sänka kn och ph

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrfrost
    • October 2012
    • 186

    sänka kn och ph

    var o handla riktiga prov saker för att kolla vatten värden idag
    då jag fattat att stickorna bara var skit
    inga nitriter så det var super
    men det var som jag anade har ett kn på 15 o ph på runt 8
    hur sänker jag detta??
    har engelsk sjösten som kanske kan vara en orsak till att kn är så hög??
    men måste få ner detta gabska fort då jag ska i med diskus snart där o som det är nu funkar det ju inte så bra

    mvh frost
  • mrfrost
    • October 2012
    • 186

    #2
    kolla kn direkt från kran nu o det är högt där med. bor ju på landet med egen brunn så inte mycket ja kan göra där,
    men kan ja sänka detta å¨något bra sätt?? utan att behöva stå o koka vatten varje gång det skulle bli lite för jobbigt.

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #3
      Jag förmodar att det du egentligen menar är KH och pH. Och första frågan då är ju varför du vill sänka? pH på 8 är väl högt till många djur men kan vara bra till andra. Högt KH är sällan nåt problem i sig men gör det ju svårare att sänka pH. Så vad har du i burken?
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • mrfrost
        • October 2012
        • 186

        #4
        vill sänka för jag ska ha diskus i mitt kar. nu bor det några kardinaltetror. ett par pansarmalar
        en ansistrus och ett par colomianska fjärilar. så för att ha diskus måste ja ju sänka det eller har jag fel?

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Vilka diskus är det du skall skaffa. Odlade hålls utan några som helst problem i ett pH på 7.5, medan vildfångade behöver surare vatten.
          De fiskar du har i akvariet nu klarar ett pH på 8 även om det så klart inte är optimalt om du skall odla på dom.

          Engelsk sjösten kan innehålla kalk (långtifrån all engelsk sjösten gör det) men klak löser sig inte i vatten som håller ett högre pH än 7.5-7.6 så om du har ett pH på 8 så är det inte detta som är orsaken (även om din engelska sjösten skulle innehålla kalk) utan det beror väl snarare på att ditt kranvatten har ett så högt KH (i likhet med Bygert så förutsätter jag att det är KH du menar när du skriver kn).

          Vill du ha ett stabilt lågt pH så är det nästan nödvändigt med ett CO2-system men det kostar ju en del. Annars finns det bra vätskor att köpa i handeln - inte riktigt lika stabilt men åtskilligt billigare.

          Det funkar ju också att blanda kranvattnet med osmosvatten vid vattenbytena men det är ju krångligt - men så gör diskusodlarna ofta i Tyskland (där de ofta har ett högt KH och ett högt pH).
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            #6
            Jag har tidigare sänk Kh med HCl, fungerar.
            Osmosvatten fungerar

            Läs igenom tråden för mer tips
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            • mrfrost
              • October 2012
              • 186

              #7
              ja det var karbonathårdheten jag menar.
              okej Kjell så då kan jag ha odlad diskus i mitt kar som det är nu?
              har inte haft diskus förr och läst så mycket jag kommer över om dom.
              men vill inte chansa och köpa om det inte skulle fungera då dom ändå kosta några kr

              Kommentar

              Arbetssätt...