Ozon i sötvatten bra eller dåligt någon som har erfarenheter??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RGL
    • April 2011
    • 94

    Ozon i sötvatten bra eller dåligt någon som har erfarenheter??

    Har läst lite på nätet om ozon rening och har lite funderingar. Philips har ett system som avger små mängder kontinuerligt och det skall funka ok vad jag sett. Jag har även hittat lite på Ebay som jag gärna handlar på.



    Vad jag kan förstå så genererar denna maskin lite högre halter. Kan man köra en sådan med timer tex två timmar om dygnet utan en Redox (ORP) controller?
    Skulle vara intressant med åsikter och erfarenheter
    Trevlig helg Rikard
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1022

    #2
    Jag känner flera som lovordar Philips apparat, så visst fungerar det.

    Kommentar

    • NiXoN
      • December 2003
      • 2068

      #3
      Ja det funkar men det är långt ifrån problemfritt eller enkelt, speciellt med en så kraftig ozondosa.
      Kör du den ett par timmar i ett 2-500 liters kar så skulle jag tippa på att du skalar av slemskicktet på fiskarna.

      Kontrollern slår på och av ozonet så att nivåerna inte blir skadliga för fiskarna.
      Dosan Philips har ger 0,5mg i timmen vilket är väldigt lite och därför inte behöver någon styrning.
      Den du länkar til ger 100mg, inte lika säkert varken för karet eller dig

      //NiXoN

      Kommentar

      • RGL
        • April 2011
        • 94

        #4
        Ozon i sötvatten bra eller dåligt någon som har erfarenheter??

        Det var ju ett trevligt pris på ebay men den är nog lite kraftig. Med styrning hamnar man ju på samma pris dom Philips ca 1500kr vad är bäst ?

        Kommentar

        • NiXoN
          • December 2003
          • 2068

          #5
          Dom billigare ozondosorna har diskuterats flera gånger på olika internationella saltforum och det är inte helt entydiga svar.
          Vissa har reglage för ozon som inte är inkopplat andra ger väldigt lite eller väldigt mycket ozon.

          Personligen skulle jag välja styrning om jag körde med ozon igen, man har mer kontroll.
          Det kostar dock mer då du behöver kalibrera proben och byta ut den ibland.

          Att köra en lågdos ozon som philips skulle kunna fungera men frågan är hur stor burk du har?

          //NiXoN

          Kommentar

          • RGL
            • April 2011
            • 94

            #6
            Ozon i sötvatten bra eller dåligt någon som har erfarenheter??

            Jag har ett 340l SA kar som jag kommer starta i vinter. Vill köra discus och scalarer, apistogramma Borelli och pansar malar. Målet är två vatten byten per vecka med i ett inrett kar med lite lågkrävande växter och flytväxter samt massa rötter. 700mm högt 880mm Brett och 600 djupt som alla akvarister vill man skapa bästa möjliga förutsättningar. Filter bakgrund med drygt 35l filter volym. Har funderat på uv eller ozon och har tänkt på båda. Kommer antagligen att belasta karet lite mer än jag borde då båda arterna jag älskar gillar är Stim fiskar. Hur hade ni gjort?

            Kommentar

            • stefanr72
              • November 2010
              • 1022

              #7
              Jag tror att du klarar dig med 35l filtervolym.

              Kommentar

              • NiXoN
                • December 2003
                • 2068

                #8
                Nja, jag körde en del diskus förut och skulle nog inte packa så mycket i ett så litet kar(kompakt).
                Jag ser inte belastningen som ett problem utan revirbeteendet om du får ett par, är dom lite större så kan det bli jobbigt för dom övriga.
                Sen är jag tveksam till att du får nåt stim-beteende, det blir så mycket fisk i karet så dom ser hopklumpade ut men det blir inget stim.
                Jag har själv ett 70h75b100d saltkar, man skapar väldigt enkelt intrycket av att det är mycket fisk medan ett normalt kar sett rätt tomt ut.
                Problemet blir dock att revirskapande fiskar tar över så mycket av karet.
                Mitt tipps är ett snyggt diskuspar och ett rejält stim rödmunnstetror som stimmar även i akvarium.

                Filtervolymen är rätt rejäl så ut de perspektivet skall du inte få problem, såvida du inte matar extrema mängder eller nåt som inte bryts ner lika enkelt som vanlig mat.

                Ozon kan ha en lite hämmande effekt på bakterier(filtret), Det är just pga att det är såpass kraftigt/effektivt jämfört med ett UV som jag oftast ser som ren placebo i sötvattenssammanhang(utöver hanteringen av svävalger).
                Med detta sagt så är fördelen med UV att du inte kan sabotera karet med det på samma sätt som ozon om du nu vill ha mer teknik

                Själv hade jag kopplat in ozon om jag hade en rejäl belastning(odling) och jag hade ozonen på hyllan.
                Kan inte säga att jag hade köpt ett...

                //NiXoN

                Kommentar

                Arbetssätt...