Diskusar "slemmar" vid vattenbyten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Perlan
    • July 2012
    • 79

    #16
    Ursprungligen postat av Popper
    Att fisken slemmar är kanske inte negativt, vet inte, men att dom blir oroliga vid vattenbytet känns inte bra. Jag byter inte vatten så ofta för vattenbytets skuld utan för att hålla rent från fiskskit, protein-hinna mm. Om jag gör det mer sällan så är jag rädd att vattenkvaliten blir sämre pga att karet saknar bottensubstrat.

    Jag testade att fylla med slangen under vattnet nu senast men det blir "ramlösa" ändå

    Ikväll ska jag prova en ny metod: Jag fyller en hink med vatten och kopplar in ett mindre ytterfilter med aktiv kol och fyller med hjälp av detta akvariet, sedan behöver jag sitta och hålla nivån uppe i hinken mha slangen. Detta bara som ett test för att ev ta bort kemikalier som kan irritera fiskarna.

    Synpunkter?

    Mvh
    Per
    märker du att det blir bättre efter kolfiltrerat innan vattenbytet kan du nog vara ganska säker på att du har något skit i lednings vattnet.

    Kommentar

    • Popper
      • March 2010
      • 31

      #17
      Problemet löst

      Har nu använt kolfiltrerat vatten i ca 1 vecka, inget kliande, inget slemmande, lugnare andningsrytm.

      Frågan är vad vattnet innehåller för skit? Jag har mätt koppar men det visar 0.

      Klor? Har inget sådant test men borde det inte lukta om det är sådana mängder? Borde inte div. berednings medel klara detta
      ?

      Mvh
      Popper

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        #18
        Ursprungligen postat av Perlan
        prova att koppla in en sånhär:http://www.jula.se/vattenrenare-filterhus-438001 med ett sånt här filter i : http://www.jula.se/kolfilterpatron-438004

        så slipper du få i klor och annat konstigt i akvariet. och du slipper lägga pengar på vattenberednings medel.
        Hur kopplar du en vanlig trädgårdsslang på en sån här mojäng?
        350L Diskus

        Kommentar

        • simpson
          • July 2012
          • 666

          #19
          Ursprungligen postat av Einarsson
          Hur kopplar du en vanlig trädgårdsslang på en sån här mojäng?

          När jag handlade mitt filter fanns det inte 'rätt' nippel med gänga i en ände och 1/2" slanganslutning i andra änden som jag ville ha. Jag kunde pusslat ihop en lång rad olika nipplar för att anslutit slang så då svarvade jag 2 anslutningar i plast (för att inte ha metall som kan avge olämpliga partiklar)

          Men kolla på hyllan bredvid filtren hos Jula så hittar du anslutningar etc, eller sätt dit gardenakopplingar (eventuellt med någon adapter)

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            #20
            Ok tack, ska kolla.
            350L Diskus

            Kommentar

            Arbetssätt...