Bubblor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zannia
    • November 2012
    • 5

    Bubblor

    Måste det bubbla i akvariumet eller räcker det med att pumpen går tyst?

    Alla mina platys har dött! Bara dom... De andra fiskarna verkar må jättebra. Platyna har simmat ner vid doppvärmaren och tryckt nere i ett hörn ett tag. Och sen har jag hittat en efter en död. Kan någon ge mig nåt förslag på vad detta kan bero på?
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    #2
    Är det nystartat? Isåfall hur länge har det varit igång och hur många fiskar bor det där?

    Räcker med om pumpen stör vattenytan så den rör på sig, rent syremässigt.

    Kan vara andra anledningar de dör av, men då behövs lite mer information.
    350L Diskus

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      Sv: Bubblor

      Vad har du för filter? För jag hoppas du inte bara har en luftsten

      Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

      Kommentar

      • Zannia
        • November 2012
        • 5

        #4
        Jag har haft akvariet i någon månad nu. Lät det gå 3 dagar innan jag släppte i fiskar i det. Just nu har jag 4 molly, 6 guppy och fem malar. Och 2 posthornsnäckor också. Filter? Jaa du...nu är jag inte så haj på detta med akvarium än. Fick detta av en väninna. Det är en vanlig pump med nåt slags svart skumgummi-filter i... Men pumpen verkar cirkulera bra i vattnet. Jag byter vatten med jämna mellanrum. Akvariet är på 60 liter.

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          #5
          Kan vara så enkelt att du fått en nitrit-spik. Filtret hinner inte med riktigt i början att rena vattnet från fiskarna. Du skulle kunna köpa ett nitrit(no2)-test och kolla vattnet.
          350L Diskus

          Kommentar

          • Fanbyalperna

            • September 2005
            • 752

            #6
            Ursprungligen postat av Zannia
            Jag har haft akvariet i någon månad nu. Lät det gå 3 dagar innan jag släppte i fiskar i det. Just nu har jag 4 molly, 6 guppy och fem malar. Och 2 posthornsnäckor också. Filter? Jaa du...nu är jag inte så haj på detta med akvarium än. Fick detta av en väninna. Det är en vanlig pump med nåt slags svart skumgummi-filter i... Men pumpen verkar cirkulera bra i vattnet. Jag byter vatten med jämna mellanrum. Akvariet är på 60 liter.
            Hur ofta byter dui? Vattenbyte vid uppstarten försenar akvariets mognad. I princip bör du betrakta det som nystartat. Med ett så litet akvarium och så relativt mycket fisk från början blir det problem. Läs tråden om uippstart av akvarium. Jag skulle fylla på med Nitrivec och låta akvariet vara ifred mnst två veckor för att bakteriekuilturen skall kunna byggas upp och stabilitet skall kunna etableras. Tålamod och akvarier hör ihop :-)
            Har inte alltid rätt, men fel ibland

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              med den balstningen och ingen annan förberedelse av vatten
              och filter så skulle jag gissa på nitritspik.

              köp nitruvec och ett DROPPTEST.

              kolla med dropptestet, och dosera efter behov mängd nitrivec.

              om fisk flämtar och har sig så tycker jag gott att man kan byta 20-30% vatten
              per dag, samt första dagen dosera ner 1-2 matskdar rent salt.

              visst, du försenar starten med vattenbyten, men du minimenerar risken
              för fiskdöd dramatiskt.



              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • ecco
                • November 2010
                • 500

                #8
                Men har du i salt så kan du glömma posthornen.
                Dom gillar inte salt någe bra...
                Sambons blogg om våra akvarium.
                http://mizan3.bloggsida.se/
                Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

                Kommentar

                Arbetssätt...