nog fast vid att jag har en rimlig befolkning Eller hade... Tolv mindre fiskar, sanningen är den att jag väntade på att ett par tetror skulle dö (de var äldre än mitt akvarium) eftersom jag ville köpa ett par nya juveler. Men det var ju inte tänkt att gå så här...

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            #6
            Det bör vara nitrit med tanke på att du bytte filter.
            350L Diskus

            Kommentar

            • chricka
              • February 2009
              • 198

              #7
              Tycker nog att du ska sätta dig och läsa på lite om fisk arter samt uppstart och skötsel inte för att vara elak men känns som du missat endel . En siamesisk algätare blir stor och 35 liter är alldeles för litet för den .

              Kommentar

              • Phio
                • January 2013
                • 4

                #8
                Tack chricka, jag lär mig hela tiden. Den siamesiska stackaren var liksom cikliden ett arv som jag inte själv skulle ha valt, av samma anledning som du påpekade. Uppstarter av akvarium har jag dock aldrig haft problem med, men den dagen kommer säkert också.

                Kommentar

                Arbetssätt...