JBL easytest 6 in 1

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Styfv
    • November 2012
    • 176

    JBL easytest 6 in 1

    JBL is your expert for aquaristics, pond & terraristics. Since 1960, JBL has maintained its reputation for high-quality products based on its own research.


    För och Nackdelar med den här typen av test?

    Erfarenheter?

    Verkar ju ruskit smidigt att läsa av 6 test direkt på en sticka, lätt att göra regelbundet!



    Styfv, Karlstad
  • snuppesno
    • August 2007
    • 29

    #2
    Ursprungligen postat av Styfv
    http://www.jbl.de/en/aquatics-freshw...-easytest-6in1

    För och Nackdelar med den här typen av test?

    Erfarenheter?

    Verkar ju ruskit smidigt att läsa av 6 test direkt på en sticka, lätt att göra regelbundet!



    Styfv, Karlstad
    Har inte testat JBLs test men väl Tetras motsvarande, även det med klortest och kan bara säga att det inte är bra, färgerna rinner i varandra och det är svårt att få säkra värden. Kanske JBLs är bättre men jag tror att dropptest är ett bättre köp, jag köper iaf dropptest nu för tiden.

    /snuppesno, Arvika

    Kommentar

    • KristianE
      • April 2012
      • 1443

      #3
      Sök på teststickor så får du se hur många positiva kommentarer du hittar
      Dom ska enligt utsago inte ens vara bra till att få ett närmevärde.
      //Kristian
      Följ mitt 1440l SA projekt på
      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

      Kommentar

      • Styfv
        • November 2012
        • 176

        #4


        Här är Tetras dito. Samma sak antar jag?

        Svårt att få säkra värden pga färgerna? Något som övervägs av enkelheten?


        Styfv, Karlstad

        Kommentar

        • snuppesno
          • August 2007
          • 29

          #5
          Ursprungligen postat av Styfv
          http://www.tetra-fish.com/sites/tetr...l.aspx?id=4259

          Här är Tetras dito. Samma sak antar jag?

          Svårt att få säkra värden pga färgerna? Något som övervägs av enkelheten?


          Styfv, Karlstad
          Nej, tror inte det. Kan meddela att jag har kastat mina då nitrittestet var helt uppåt väggarna, enligt stickorna var nitrit lite över normalt men på dropptestet visade det på skyhöga värden vilket även syndes på fiskarna. Nä chansa inte, lägg pengarna på droptest i stället.

          //snuppesno

          Kommentar

          • LLL
            • July 2009
            • 328

            #6
            Jag har testat dom, och jämfört resultatet med dropptest. Stickorna är värdelösa.

            Kommentar

            • Styfv
              • November 2012
              • 176

              #7
              Ok, så stickor visar fel helt enkelt?
              Nåt bra med dom måste det väl va? De säljs ju ändå... Om det bara visade fel och är värdelöst borde det väl plockas bort från hyllorna till slut?


              Styfv, Karlstad

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av LLL
                Jag har testat dom, och jämfört resultatet med dropptest. Stickorna är värdelösa.
                Det är nog lite olika - dock det finns definitivt olika kvalitet, men självklart är de trubbiga mätinstrumnet
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • NiXoN
                  • December 2003
                  • 2068

                  #9
                  Det säljs en hel del prylar som är ren "snake oil" då det alltid finns nya och mindre insatta som köper prylarna.
                  Packar man det snyggt och lovar det ena och det andra så går det att sälja
                  Sen är det inte så att Pluss granskar prylarna eller att handlarna har koll på allt, man får helt enkelt läsa lite på forum etc..

                  Det finns Ph stickor som tillverkas av Merck och dom är hyfsade, men jag har aldrig fått vettiga värden på någon annan sticka.
                  JBL har dropptest som funkar bra för sötvatten och är rätt billiga, men man bör inte använda deras prylar om man har saltvatten.
                  Jag brukar använda referensvätskor och kolla dom testen jag använder(arbetsskada )
                  Om jag inte hade ref vätskor så skulle jag nog inte vara lika skeptisk när det kommer till dom värden folk anger då dom testar.
                  Tester blir gamla och man kan göra små handhavandefel som påverkar resultatet..

                  //NiXoN

                  Kommentar

                  • Styfv
                    • November 2012
                    • 176

                    #10
                    Det är nog lite olika - dock det finns definitivt olika kvalitet, men självklart är de trubbiga mätinstrumnet
                    Tester blir gamla och man kan göra små handhavandefel som påverkar resultatet..
                    Det verkar summera teststickor ganska hyfsat. Lite retsamt med både "dropptest" och "stickor" som jag märkt när jag läst runt är att de håller så ojämn kvalité.


                    Styfv, Karlstad

                    Kommentar

                    • NiXoN
                      • December 2003
                      • 2068

                      #11
                      Jag vill dock förtydliga att det är stor skillnad på dom två i snitt, lite som att operera med en skalpell eller en yxa

                      Reagenserna är ofta samma hos många tillverkare/märken, så det som skiljer är hur man plockat ihop testkittet.
                      Ifall man går upp i prisklass så hittar man ibland ursprungstillverkarens stämpel, men då pratar vi test för över 4-600 per st.
                      Det är mer pålitliga test men nyttan för standard akvaristen kan diskuteras...

                      Om man utgår från dåliga test så kan det vara lika illa för karet som om man inte hade testat alls.(Gäller sötavtten)
                      För gemene man duger ofta dropptesten rätt bra, felmarginalerna kan variera men om man lär sig läsa av testerna så brukar det förbättra läget.
                      Om man har en stamlösning som man provar med så vet man sedan exakt hur vätskan skall vara färgad när den slår om(ifall det inte handlar om en färgskala).

                      //NiXoN

                      Kommentar

                      • Bygert
                        • March 2010
                        • 2169

                        #12
                        Jag har JBL-teststickor och tja, nån poäng kan de ha ibland. Det är definitivt inget att mäta i egentlig mening med men för mig duger de till att få en snabbkoll av läget. Har man många burkar så är det ju helt enkelt så att skall man mäta dropptest i alla så kommer man inte att göra annat, det är omständligt. Den stora och utan tvekan viktiga fördelen med stickorna är att det går så fort att använda dem att det faktiskt blir gjort. Det finns inte heller lika stora möjligheter att göra fel som med dropptest.

                        Jag tycker dock inte att stickorna är något som man skall ha enbart, man behöver dropptest också. Det är inte heller något precisionsinstrument men bättre än stickorna i a f. Jämför man så får man bättre grepp på läget. Man kan sen använda stickorna för snabbkoll och om något ser skumt ut kan man prova med dropptest.

                        För min del duger stickorna till att se om nitraten sticker iväg så det är dags att satsa på rejält vattenbyte. Nöjer man sig med att få veta om det är lite, mycket eller katastrofalt mycket så säger de nåt i a f. Men det är alltså för min del det, jag misstänker att stickorna är mycket lättare att störa än dropptesterna så det att de fungerar på ett ställe behöver inte innebära att de fungerar alls på ett annat. Man bör pröva sig fram med både stickor och dropptest om man tänker använda stickor så att man ser hur de fungerar i just de förhållanden man har.

                        Men uppfattning är att om man har många burkar och jämför med bättre test att stickorna visar någorlunda, då kan stickorna ha en viss funktion att fylla. Att enbart använda stickor och förlita sig på dem bara ser jag som väl vanskligt.

                        Det har nu också kommit stickor till saltvatten. Där är det mycket mer att mäta och värdena kan vara betydligt viktigare än i sötvatten. Jag har testat saltstickor och kommit till ungefär samma slutsats som för de till sötvatten, definitivt inget för att mäta noggrannt men möjligen ibland ett bättre alternativ till att inte kolla alls.
                        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                        Kommentar

                        • Styfv
                          • November 2012
                          • 176

                          #13
                          Intressanta reflektioner. Jättebra svar på min fråga!!

                          Har kollat runt på liknande trådar och "Bygert" du nämner nåt som ofta kommer upp: "Man bör pröva sig fram med både stickor och dropptest om man tänker använda stickor så att man ser hur de fungerar i just de förhållanden man har."
                          Det är ju j***igt tråkigt att det ska va så, får det är ju i akvariet man vill testa olika saker och söka felkällor. Inte i de olika testerna som marknaden erbjuder. Det ska väl de välbetalda tyska ingenjörerna och kemisterna hos tillverkarna se till och göra FÖR oss!?!?!
                          Det är min tanke iallafall.......

                          Styfv, Karlstad

                          Kommentar

                          Arbetssätt...