Vattenbyte fråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emil1981
    • January 2013
    • 55

    #46
    Ursprungligen postat av Styfv
    "Bygert": Har du någon källhänvisning på "värmebehovet ökar linjärt". Det går emot allt vad jag lärt mig genom åren, skall sägas att jag inte har någon form av utbildning inom värmelära, men det skulle va intressant att läsa på ordentligt nu när någon säger emot. Angående boendeort är vi dock totalt överens! Stodene närmare bestämt, själv då?

    "snuppesno": Bra förklaring av förhållandet joule / W. Nu fattar jag........ tackar vi för.


    Styfv, Karlstad
    Yngve Lindberg, Tabeller och formler sid. 93 längst ner.
    Där står:

    ∆W=c*m*∆T

    Där ∆W är energitillskott i joule, c är specifik värmekapacitet, m är massa i kg, ∆T är temperaturförändring i kelvin eller celsius.

    Följaktligen är det en linjär ekvation om man antar att c är konstant vid alla temperaturer (vilket den egentligen inte är men det är så lite den förändras att det blir försumbart).

    Kommentar

    • Emil1981
      • January 2013
      • 55

      #47
      Ursprungligen postat av flygrc
      Jag byter med bara kallvatten eftersom jag annars får koppar i vattnet från varmvattenberedaren.
      Tempen sjunker från ca 25 ner till 20 grader så det är ungefär vad du fick i temperatur fall.

      Jag har väldigt lågt flöde, det tar ca 30 min för att fylla på och jag låter vattnet träffa en rot som jag har nära ytan så att det kalla vattnet fördelar sig. Medan det fyller på passar jag på att ansa växterna och rör runt i karet så det kalla vattnet inte bara lägger sig på botten.

      Vid ett par tillfälle har jag förlorat en fisk som jag tror har med det kalla vattnet när jag har haft för bråttom.
      Sedan kan man fundera på om det inte redan var något på gång med dom fiskarna...

      En fördel med tempdroppen är att det triggar lek.

      Alldeles riktigt att man får koppar i vattnet från en varmvattenberedare.

      Men varför inte bara ta kallvatten och sen späda med nån eller ett par liter kokhett vatten som man värmer på i en rostfri kastrull. Det behövs ju inte så mycket för att få upp temperaturen till det samma som man har i akvariet.
      Man måste i och för sig ha nåt kärl att blanda i innan man häller i vattnet i akvariet men det kanske det kan vara värt för att slippa ge fiskarna en kalldusch.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #48
        Sv: Vattenbyte fråga

        Ursprungligen postat av Emil1981
        Alldeles riktigt att man får koppar i vattnet från en varmvattenberedare.

        Men varför inte bara ta kallvatten och sen späda med nån eller ett par liter kokhett vatten som man värmer på i en rostfri kastrull. Det behövs ju inte så mycket för att få upp temperaturen till det samma som man har i akvariet.
        Man måste i och för sig ha nåt kärl att blanda i innan man häller i vattnet i akvariet men det kanske det kan vara värt för att slippa ge fiskarna en kalldusch.
        Många kör ju med slang direkt från kranen (inklusive jag). Och byter minst 100-200 litet per kar. Då orkar man inte stå o blanda vatten

        Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

        Kommentar

        Arbetssätt...