Fiskmat som möglar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kladdkaka
    • November 2012
    • 88

    Fiskmat som möglar

    Jag vet att steg ett är att aldrig mata så matrester blir kvar

    Men som startfiskar har jag haft Ett gäng Corydoras och jag har matat lite grann varje dag och tänkt att de äter det när det ligger på botten sedan. Upptäckte dock efter några dagar att inte sjutton äter de upp allt - utan jag hittade mat som möglat.

    Jag förstår givetvis att jag ska mata försiktigare och har ett par gånger sugit upp de matrester jag hittat.


    Det jag är orolig för är att möglet kommit fram så snabbt. Jag har aldrig sett mögel i något av mina kar genom åren öht, inte ens då jag varit riktigt dålig på att sköta de. Är rädd att det är något problem i vattnet/karet?
    Kanske kan vara så enkelt att det inte finns så mycket bra bakterier ännu som tar han om nedbrytning, jag vet inte.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    mat möglar rätt fort. betyder inte att det är nått fel på vattnet. men du ska inte mata så att det ligger mat kvar. vad matar du med?

    ta det som du tycker är lite, o sen tar du hälften av det. o så matar du varannan dag nu i början

    Kommentar

    • Kladdkaka
      • November 2012
      • 88

      #3
      Det kanske stämmer, har bara aldrig någonsin sett något mögla i mina burkar förut...

      Jag har inte matat mycket, men pansarmalarna har varit sämre än jag räknade med på att ta maten på botten. Har självklart minskat mängden nu och har köpt ett gäng nya fiskar som dessutom noggrant käkar upp varenda bit som hamnar på botten med. Så jag hoppas inte det ska vara något problem med kvarliggande mat längre.

      Hittills har jag enbart matat med vanligt flingfoder och diskusgranulat några gånger.

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        #4
        Ursprungligen postat av hannesc
        ta det som du tycker är lite, o sen tar du hälften av det. o så matar du varannan dag nu i början
        Det här tipset hör man ju kosntant överallt men det är ändå extremt svårt som nybörjare att få ut något som helst av det. Någon skulle göra en youtubevideo och visa vad som definieras som "lite" mat.
        350L Diskus

        Kommentar

        • KristianE
          • April 2012
          • 1443

          #5
          Är du säker på att det möglar? Mögel brukar ju inte frodas under vatten utan i fuktiga miljöer. Jag skulle vilja tro att det är någon form av alger som "lever" av amoniumet som bildas i nedbrytningsprocessen av maten = precis som det ska vara.
          //Kristian
          Följ mitt 1440l SA projekt på
          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

          Kommentar

          • Kladdkaka
            • November 2012
            • 88

            #6
            Det är vitt och fluffigt, så som mögelsvamp på fisk.

            Och idag hittade jag en pansarmal med en mögeltuss på ena sidan av kroppen. Så min magkänsla var uppenbarligen tyvärr rätt och att något INTE är som det ska i karet/vattnet...

            Kan ju dra slutsatsen att jag får utöka filtreringen i karet. Men förutom det, vad kan man göra för att förbättra läget mer?


            Karet är på 240 L, har varit igång 1½ vecka ungefär, lowtech med jordbotten. Innehåller 6 Corydoras Panda & 15 Pseudomugil Gertrudae (sistnämnda har tillkommit igår). Har ormhasselgrenar i karet, funderar på om det kan vara så att någon av grenarna inte hann torka helt igenom innan jag lade de i vatten och därför kanske möglat inuti eller något. Har visserligen underdimensionerad filtrering, men andra lowtech-kar jag haft har fungerat väldigt bra till och med helt utan filtrering.

            Kommentar

            • Kladdkaka
              • November 2012
              • 88

              #7
              Har ca 7-9 grenar av ormhassel i karet, alla med mosstussar fastsatta. På två av grenarna finns mosstussar som blivit bruna & bleka och verkar förtvina bort helt - dessa är också ett par av de tjockaste grenarna. Kan jag ha rätt om jag misstänker att dessa är boven i det hela (åtminstone delvis)?

              OM möglet kommer från dessa ursprungligen och jag tar ut dessa ur karet, hur bör jag göra för att återställa vattenkvalitén?
              Räcker det att "bara" byta så mycket som möjligt eller ska jag behandla med något och i så fall hur?
              Har jordbotten som sagt och vill undvika att använda något som kan sabba näring m.m i botten, om det är möjligt.

              Kommentar

              • Knax
                • November 2012
                • 1148

                #8
                Sv: Fiskmat som möglar

                Ursprungligen postat av Kladdkaka
                Det är vitt och fluffigt, så som mögelsvamp på fisk.

                Och idag hittade jag en pansarmal med en mögeltuss på ena sidan av kroppen. Så min magkänsla var uppenbarligen tyvärr rätt och att något INTE är som det ska i karet/vattnet...

                Kan ju dra slutsatsen att jag får utöka filtreringen i karet. Men förutom det, vad kan man göra för att förbättra läget mer?


                Karet är på 240 L, har varit igång 1½ vecka ungefär, lowtech med jordbotten. Innehåller 6 Corydoras Panda & 15 Pseudomugil Gertrudae (sistnämnda har tillkommit igår). Har ormhasselgrenar i karet, funderar på om det kan vara så att någon av grenarna inte hann torka helt igenom innan jag lade de i vatten och därför kanske möglat inuti eller något. Har visserligen underdimensionerad filtrering, men andra lowtech-kar jag haft har fungerat väldigt bra till och med helt utan filtrering.
                Kan inte det som ser ut som mögel vara någon annan svamp?

                Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
                // Mats, a.k.a. Knax



                "All's well that ends." - Unknown

                Kommentar

                • Kladdkaka
                  • November 2012
                  • 88

                  #9
                  Är inte mögel en sorts svamp?

                  I vilket fall, oavsett om det är mögel eller någon annan svamp så vill jag gärna bli av med det för jag antar att det inte är något positivt...

                  Kommentar

                  • Knax
                    • November 2012
                    • 1148

                    #10
                    Sv: Fiskmat som möglar

                    Det blir väl till att använda någon typ av svampmedel, typ denna:


                    Dessamor-p heter den alltså. Har tyvärr inte fått fram vad den innehåller (antagligen en väl förborgad hemlighet), så jag vet inte specifikt hur den funkar på just corysar... Det finns en del liknande medel i handeln, men denna verkar stämma till din fisks symtom.

                    Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
                    // Mats, a.k.a. Knax



                    "All's well that ends." - Unknown

                    Kommentar

                    • Kladdkaka
                      • November 2012
                      • 88

                      #11
                      Frågan där är hur mycket det sabbar för resten av akvariet... För att fånga upp någon enskild pansarmal i det karet lär vara omöjligt utan att riva alltihop. Tänker börja med att ta ut de två rötterna som jag misstänker vara orsaken från början. Funderar på att salta så får det bära eller brista för pansarmalarnas del kanske... :S Undviker av ovanstående skäl mediciner om det går, men måste man så måste man såklart.

                      Tackar för tipsen hittills!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...