Diskusar "slemmar" vid vattenbyten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Popper
    • March 2010
    • 31

    Diskusar "slemmar" vid vattenbyten

    Hej,

    Jag är osäker om detta är rätt kategori för frågan men....

    Varje dag byter jag ca 1/4-1/3 av vattnet i mitt 375 liters akvarium och varje gång så blir fiskarna lite oroliga, "knycker" med fenorna osv. Jag kan också se att de släpper en del slem som flyter omkring i vattnet.

    Jag byter med med vatten direkt från kranen och har testat att tillsätta vattenberedningsmedel men det verkar inte göra någon skillnad.

    Diskusarna äter och mår bra i övrigt.

    Vet någon vad detta kan bero på?

    Mvh
    Popper
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Det är ju inte svar på din fråga direkt, men varför byter du vatten dagligen? Om du som jag har kommunalt vatten så är det ju oftast klorerat och klor irriterar ju ofta slemskiktet och gälarna. Du tror inte det är de täta vattenbytena som skapar detta?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Popper
      • March 2010
      • 31

      #3
      Ja klor är väl en möjlig orsak men borde inte vattenberednings medlet ta hand om detta?

      Detta är diskusar under tillväxt.... mycket mat- vattenbytena är egentligen bara det vatten som jag tar ur akvariet vid rengöring.
      Akvariet är näst intill helt tomt sånär som på en rot, jag har två stora ytterfilter samt ett luftdrivet filter, annars är det bara vatten, fisk och glas.

      Mvh
      Popper

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Vet inte rent kemiskt vad vattenberedningsmedlet gör. Läser man på tillverkarens hemsida verkar det ju kanon. Tycker bara ibland att jag fått märkt hudirritationer eller liknande vid stora frekventa vattenbyten trots vattenberedningsmedel. När man gör detta i en "ren" burk för karantän eller odling så kan jag också få för mig att det händer lättare med tecken på irritation än när samma vattenbyte görs i ett färdigetablerat akvarium.
        Men som sagt, jag vet inte om det verkligen förhåller sig så. Eftersom jag själv värmer upp för att så småningom själv satsa på Diskus blir jag nyfiken på all sidokunskap i ämnet. Så din fråga är intressant.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          #5
          Beror ju på om du låter vattnet stå i en balja med vattenberedningsmedel innan du slänger det i karet, byter du vatten sen tillsätter vattenberedningsmedel i karet hinner väl kloret irritera fiskarna innan medlet har bundit bort kloret.
          350L Diskus

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ursprungligen postat av Einarsson
            Beror ju på om du låter vattnet stå i en balja med vattenberedningsmedel innan du slänger det i karet, byter du vatten sen tillsätter vattenberedningsmedel i karet hinner väl kloret irritera fiskarna innan medlet har bundit bort kloret.
            Jepp, plus att vattnet ofta är så syrerikt att även bubblorna fastnar på sidorna av diskusen.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • woodlund
              • December 2011
              • 666

              #7
              För att fortsätta på det Anders sa här ovan med bubblor , detta händer även om man häller i vattnet för fort i akvariet tex om man använder hink .
              Jag brukar göra såhär rätt eller fel låter jag vara osagt.
              Jag använder mig av en vattenslang som jag för ner i akvariet till den nivå jag vill byta till sedan klämmer jag fast den med en klämma på akvariet , sug till i andra änden och lägg den i tex duschen.
              När du tömt ur den mängd du önskar brukar jag trycka ur slangen med kallt vatten så att det inte är något av det gamla akvarievattnet kvar , sedan klämmer jag fast slangen igen men denna gången en bit över vattennivån så att vattnet kan "lufta ur " , se bara till att du inte har för högt tryck i slangen utan en lugn fin vattenstråle gärna lite svalare än akvariets temp blir bra .

              Som jag sa rätt eller fel men det funkar iallafall kanon till våra akvarium och fiskarna mår utmärkt så det kan inte vara helt fel

              Ska väl även tillägga att jag inte använder mig av något vattenberedningsmedel utan bara PMDD för växterna men nu är jag ju välsignad med ett kranvatten som är mjukt och har ett PH på 6,2 .
              1900Liter Diskusvatten


              Medlem i NDSS www.diskusforum.se

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #8
                Diskusar "slemmar" vid vattenbyten

                Ursprungligen postat av woodlund
                För att fortsätta på det Anders sa här ovan med bubblor , detta händer även om man häller i vattnet för fort i akvariet tex om man använder hink .
                Jag brukar göra såhär rätt eller fel låter jag vara osagt.
                Jag använder mig av en vattenslang som jag för ner i akvariet till den nivå jag vill byta till sedan klämmer jag fast den med en klämma på akvariet , sug till i andra änden och lägg den i tex duschen.
                När du tömt ur den mängd du önskar brukar jag trycka ur slangen med kallt vatten så att det inte är något av det gamla akvarievattnet kvar , sedan klämmer jag fast slangen igen men denna gången en bit över vattennivån så att vattnet kan "lufta ur " , se bara till att du inte har för högt tryck i slangen utan en lugn fin vattenstråle gärna lite svalare än akvariets temp blir bra .

                Som jag sa rätt eller fel men det funkar iallafall kanon till våra akvarium och fiskarna mår utmärkt så det kan inte vara helt fel

                Ska väl även tillägga att jag inte använder mig av något vattenberedningsmedel utan bara PMDD för växterna men nu är jag ju välsignad med ett kranvatten som är mjukt och har ett PH på 6,2 .
                Blir du inre grönhårig i duschen?

                Du har inte kommunalt vatten, eller hur?

                Vanligt tjänligt dricksvatten ska ju ha ett Ph mellan 7,5 och 9, du har ju redigt låga värden..
                Senast redigerad av Mathias Nilsson; 20 November 2012, 13:40.
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • woodlund
                  • December 2011
                  • 666

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                  Blir du inre grönhårig i duschen?

                  Du har inte kommunalt vatten, eller hur?

                  Vanligt tjänligt dricksvatten ska ju ha ett Ph mellan 7,5 och 9, du har ju redigt låga värden..
                  Jodå det är kommunalt , tror att om du tittar i tabellen över hårdhet i Jönköpings län ligger vi på en hårdhet som är 1 och vid Ph mätningarna ligger jag på 6,2 , jag blir inte grönhårig utan mest gråhårig haha
                  man kan kalla detta stället för diskus paradise med vårat vatten
                  1900Liter Diskusvatten


                  Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                  Kommentar

                  • Perlan
                    • July 2012
                    • 79

                    #10
                    prova att koppla in en sånhär:http://www.jula.se/vattenrenare-filterhus-438001 med ett sånt här filter i : http://www.jula.se/kolfilterpatron-438004

                    så slipper du få i klor och annat konstigt i akvariet. och du slipper lägga pengar på vattenberednings medel.

                    Kommentar

                    • Popper
                      • March 2010
                      • 31

                      #11
                      Tack för alla tips

                      En bra ide det där med kolfilter, en fråga bara:
                      Tar man inte bort en del livsnödvändiga ämnen för fiskarna om man filtrerar över aktiv kol?

                      Jag har förut använt en regnvattentunna att bereda vattnet i problemet är bara att jag måste ha den stående i källarn och använde en dränkbar pump för att få det i akvariet. Det blir en helt annan tids-åtgång pga pumphöjd samt att man måste fylla upp tunnan igen.

                      Luftbubblor har jag också sett på fiskarna. Jag använder ett gardena hantag och "sprayar" ner vattnet i akvariet (för att få bort ev klor) och tillsätter berednings medel från början. Det blir väldigt mycket små små bublor i vattnet på detta sätt.

                      Jag ska testa imorgon att låta vattnet rinna långsammare ner i akvariet och se om det hjälper.

                      Mvh
                      Popper

                      Kommentar

                      • Popper
                        • March 2010
                        • 31

                        #12
                        Testade nu ikväll att låta vattnet rinna långsamt direkt frånslangen utan "duschmunstycket" på men fiskarna släppte definitivt mer slem än jag sett förut
                        Kanske ska gå tillbaka till min berednings tunna ändå, känns dock lite jobbigt med extra arbetet som det innebär.

                        Jag är fortfarande osäker på om detta beror på klor eller små luftbubblor. Jag luftar nog ur mer klor genom att spraya vattnet i karet genom Gardena munstycket men även luftbubblorna verkar ju irritera slemskiktet eller kanske kombinationen .............

                        Vet någon om det finns negativa effekter av att "kolfiltrera" vattnet?

                        Mvh
                        Popper

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #13
                          Kolfiltrera gör jag bara om jag vill ta bort medicinrester eller har fått i giftiga produkter i vattnet. Har förstått det som att vattnet i stort sett blir sterilt av det. Om det är det man eftersträvar så är ju det ok.
                          Apropå diskussionen om bubblor så fyller jag alltid vattnet med slangen under ytan.

                          Men gällande det att fisken slemmar mera. Är du säker att det är negativt? Har du prövat att byta vatten mer sällan?
                          Senast redigerad av Bluewing; 22 November 2012, 04:52.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Popper
                            • March 2010
                            • 31

                            #14
                            Att fisken slemmar är kanske inte negativt, vet inte, men att dom blir oroliga vid vattenbytet känns inte bra. Jag byter inte vatten så ofta för vattenbytets skuld utan för att hålla rent från fiskskit, protein-hinna mm. Om jag gör det mer sällan så är jag rädd att vattenkvaliten blir sämre pga att karet saknar bottensubstrat.

                            Jag testade att fylla med slangen under vattnet nu senast men det blir "ramlösa" ändå

                            Ikväll ska jag prova en ny metod: Jag fyller en hink med vatten och kopplar in ett mindre ytterfilter med aktiv kol och fyller med hjälp av detta akvariet, sedan behöver jag sitta och hålla nivån uppe i hinken mha slangen. Detta bara som ett test för att ev ta bort kemikalier som kan irritera fiskarna.

                            Synpunkter?

                            Mvh
                            Per

                            Kommentar

                            • Perlan
                              • July 2012
                              • 79

                              #15
                              Ursprungligen postat av Popper
                              Tack för alla tips

                              En bra ide det där med kolfilter, en fråga bara:
                              Tar man inte bort en del livsnödvändiga ämnen för fiskarna om man filtrerar över aktiv kol?

                              Jag har förut använt en regnvattentunna att bereda vattnet i problemet är bara att jag måste ha den stående i källarn och använde en dränkbar pump för att få det i akvariet. Det blir en helt annan tids-åtgång pga pumphöjd samt att man måste fylla upp tunnan igen.

                              Luftbubblor har jag också sett på fiskarna. Jag använder ett gardena hantag och "sprayar" ner vattnet i akvariet (för att få bort ev klor) och tillsätter berednings medel från början. Det blir väldigt mycket små små bublor i vattnet på detta sätt.

                              Jag ska testa imorgon att låta vattnet rinna långsammare ner i akvariet och se om det hjälper.

                              Mvh
                              Popper
                              tanken med det kolfiltret jag länkade till tidigare är att du kopplar in det till kranen sen sätter i slangen i andra änden osså rakt ner i akvariet.
                              man tar ju bort en del grejer, det är poängen med filtret. sen hur mycket livsnödvändiga grejor det finns i vårt dricksvatten förhållande till vad diskusen vill ha är jag inte rätt man att svara på.

                              gå in på www.diskusforum.se och fråga där. killarna där är experter på detta med diskus.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...