hjälp med vatten värde

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrfrost
    • October 2012
    • 186

    hjälp med vatten värde

    hej

    ja har startat upp ett nytt akvarium,
    o har problem med att vattnet ser lite lätt grumligt ut, typ lite svagt vitt.
    gjorde vatten pro nu o mitt ph ligger på 7,6 och dkh är på 15.
    gör ja prov från vatten kran så är på på 7,2 och dkh ligger mellan 6 och 10
    vad ska jag göra???
    har bytt vatten igår bytte 200 liter i mitt 350 liters akvarium.
  • åheim
    • April 2006
    • 13124

    #2
    Du ska låta filtret göra sitt och låta balansen infinna sig. Dimma blir det vid nystart om det finns småparttiklar kvar i bottensubstratet. Om du har stoppat i fisk i karet så bör du inte byta vatten som du gjort hittills, det stressar fisken och kvävecykeln får dåliga förutsättningar att etablera sig. Vill du snabba på uppklarningen så kan du filtrera vattnet med packad filervadd. Ett KH på 6-10 är bra men att det höjs till 15 i karet verkar konstigt, det enda som kan höja det är väl bottensubstratet.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • mrfrost
      • October 2012
      • 186

      #3
      okej,
      ja har inte i några fiskar bara växter ett par stenar o en rot,
      vattnet vart mycket bättre efter att ja bytte det men är fortfarande inte alls så klart som det ska vara, det har vart i gång i tre dygn nu men tycker inte det blir någon skilnad alls, kan det ha höjts för att inte gruset var rent nog innan ja la i de??
      tyckte ja sköljde det ganska så noga.
      hur får ja ner värdet igen om det inte blir bättre???
      o samma sak med klarheten på vattnet om det inte blir bättre va kan ja göra??
      vattnet ser klart o fint ut när man tar det ur kran

      Kommentar

      • mrfrost
        • October 2012
        • 186

        #4
        ska säga med att min totala hårdhet dgh ligger mycket lågt det är på bara 3

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13124

          #5
          Du behöver inte göra något alls, inte ett dugg Ett dKH på 15 är inte farligt för fisken och det kommer knappst stanna där eftersom källan kommer lakas ur. jag tvekar också på att det verkligen ligger så högt som 15 för då borde Ph ligga på 8-8,5. Det är inte i själva verket dGH du har mätt ?
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • mrfrost
            • October 2012
            • 186

            #6
            har nätt med sticka aquavital multitest 6, o mitt dGH ligger mycket lågt bara på 3, det gör det både i tanken och från kran.
            men mitt dKH ligger nu på 15 i tanken men på 10 i kran,
            ph i tanken är mellan 7,6 o 8,0 svårt att se exakt på stickan men det ligger på 7,2 från kran

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13124

              #7
              Ursprungligen postat av mrfrost
              har nätt med sticka aquavital multitest 6, o mitt dGH ligger mycket lågt bara på 3, det gör det både i tanken och från kran.
              men mitt dKH ligger nu på 15 i tanken men på 10 i kran,
              ph i tanken är mellan 7,6 o 8,0 svårt att se exakt på stickan men det ligger på 7,2 från kran
              Jaha ja dessa multistickor säger inte mycket de visar mest en gissad nivåjag vill nog ändå tro att Kh 3 och Gh 15 är mycket mer sannolikt än tvärt om. Jag tycker du ska kolla kommunens hemsida och kolla vilket vatten du har och gå efter det. jag har svårt att tro att de släpper iväg ett vatten med Gh 3 och Kh 10...
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • mrfrost
                • October 2012
                • 186

                #8
                vattnet kommer från en egen brun på gården

                Kommentar

                • mrfrost
                  • October 2012
                  • 186

                  #9
                  ingen mer som har tips att ge mig i denna frågan?

                  Kommentar

                  • Karl Holm
                    • November 2011
                    • 223

                    #10
                    Sv: hjälp med vatten värde

                    Jag tycker att åheim har gett dig bra råd här. Det grumliga kommer med stor trolighet från substratet. Man kan rengöra grus i timmar och likförbannat grumlas det när karet fylls. Tätt packad filtervadd i filtret skyndar som sagt på, men tid är också akvaristens bästa vän. Låt karet stå så blir det bra så småningom. Vissa vattenberedningsmedel binder även småpartiklar - men varför lägga pengar på något som löser sig med lite tid?

                    Kommentar

                    • mrfrost
                      • October 2012
                      • 186

                      #11
                      okej tack för hjälpen.
                      har en sista fråga bara. hur länge ska jag låta det stå nu innan jag gör något vb?

                      Kommentar

                      • mrfrost
                        • October 2012
                        • 186

                        #12
                        nu har jag haft igång akvariet i några veckor, men det grumliga blir inte bättre!!
                        har haft i tetra clear eller va den heter, men ingen skilnad alls, har även sett att det börjat komma lite alger på min bnt
                        borde det ha kommit så fort??
                        vet inte alls va ja ska göra så behöver mer hjälp då ja inte tycker det ser alls kul ut,
                        har ju ändå lagt ner över 10 tusen på mitt nya akvarium så då vill man ju att det ska funka.
                        man ser öven på vettenytan att det flyter små ljusa particklar va kommer dom från? o borde inte filtret ta dom?
                        har gjort vb men utan någon sklilnad då heller, är det ett uv filter som måste till för att få igång det med klart vetten eller va ska ja ta mig till???

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          provat med vadd i filtret ????

                          det brukar lösa alla dimproblem på ett par timmar.
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • mrfrost
                            • October 2012
                            • 186

                            #14
                            det har ja inte provat. ja kör ju med juwel normal filter så det sitter ju filter vadd duk överst i filter kasseten.
                            ska jag köpa lös vadd och fylla det som är kvar i behållaren då?

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              #15
                              Nej det behöver du inte. Vadden ska räcka för småpartiklarna i den burken. Hur ofta byter du den?
                              Hade själv lite grumligt i ett par veckor. Det kan komma från bottensubstrat som beskrivits men också rötter mm. Men för att vattnet ska klarna behövs ofta också bakterier etc. så det var först när jag fick lite mer "skit" i akvariet och processer kring detta som det blev kristallklart. Smackar du i mer vadd i filtret än det du har sjunker effekten ordentligt på pumpen. Har du fiskar i akvariet? Utan fiskar blir det ingen funktionell bakterieprocess i akvariet.

                              Akvariet är oerhört känsligt de första 30 dagarna från det att du haft i fiskarna. Då menar jag några få fiskar. Under de 30 dagarna kan det ske mycket underligt i akvariet och det är helt normalt. Har du inte haft i några fiskar så har inte den processen startat än. Du kan läsa om hur den processen ser ut här . Om du slänger i vätskor etc. och börjar ladda på med uvc etc. så blir det nog så att ditt akvarium inte får en chans att starta de bakterieprocesser som måste komma igång för att du ska få ett friskt och välmående akvarium. Algerna är en del av dessa processer.
                              Mitt akvarium tog ca 3 månader innan jag kan märka att det är helt stabilt.

                              Så mitt råd är att tagga ner och följa det råd som kunniga personer sa till mig att träna sig att sitta på händerna. Inga hastiga åtgärder. Inga extra kemikalier i vattnet innan du vet varför de ska hällas i. Inga nya prylar utan låt naturen ha sin gång. Akvariebutiken vill ju sälja så frågar du dem blir det ofta så att man går hem med vätskor eller prylar.
                              Men observera att utan fisk är du fortfarande på dag 1 i denna uppstartscykel.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              Arbetssätt...