Skall fylla på vatten för första gången, men först några frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JiBe
    • November 2012
    • 135

    Skall fylla på vatten för första gången, men först några frågor

    Är i uppstartsfasen på mitt 180 liters akvarium och ägnade gårdagen till att tvätta sand, stenar och rötter. Ikväll har jag tänkt att åka och köpa växter för att sedan plantera dessa efter jag fyllt karet med vatten. Men när det gäller det här med vattnet känner jag mig lite osäker, då jag räknar mig som mer eller mindre nybörjare. Efter jag fyllt med vatten, är det något medel som skall tillsättas för att växter och fiskar skall må bra? Gödning till växterna och något må-bra-medel till fiskarna, och i så fall vad är det för medel som jag skall ha i? Behövs det göras något test på vattnet i början för att kolla kvallitéten på det, och i så fall vad för test skall man köra då? Vad är det för tester som man bör ha hemma i framtiden och hur ofta skall man i så fall kontrollera vattnet? Skall man göra det med jämna mellanrum, eller bara när något ser ut att vara fel? När det gäller vattenbyte, hur länge skall jag vänta med tills det första? Vad jag förstått så skall alla nyttiga bakterier hinna bildas så vattenbyte för tidigt är inte så bra. När karet väl kommit i balans så är det cirkus 30% vattenbyte varje vecka som gäller, är det rätt uppfattat?

    Förlåt för att jag bombat er med en massa frågor, men vill hellre ställa en för mycket än en för lite...
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Det är riktigt kul att ligga i startgroparna med ett nytt kar och de jag kan rekommendera är..




    • Medel som är bra att skaffa är vattenberedningsmedel, bakteriestart (tex nitrivec). Växtgördning är inte alltid nödvändig utan du kan se över tid om de visar bristsymptom.
    • Under uppstarten kan det vara bra att ta nitrittest lite då och då och ungeför efter 14dgr brukar nitriten nå sin topp och ska du lyckas undvika höga nitritvärden så är minimalt med foder ett måste. Jag förespråkar vattenbyte först när karet är incyklat efter ca 1 månad just för att inte förlänga inkörstiden. KH- test är bra att ta så du vet vilken karbonathårdhet ditt vatten har. KH bör ligga på minst 4-5 för att ph ska hålla sig stabilt och har du lägre än så är vattenbytena väldigt viktiga för att inte riskera en PH-krasch. Kan vara bra att ta ett KH-test precis före ett vattenbyte (senare när karet är inkört) för att se om KH har sjunkit sedan senaste bytet för att säkerställa att du byter vatten tilltäckligt ofta. Den biologiska nedbrytningen i karet "käkar" nämligen karbonater och det måste därför finnas för att det biologiska filtreringen ska fungera.
    • Hur mycket och ofta du behöver byta vatten beror på flera faktorer tex antal och storlek på fiskar, hur stora filter du har men generellt så brukar 20-30% varje eller varannan vecka vara lagom.


    Så här ser kvävecykelns process ut ungefär om den får etableras i fred http://www.bestfish.com/newtank3.html
    Senast redigerad av åheim; 26 November 2012, 17:07.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • JiBe
      • November 2012
      • 135

      #3
      Tusen tack för ditt svar. Nu har jag lite bättre koll på läget, hoppas jag
      Blev inga växter idag utan tar mig en tur imorgon istället. Då skall det även inhandlas lite medel som du rekommenderat.
      Sen får vi väl se när nästa bunt med frågor kommer...

      Kommentar

      • JiBe
        • November 2012
        • 135

        #4
        När jag fyller karet, kan jag fylla med lagom tempurerat vatten med en gång, eller skall det vara kallt så att så lite föroreningar som möjligt kommer med nu när hela akvariumet skall fyllas? Fyller jag med kallt så tar det väl en himlans tid innan vattnet kommer upp i lagom temp för att kunna plantera växterna utan att riskera frostskador Jag vill ju inte ta genvägen och ta varmvatten om nu det förstör mer än underlättar för mig...

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          ta lagom tempererat vatten, säg runt 20 grader.

          om du är orolig för dina rör, så spola en minut eller så innan.

          samtidigt behöver man inte oroa sig för rören om de har lite ålder på nacken.



          .'
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • JiBe
            • November 2012
            • 135

            #6
            Det är inget nybyggt hus som jag bor i så då behöver jag inte oroa mig för rören i alla fall. Blir till att köpa lite växter på vägen hem så att jag får fylla upp karet och starta igång det, äntligen!!!

            Nu tappade jag både arbetslust och arbetsmoral och funderar starkt på om jag kanske inte känner mig lite snuvig ändå. Borde nog genast åka hemmåt och kurera mig med lite akvariepill

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Ursprungligen postat av JiBe
              Det är inget nybyggt hus som jag bor i så då behöver jag inte oroa mig för rören i alla fall. Blir till att köpa lite växter på vägen hem så att jag får fylla upp karet och starta igång det, äntligen!!!

              Nu tappade jag både arbetslust och arbetsmoral och funderar starkt på om jag kanske inte känner mig lite snuvig ändå. Borde nog genast åka hemmåt och kurera mig med lite akvariepill
              Jo absolut jag hör ju hur du snörvlar när du skriver! Du måste nog kurera dig några dagar...
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                gör som jag....skaffa egna yngel....

                då kan man en morgon fråga 6+8 åringen......är ni inte lite snuviga....
                är det inte bättre att vara hemma med pappa och glo på TV hela dagen ?


                ....
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • JiBe
                  • November 2012
                  • 135

                  #9
                  Har faktiskt en liten kille på 1,5 år som är hemma med sin mamma idag. Tror faktiskt att det är hennes tur att jobba imorgon för visst skall alla småttingar vara hemma minst en dag extra för att inte smitta på dagis...

                  Kommentar

                  Arbetssätt...