hjälp med vatten värde

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrfrost
    • October 2012
    • 186

    #16
    okej var det jag tänkte att det borde vara tillräckligt med den filter som är i.
    då låter ja helt bara stå några veckor till innan ja gör något åt de.
    ja har bara stå 12 kardinal i och en ansistrus så dom skulle få börja belasta lite lätt.
    bör jag köra i någon bakteriekultur? eller helt bara låta det stå i några veckor?
    tack för super bra hjälp. var länge sen ja hade akvarie och inte så stort som det jag har nu.
    så är mer eller mindre ny på detta

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #17
      Du kan ha i bakteriekultur om du vill skynda på processen. Så gjorde jag själv. Men många erfarna akvarister låter mera naturen ha sin gång. Även om man inte är ny med akvarier så har det ändå hänt massvis med synen på skötsel av växter och fiskar. Så många som jag, får lära om totalt. Välkommen till skolbänken
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • mattiasmillberg
        • February 2010
        • 165

        #18
        Testa o häll i nitrivec... Bakteriekultur på flaska... Lycka till!!!

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13117

          #19
          Ursprungligen postat av mrfrost
          okej var det jag tänkte att det borde vara tillräckligt med den filter som är i.
          då låter ja helt bara stå några veckor till innan ja gör något åt de.
          ja har bara stå 12 kardinal i och en ansistrus så dom skulle få börja belasta lite lätt.
          bör jag köra i någon bakteriekultur? eller helt bara låta det stå i några veckor?
          tack för super bra hjälp. var länge sen ja hade akvarie och inte så stort som det jag har nu.
          så är mer eller mindre ny på detta
          Du har redan fått rådet att använda en bakteriekultur och det är verkligen en god idé. Bakteriefloran får då hjälp att etablera sig och du minskar även risken att nitritnivån stiger där efter två veckor då nitriten normalt peakar.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • mrfrost
            • October 2012
            • 186

            #20
            slog i bakteriekultur och lite vattenberedning och det flyttar runt massa gulaktiga saker på ytan ser typ ut som det är en massa pollen.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #21
              Vet inte vad din pollenprickar är, men det händer mycket som kan verka konstigt i akvariet första månaderna. Men om du har lågt Nitrit inledningsvis och så småningom sunda mängder Nitrat, matar minimalt i början och har lagom belysningstid (8-10 timmar) stabiliserar akvariet sig så småningom. Du kan inte lägga in en länk till en bild på ditt akvarium?
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              Arbetssätt...