Hur strömt vatten, snäcklekare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mumrah
    • December 2012
    • 20

    Hur strömt vatten, snäcklekare?

    Hej!
    Var iväg och köpte lite nya stenar o grejjor till mitt tanganyika akvarium. Innan jag möbleradeom så var det ganska stora öppna ytor. Och mina snäcklekare fick stå o kämpa mot det strömmande vattnet över sina snäckskal. Nu blev vattenströmmen mycket lugnare, så nu kan de simma runt i akvariet. Så hur strömt vatten bör man ha igentligen? Filtret byter juh fortfarande samma vatten mängd per timme och det är fortfarande rörelse på vattnet. Enda skillnaden är som sagt att de kan röra sig mer i vattnet utan att kämpa livet ur sig.
  • åheim
    • April 2006
    • 13127

    #2
    Det ska vara ett högt flöde genom filter och akvariumet men det innebär inte per automatik att det är detsamma som strömt vatten. Försök att behålla ett högt flöde och ta ner strömmarna så gott du kan, de ska inte behöva anstränga sig för att hålla sig vid snäckorna. Hur stort har du och antal L/tim på pumpen?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Mumrah
      • December 2012
      • 20

      #3
      Ok. Vad skönt. Trodde att jag hade sabbat lite för dem nu. Mitt kar är på 240L och pumpen är på 2000L/h.
      Jag måste juh säga att akvariet blev mycket roligare att se på nu när fiskarna kan "bete" sig lite.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13127

        #4
        Ursprungligen postat av Mumrah
        Ok. Vad skönt. Trodde att jag hade sabbat lite för dem nu. Mitt kar är på 240L och pumpen är på 2000L/h.
        Jag måste juh säga att akvariet blev mycket roligare att se på nu när fiskarna kan "bete" sig lite.
        Ja eller hur Jag brukar köra 2 pumpar och korsa deras utflöden och det kan ge ganska sköna strömmar för det blir lätt som en tvättmaskin annars, runt runt...
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Mumrah
          • December 2012
          • 20

          #5
          Aha! ok. Ja mitt akvarie är under ut veckling ännu. Har bara ägt det i ca 1 vecka ännu, så vi får se vad som händer i framtiden.

          Kommentar

          Arbetssätt...