Nitratvärde i nystartat kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JiBe
    • November 2012
    • 135

    Nitratvärde i nystartat kar

    Idag har mitt 180 liters akvarium varit igång i två veckor, och 1,5 veckor med ett gäng fiskar i. Igår köpte jag JBL Nitrit dropptest och körde ett test för att kolla av läget. Reslutatet blev 0,1 vilket jag förstod det som att så här i början så är det rätt OK i alla fall. Men om nitratvärdet skulle stiga ännu mer, när bör jag börja med vattenbyte för att få ner det? För som jag har det nu, på 0,1 så är det väl bara att ta det lite lugnt och se vart det barkar hän?
  • simpson
    • July 2012
    • 666

    #2
    Ursprungligen postat av JiBe
    Idag har mitt 180 liters akvarium varit igång i två veckor, och 1,5 veckor med ett gäng fiskar i. Igår köpte jag JBL Nitrit dropptest och körde ett test för att kolla av läget. Reslutatet blev 0,1 vilket jag förstod det som att så här i början så är det rätt OK i alla fall. Men om nitratvärdet skulle stiga ännu mer, när bör jag börja med vattenbyte för att få ner det? För som jag har det nu, på 0,1 så är det väl bara att ta det lite lugnt och se vart det barkar hän?
    nitrat och nitrit är 2 olika djur, nitrat måste du i princip ha i någon mängd och om nedbrytningen inte fungerar i ditt kar kan du få nitrit. Nitrit är olämpligt för fiskarna.

    Du blandar nitrat och nitrit...

    Kommentar

    • JiBe
      • November 2012
      • 135

      #3
      Nitratvärde i nystartat kar

      Blev en felskrivning. Menar nitrit båda gånger. För inte går det väl att kontrollera nitratvärdet med ett nitrittest?

      Kommentar

      Arbetssätt...