Grummligt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zeqen
    • December 2012
    • 9

    Grummligt vatten

    Hej

    Jag har ett litet akvarium som rymmer 30l med 3 stycken slöjstjärtar och 2 växtätande malar, jag har inte haft akvariet särskilt längre och har ingen större erfarenhet av det, nu dom senaste dagarna har vattnet blivit sjukt grummligt, uppskattar alla tips och trix!
  • Kiiimpa
    • October 2012
    • 104

    #2
    Grumligt vatten kan bero på flera saker. Hur ofta matar du? Kanske matar du med för mycket varje gång, inte så mycket mat som krävs till den där uppsättningen.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13127

      #3
      Tricket i ditt fall är ett akvarium som rymmer minst 150L och en ordentlig filtrering
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • zeqen
        • December 2012
        • 9

        #4
        Matar med pellets brukar ge dom ungefär 5 var

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Som åheim säger mellan raderna, karet är på tok för litet.

          se beskrivning på slöjjisar:

          http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1203&SOK=1



          det är inte alls märkligt att karet blir grumligt med dessa fiskar nere i ett trångt 30 literskar.

          det finns tyvärr inga större bajsmaskiner, de ligger nog på top 10 listan när det gäller
          fiskar som rör runt i karet (bortsett från jordätare som tuggar sand).


          du kan nog försöka ge dig på alla tips och trix, men i slutändan kommer det med största
          sannolikhet inte att fungera förrän storleken på karet är vad det behöver vara......




          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • zeqen
            • December 2012
            • 9

            #6
            Jaha så dom ända rimliga alternativen är byta fisksort eller byta akvarium storlek?

            Kommentar

            • Moving Waves
              • August 2010
              • 1403

              #7
              Sv: Grummligt vatten

              Japp, och det bör göras snarast. Hur länge har du haft igång karet och när satte du i fiskarna.
              - - -
              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

              Kommentar

              • zeqen
                • December 2012
                • 9

                #8
                jag har haft dom i ungefär 2 veckor, malarna är dock ett ganska nytt tillskott

                Kommentar

                • zeqen
                  • December 2012
                  • 9

                  #9
                  Saken är såhär, jag har mer eller mindre inte plats för ett mycket större akvarium än detta, vilket gör att det blir fiskarna som tyvärr får försvinna vilket är mycket tråkigt, finns det några andra fiskar som går att rekommendera till ett så pass litet akvarium istället?

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Ursprungligen postat av zeqen
                    Jaha så dom ända rimliga alternativen är byta fisksort eller byta akvarium storlek?
                    japp, tyvärr är det nog så.

                    nu säger du inte vilken sorts mal du har i karet, mer än att den är "växtätande", vilket tyvärr inte säger
                    speciellt mycket, men vad jag vet så är det egentligen bara de allra minsta från corydorasfamiljen som
                    funkar i 30 liter....och det ingen av dom som tuggar blommor,,,,,ergo...förmodligen är det lika galet
                    med malarna i det karet.....



                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • Christer5

                      #11
                      Vad är det för malar och hur stora blir dom ?

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        Ursprungligen postat av zeqen
                        Saken är såhär, jag har mer eller mindre inte plats för ett mycket större akvarium än detta, vilket gör att det blir fiskarna som tyvärr får försvinna vilket är mycket tråkigt, finns det några andra fiskar som går att rekommendera till ett så pass litet akvarium istället?


                        det finns faktiskt en del, inte många, men några iaf.



                        det är bara att börja söka på den sidan.

                        lättast blir det om man redan från början anger minsta storlek på fisk, dvs 0-5 cm.

                        då får man fram små fiskar, och sedan är det batra att klicka sig igenom alla och
                        notera vilka som fungerar i så små kar.

                        det blir en kort lista på kanske ett 10-tal fiskar om man bortser från killis.



                        .
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • Moving Waves
                          • August 2010
                          • 1403

                          #13
                          Sv: Grummligt vatten

                          Mmm som Kensa säger är det typ 99% chans att du måste byta malarna.
                          Fiskvalet är väldigt begränsat med så litet kar men smårasboror, pygmecorydoras, dario dario, kampfisk är några.
                          Senast redigerad av Moving Waves; 11 December 2012, 13:13.
                          - - -
                          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            #14
                            Om du gillar slöjisarna kan väl kampfisk falla dig i smaken kankse: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=233&SOK=1

                            : )
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • Moving Waves
                              • August 2010
                              • 1403

                              #15
                              Sv: Grummligt vatten

                              2 veckor, då bränns det. Efter ca 3 veckor brukar nitritspiken slå till, vattnet kan då alltså bli giftigt för fiskarna och de kan dö. Så agera snarast!
                              - - -
                              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                              Kommentar

                              Arbetssätt...