Hur "sanera" efter sjukdomsbehandling? (räkor ska i...)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sanna M
    • October 2012
    • 39

    Hur "sanera" efter sjukdomsbehandling? (räkor ska i...)

    Har pga sjukdom blivit tvungen att använda akvariet jag höll på att starta upp till mina yngel och räkor, till sjukhus...Jag behandlar fiskarna där i med ett medel som skadar räkor. Hur bär jag mig åt för att sedan göra det beboeligt för räkor igen? Måste allt vatten bytas (= även det i grusdelen sas), måste jag skölja allt grus?
    Tacksam för svar
    Hälsn. Sanna
    I vårt hem finns: *Sällskapsakvarie 180 l *Sällskapsakvarie 100 l *Ciklidakvarie 350 l (sambons) * Ciklidakvarie 180 l (styvsonens) *Yngelakvarie 60 l *Ynglingsakvarie 20 l (samt sphynxkatter, hund och gerbiler )
  • KristianE
    • April 2012
    • 1443

    #2
    Vattenbyten och kolfilter är väl den enklaste metoden. Den jobbiga och säkrare metoden är torrläggning, kassering av inredning och starka "säkra" rengöringsmedel till karet.
    //Kristian
    Följ mitt 1440l SA projekt på
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

    Kommentar

    • Sanna M
      • October 2012
      • 39

      #3
      Vad är ett kolfilter?
      Hälsn. Sanna
      I vårt hem finns: *Sällskapsakvarie 180 l *Sällskapsakvarie 100 l *Ciklidakvarie 350 l (sambons) * Ciklidakvarie 180 l (styvsonens) *Yngelakvarie 60 l *Ynglingsakvarie 20 l (samt sphynxkatter, hund och gerbiler )

      Kommentar

      • Sanna M
        • October 2012
        • 39

        #4
        Läste igenom mitt inlägg nu och märker att jag inte var tillräckligt tydlig, det som oroar mig mest är medlet MOT sjukdomen, inte sjukdomen i sig. Har använt ett medel räkor inte tål, och meningen är ju att det ska göras i ordning just till räkkar efteråt
        Hälsn. Sanna
        I vårt hem finns: *Sällskapsakvarie 180 l *Sällskapsakvarie 100 l *Ciklidakvarie 350 l (sambons) * Ciklidakvarie 180 l (styvsonens) *Yngelakvarie 60 l *Ynglingsakvarie 20 l (samt sphynxkatter, hund och gerbiler )

        Kommentar

        • david87
          • June 2005
          • 710

          #5
          Sv: Hur "sanera" efter sjukdomsbehandling? (räkor ska i...)

          Men ändå så som Kristian sa kolfilter och vatten byte renar bort medicinen.
          Ett kolfilter är alltså ett filter fyllt med aktivt kol och just kolen har fina små "gropar" där allt fastnar och vattnet blir rent kan man säga.

          Brukar finnas att köpa på akvariebutiken.


          /David

          Kommentar

          • Sanna M
            • October 2012
            • 39

            #6
            Tack ska ni ha Pga akvarieolycka (540 liter vatten rann genom övervåning ner i köket och vidare till källaren...) har vi köpt ett 220 liters för de bostadslösa fiskarna tills 540 är lagat. Då kommer jag ta 220 liters och ha det som kombinerat yngel, växt och räkakvarie så det gamla jag använt som sjukstuga behöver jag inte bry mig om längre. Men en annan fråga, hur ¨är det med växter som varit i kontakt med sådant medel, kommer jag inte kunna ta skott från dem och sätta i akvariet? Hur känsligt är det egentligen?
            Hälsn. Sanna
            I vårt hem finns: *Sällskapsakvarie 180 l *Sällskapsakvarie 100 l *Ciklidakvarie 350 l (sambons) * Ciklidakvarie 180 l (styvsonens) *Yngelakvarie 60 l *Ynglingsakvarie 20 l (samt sphynxkatter, hund och gerbiler )

            Kommentar

            Arbetssätt...