Fiskarna dör, hur fortsätter jag nu?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikamar
    • November 2012
    • 64

    Fiskarna dör, hur fortsätter jag nu?

    För drygt 2 veckor sen startade vi upp ett 100 liters efter behandling med aquatan och nitrivec. Den första som flyttade in va Mr. Slöjstjärt från vårt gamla kar. I fredags flyttade 10 kardinaltetror och 2pansarmalar in. Dagen efter på morgonen va kardinalerna fulla med vita prickar. Behandlade direkt med exit. Dagen efter, igår dog alla 10 under dagen. Pansarmalarna ligger i samma hörn stilla och Mr. Slöjdtjärt ligger gärna på botten och tar några simturer då och då.
    Har köpt tester idag och värderna visar följande.
    Ph: 7,0
    Kh:4-5 va lite svårmätt..
    Gh: 6
    no2: 0,5-1,0 färgen va nåt där i mellan.

    Förstår ju att nitriten är hög. Och att det antagligen dödat hittills.
    Gjorde ett vattenbyte på 50% igår och hällde i salt och nitrivec.
    Som det ser ut nu tror jag inte malarna och slöjstjärten klarar sig...
    så jag vet inte hur jag ska fortsätta nu...
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Börja med att läsa på här. http://www.zoopet.com/forum/showthre...yb%F6rjarguide
    Du har haft alldeles för bråttom.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • Mikamar
      • November 2012
      • 64

      #3
      Jaha... Och han i affären sa att första kunde i efter 24-48 h. Sen igen efter en vecka... De skulle man inte lyssnat på då...
      hur ska jag få bukt på detta nu då?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13117

        #4
        Ursprungligen postat av Mikamar
        Jaha... Och han i affären sa att första kunde i efter 24-48 h. Sen igen efter en vecka... De skulle man inte lyssnat på då...
        hur ska jag få bukt på detta nu då?
        Ja du borde inte få problem med de fiskar du startade med OM du matar ytterst sparsamt och tillsätter en bakteriekultur kontinuerligt. Stora vattenbyten gör oftast mer skada än nytta vid nitrit utan då är en överdosering av en bakteriekultur och totalt matstopp effektivare. För att gå vidare nu är att fortsätta med en bakteriekultur, sluta mata och vänta på att nitriten är omätbar och det kan gå på nån dag om du har tur. Om du har fisk som överlevt kan du låta dem gå själva nån månad innan du utökar antalet. Är alla fiskar döda och nitriten noll så kan du introducera ett få antal igen. Du bör inte byta massa vatten under uppstartsmånaden, isåfall bara små små.

        Edit: Kollade lite gamla trådar och där skriver du att du startade med 3 slöjstjärtar och att de kom ner i nya karet sön. 18/11, det är bara 8 dagar sedan... och lite senare 10 neoner och 2 pansarmalar. Det förklarar en del.


        Här kommer jag dragandes med den gamla hederliga mallen på kvävecykeln igen
        http://www.bestfish.com/newtank3.html






        Senast redigerad av åheim; 26 November 2012, 20:01.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Mikamar
          • November 2012
          • 64

          #5
          Va dumma vi varit!
          Att det ska vara så brottom??
          ska dock tillägga att 2 slöjsjärtar flyttade till min bror!

          Så irriterad man blir på sig själv!

          MEN nu gör vi om och gör rätt!

          Hur ofta ska jag tillsätta bakteriekultur nu? Och i vilken mängd?
          Hällde i igår i en dos som motsvarar nystart.
          Det ligger en del bajs på botten, ska jag låta de va eller slamsuga det?
          Kan de va så att vi har för dåligt filter?
          Har ett "hörnfilrer" kopplat till syrepump som står på botten, den fick vi till när vi köpte akvariet

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13117

            #6
            Ursprungligen postat av Mikamar
            Va dumma vi varit!
            Att det ska vara så brottom??
            ska dock tillägga att 2 slöjsjärtar flyttade till min bror!

            Så irriterad man blir på sig själv!

            MEN nu gör vi om och gör rätt!
            Äh, det är bara att ta nya tag och nu med mer kunskap
            Ursprungligen postat av Mikamar
            Hur ofta ska jag tillsätta bakteriekultur nu? Och i vilken mängd?
            Jag tycker du ska ha i fulldos (för nystart) varje dag tills nitriten är noll, därefter enligt bruksanvisning nån månad till!
            Ursprungligen postat av Mikamar
            Det ligger en del bajs på botten, ska jag låta de va eller slamsuga det?
            Kan de va så att vi har för dåligt filter?
            Har ett "hörnfilrer" kopplat till syrepump som står på botten, den fick vi till när vi köpte akvariet
            Om det är mycket bajs så är det bra att bli av med det. Om ditt luftfilter är tillräckligt beror mycket på vad du har för filtermaterial i det och hur mycket, så vad har du och uppskattningsvis hur mycket? Om man får problem vid uppstarten så spelar ett "Nytt" filter ingen roll alls om det är stort eller litet eftersom det finns ännu inga nyttobakterier i det ändå!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Mikamar
              • November 2012
              • 64

              #7
              På min flaska står det bara att man ska ha i vid delvattensbyte men det ska man väl undviks i början? Så ska vi hälla i det 1 gång vi veckan sen när nitriten är noll?

              Alltså detta filtret är som en "skumgummiblomma" som står utan "plastpotta" runt direkt på gruset. Jag har aldrig sett så t förut. Sen är det ett rör ner till skumgummit som de luften sen bubblar ut genom.
              Har tagit bild men får inte in bilder här?

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13117

                #8
                Ursprungligen postat av Mikamar
                På min flaska står det bara att man ska ha i vid delvattensbyte men det ska man väl undviks i början? Så ska vi hälla i det 1 gång vi veckan sen när nitriten är noll?

                Alltså detta filtret är som en "skumgummiblomma" som står utan "plastpotta" runt direkt på gruset. Jag har aldrig sett så t förut. Sen är det ett rör ner till skumgummit som de luften sen bubblar ut genom.
                Har tagit bild men får inte in bilder här?
                Jag tror jag sett ett sånt filter nångång, det var ganska platt och sen format som en sån där blomma med runda blad som barn brukar rita Nu är ju jag en sån där som alltid kör dunderfilter för att vara på den säkra sidan men jag kan tänka mig att ditt filter kan räcka som filtrering men kanske ett gränsfall... Hur bred och hög är filterpatronen i cm?
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Mikamar
                  • November 2012
                  • 64

                  #9
                  Själva filtret är ca 5 cm högt och ca 18 cm i diameter.
                  Det är ju inget "utblås" på denna utan bara bubblor som kommer upp genom röret.
                  När de flyter förbi nåt "skit" så duger inte den till sig de utan de flyter vidare... Men lyfter jag den lite ser jag ju att de lossnar lite smuts från filtret... Borde kanske kolla på nåt nytt..

                  Kommentar

                  Arbetssätt...