Koppar i vattnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nellz
    • October 2012
    • 33

    Koppar i vattnet?

    Mina nya äppelsnäckor verkar inte må så bra, fastän alla värden och även temperaturen i karet är precis som dom vill ha det. Första dagen kröp dom runt och åt men efter det har dom varit stilla, tror att en är död Jag vet inte vad jag kan göra?? Läste lite runtom på nätet nu och vissa skriver att har man kopparledningar så att det finns koppar i vattnet så kan man inte ha äppelsnäckor, de blir förgiftade och dör! Finns det inget sätt att ta reda på om man har koppar i vattnet, och om det skulle vara så, går det alltså inte att få bort? Vore jättetråkigt om jag aldrig kan ha några snäckor eftersom det var en stor anledning till att jag startade det här karet öht.. Blir lite ledsen när det inte hjälper att läsa på, och ha tålamod och ha koll
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    det är bara farligt med koppar om du har nya koppar-rör i huset. snäckor kan ligga stilla i dagar o det är inget konstigt. om de är döda så luktar de riiiiiiiiiiiiiiiiiiktigt jävla illa. så ta upp en som du tror är död o lukta på den?

    koppar är giftigt för alla djur i karet så det borde visats på fiskar osv med.

    vad har du mer i karet för invånare?

    Kommentar

    • Nellz
      • October 2012
      • 33

      #3
      kan tillägga att, jag kollade dom nu och ingen av dom är död för man kan se genom skalet att deras hjärta/gälar nånting är igång och slår men förutom det så har de alltså legat stilla på samma ställe i flera dygn, skaldörren halvöppen om man inte petar på dom för då sluter dom den vääldigt långsamt :/ Och algtabletterna ligger orörda. Kan också tillägga att jag har använt vattenberedning flera gånger. Om de blev förgiftade av nånting borde de ju ha piggnat till nu kan man tycka?

      Kommentar

      • Nellz
        • October 2012
        • 33

        #4
        Har inga andra invånare i karet, snäckorna kom först. Man blir ju inte så sugen på att ha i fisk nu om det är nåt som tar kål på snäckorna... Huset jag bor i är typ från 50-talet så det skulle vara konstigt om några rör var nya.

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          jag tror inte det är fel på snäckorna. de gör så ibland. i flera dagar. tror du överreagerar. tycker det låter som normalt beteende.

          Kommentar

          • Nellz
            • October 2012
            • 33

            #6
            det kan vara så enkelt som att jag förväntade mig att de skulle vara aktivare Det är väl bara att vänta och se hur dom tar sig.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Var det stor skillnad på vattnet mellan karen? Låter som de inte mår så bra...
              Hur gjorde du inkoppningen?
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Nellz
                • October 2012
                • 33

                #8
                Blev inte mycket till inkoppning, eftersom dom inte flyttade från kar till kar utan kom med posten i en snusdosa.. De var ganska nedkylda när de kom också, så det har ju varit mycket för de små liven. Räknade inte precis med att alla skulle överleva, men idag har alla varit igång igen och käkat och så. Så jag tolkar det som att de har kommit över "flyttchocken" nu på dom här dagarna och att det var därför de var så slöa. Det är väl så snäckor gör, ligger lågt. Nu när alla klarat den första tiden tror jag att det kommer gå bra

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Då har du troligen svaret på varför de inte mådde så bra...jag håller tummarna!
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...