Oönskat partikelparty

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JiBe
    • November 2012
    • 135

    Oönskat partikelparty

    I mitt 180 liters kar är det numer en jädrans massa små små partiklar som yr omkring överallt. För en vecka sedan så släppte jag i ett par nya fiskar samt passade på att flytta några stenar för att bygga en liten grotta till min nya algätare. Då rörde jag ju upp en del bröte från bottnen men det borde ju ha lagt sig för längesedan om det är därifrån allt bös kommer från. Karet har varit igång sedan 25 november och något filterbyte i Rio Juvels burk har jag inte gjort ännu. Bör jag göra rent filtret eller kanske till och med byta det vita luddet? Det såg rätt så igensatt ut, men jag har hört att man inte skall göra något med filtren så länge flödet i pumpen är bra. Är detta korrekt?

    Var kan allt detta småtta komma från? Gör jag något fel så att detta är ett resultat av mitt handhavande? Tacksam för alla tips för nu tycker jag inte om mitt vatten...
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Vilken färg har partiklarna?

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Oönskat partikelparty

      När det gäller det vita luddet överst bytte jag det varje vecka tills filtret var inkört ordentligt. Pröva att sätt i nytt så tror jag du får bättre fart på filtret. Tror det bromsas för mycket av den packade vadden. Kolla också så inget skräp sitter för nedre insuget på filtrets vänstra sida.
      När du haft det några månader till kan du skippa vadden helt.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • JiBe
        • November 2012
        • 135

        #4
        Oönskat partikelparty

        Partiklarna är gröna så det kanske är alger som jag fått?
        Skall kolla filtret och byta vadden för att se om det hjälper.

        Gott nytt år på er

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Oönskat partikelparty

          Sedan var det även så i mitt 180 Juwel att efter ca en månad var vattnet fyllt med partiklar och kunde vara mjölkigt i perioder. Men det försvann sedan successivt.
          Att man inte ska röra filtret gäller de delar som ska fungera som biologiskt filter. Vadden är att se som ett förfiltermatta så att resten av filtret inte får för mycket bös för tidigt innan nedbrytningen är i full gång.
          Ken som kör utan vadd har haft sitt igång 4 år utan rengöring. Så du kan glömma att det behöver göras rent efter en månad
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Oönskat partikelparty

            Tror vi skrev samtidigt
            Gott Nytt år på dig också!
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            Arbetssätt...