Hög nitrathalt men alla verkar må bra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Hög nitrathalt men alla verkar må bra

    Jag går ju på dubbel dos PMDD nu. Har låtit bli att mäta värdena nu på ett tag. Men efter senaste vattenbytet så mätte jag nitrit (NO2) och nitrat (NO3).
    Fick då värdena att Nitrit i stort sett är noll vilket ju bara är bra.
    Sedan var Nitratet någonstans mellan 30-40 ppm vilket ju enligt JBLs dropptest är en varningsnivå. Har på lägre nivåer legat på 15-25 ppm.
    Jag skulle vara orolig om det visade sig att nåt i akvariet inte verkar ok, men allt mår kanon. Ta Amanoräkorna så ska ju de ha svårt med höga halter Nitrat. Men de är fullvuxna nu och mycket aktiva. Tetror, Corydoras rubbet. Alla mår prima och äter rejält. Någon som har pejl på hur högt man kan gå men att det ändå är en godtagbar nivå?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #2
    Lite olika bud finns om detta men ofta anges det som viss risk vid 50 ppm och helt klart risk för problem vid 100 ppm. 30 - 40 ppm är i alla fall på kort sikt inget att hetsa upp sig mycket över om du inte har särskilt känsliga fiskar. Dock är det inte optimalt, du bör försöka få ner det något för fiskarnas bästa.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Tack Bygert för responsen. Det som hänt i akvariet är att jag ökade PMDD ungefär samtidigt som jag skaffade mer fiskar. En del av arterna jag skaffat äter mer och följden av detta är att det blir lite väl mycket näringsämnen i akvariet. Gör ett vattenbyte på ca 40% för att få ner Nitratet och testar att gå tillbaka till 1-1,5 normaldos PMDD så får jag se var jag hamnar i mätvärden. Intressant hur snabbt det förändras när fiskvolymen ändras. Även om växterna mår kanon så kommer fiskarnas hälsa först.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      Arbetssätt...