VILL ha tefärgat vatten!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rudy
    • January 2012
    • 275

    VILL ha tefärgat vatten!!

    nån som vet hur man får det ?
    vet att dom flesta vill bli av med det men jag tyckte att det blev väldigt vackert och det gjorde pricken över i;et
    vill dock inte göra det på kemiskväg om det finns annat

    det jag har läst mig till och även fått lite tips är

    alkottar; men jag vill inte testa det då dom skulle sänka PHt drastiskt
    rötter; men jag kar inte plånbok till att köpa rötter var tredje månad =)
    koka löv och hälla i det vattnet; gick JÄTTE bra ... i 2 dar... sen var allt i botten eller filtret
    löv i karet ; nopp färgade inte alls

    nästa grej är torv får se om det hjälper

    annars lite tips?? börjar få slut på ideer
  • NIC
    • January 2008
    • 5121

    #2
    Bakplåtspapper på täckglaset.

    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Den där med bakplåtspapper var fin Men till frågan. Vad är det som gör att du inte vill tillsätta något torvextrakt i vattnet? Det är ju oerhört koncentrerat och du får ju den tefärg du vill. Ytterst lite i vattnet ger ju stor effekt. Använde själv Tetra Torumin flera år. När jag av ren glömska körde dubbel dos fick jag leta efter fisken nästan Många jobbar mycket med torv men det är ju ganska mycket jobb jämfört med att tillsätta extraktet. Om du nu inte är speciellt förtjust i torvkokning förstås?
      Sedan är ju flera torvextrakt helt naturliga, så det är ju inte någon fejktorv vi pratar om här. Om du med kemisk menar konstgjord/artificiell?
      Senast redigerad av Bluewing; 03 December 2012, 08:18.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        tänk bara på att torv lätt kan få PH't att doppa rejält, med allt vad det innebär i fråga om mer jobb.




        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • rudy
          • January 2012
          • 275

          #5
          Ursprungligen postat av Bluewing
          Den där med bakplåtspapper var fin Men till frågan. Vad är det som gör att du inte vill tillsätta något torvextrakt i vattnet? Det är ju oerhört koncentrerat och du får ju den tefärg du vill. Ytterst lite i vattnet ger ju stor effekt. Använde själv Tetra Torumin flera år. När jag av ren glömska körde dubbel dos fick jag leta efter fisken nästan Många jobbar mycket med torv men det är ju ganska mycket jobb jämfört med att tillsätta extraktet. Om du nu inte är speciellt förtjust i torvkokning förstås?
          Sedan är ju flera torvextrakt helt naturliga, så det är ju inte någon fejktorv vi pratar om här. Om du med kemisk menar konstgjord/artificiell?
          vi ska ju testa det du skriver =)
          det är snarare konstgjord/artificiell som jag gärna inte vill pula med

          hur länge håller färgen med 'Tetra Torumin'
          jag förstår ju att det lakas ut med vattenbyten och så men det är ju rätt trist att behöva hålla på med det var 3e dag... =)

          Kommentar

          • rudy
            • January 2012
            • 275

            #6
            Ursprungligen postat av Ken Olofsson
            tänk bara på att torv lätt kan få PH't att doppa rejält, med allt vad det innebär i fråga om mer jobb.

            .
            vi ska hålla koll på det ! vårat vatten ligger iochförsig på PH ca 8 och upp så det kanske inte gör nått om det faller lite...

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #7
              När jag kört med Torumin så har jag fyllt vid behov, men normal var 2-3:e vecka. Men även torv etc. kräver ju pyssel för att ligga konstant i theinfärgningsgrad
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • rudy
                • January 2012
                • 275

                #8
                jo såå långt är jag med att det inte är nått som varar för evigt=)
                det är bara att vi ägnade lätt 2-3 timmar med att plocka löv och koka och greja och 2 dar senare va det veck inte såååå kul
                men håller det 2-3 vackor så är det ju värt besväret !!

                skam den som ger sig =D

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  Ursprungligen postat av rudy
                  vi ska hålla koll på det ! vårat vatten ligger iochförsig på PH ca 8 och upp så det kanske inte gör nått om det faller lite...

                  problemet är att med torv så kan det rusa ner ett par pinnhål, lätt från 8 till 5-6.

                  sedan ligger det där tills effekten av torven försvinner. då går det upp igen.

                  och då skall man alltså dratta ner mer torv....ph droppar igen.


                  och dessa upp/nedgångar är totalt fördärv för fisk. det gillar dom inte alls, rätt många som tycker
                  att livet är så trist att de packar ihop och lägger sig med buken uppåt.....


                  ergo....skall man ge sig på detta, så får man vara beredd på järnkoll.....varje dag..vara beredd på
                  snabba tillrättanden om det rusar upp / ner...varje dag....

                  fråga dig själv....kan du det...orkar du med det....??




                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • rudy
                    • January 2012
                    • 275

                    #10
                    he ja då jag är typ 30 mil från mina kar på veckorna så kanske vi får hoppa det ...
                    har du några förslag ? på hur man får färgat vatten utan en massa svängningar?

                    kanske kan få låna lite rötter i den lokala djuraffären =D
                    kunderna vill ju inte ha färgat vatten men det vill jag så när rötterna lakat ut så är det bara att byta ut dom igen *hehe*

                    Kommentar

                    • Perlan
                      • July 2012
                      • 79

                      #11
                      Ursprungligen postat av rudy
                      he ja då jag är typ 30 mil från mina kar på veckorna så kanske vi får hoppa det ...
                      har du några förslag ? på hur man får färgat vatten utan en massa svängningar?

                      kanske kan få låna lite rötter i den lokala djuraffären =D
                      kunderna vill ju inte ha färgat vatten men det vill jag så när rötterna lakat ut så är det bara att byta ut dom igen *hehe*
                      kör ett black water extrakt, typ sera. det droppar inte ph. men tillför lite nyttigheter

                      beställer man här http://fish.aquaristic.net/Sera-blac...ev-morena.html får man lite vettigare priser.
                      vet inte frakten, men sist jag beställde därifrån var paketet större än vad som krävs för 5 liter extrakt. och vägde ungefär samma. då var frakten 9 euro. köper du någon av dom mindre är frakten max 9 euro
                      Senast redigerad av Perlan; 03 December 2012, 18:36.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #12
                        VILL ha tefärgat vatten!!

                        Håller med. Även Torumin gör marginellt något med Ph.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Mazzi
                          • October 2006
                          • 364

                          #13
                          Alkottar är riktigt effektivt, det går inte åt speciellt många om du inte har en jättebalja, prova dig fram. Dom gånger jag har testat har jag inte märkt av någon skillnad i pH men du kan ju alltid mäta om du vill.

                          /Mats

                          Kommentar

                          • erikthur
                            • March 2004
                            • 9953

                            #14
                            Jag har nästan alltid torv i vattnet eftersom jag behöver i mina årstidskillis lekkärl och vattnet bli iaf färgat åt tehållet. Nu har jag inte pH-testat på 5 år eller mer men det går bra ändå . Köpte en torvbal från Granngården för 8 år sedan och endast använt 75% så länge... Men apropå riktigt tevatten gjorde jag ett försök för 20+ år sedan med teblad som bara var torkade och vecklade ut sej vid blötläggning och med tefärgning av vattnet som följd. Tyvärr med mögelsvamp efter en vecka. Torv, eklbad eller talgkottar är mycket bättre. Och här nere i södra vätterviken undrar jag om inte ekbladen är billigast per kubikmeter - men just nu är de dolda av snömassor...
                            Killies is a lifetime passion

                            Kommentar

                            Arbetssätt...