PH fundering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vitloksbrod
    • February 2012
    • 45

    #16
    tack Peter... ska införskaffas till min balja. Har dock inte sett det i min lokala akvarieaffär, men de kan säkert beställa hem det.

    Kommentar

    • freddan_gbg
      • December 2011
      • 297

      #17
      Ursprungligen postat av Sleaper
      Kan någon förklara de med att pH ändras över dygnet..? måste vara såpass lite att de inte är mätbart med ett vanligt test? Jag har inte märkt någon skillnad!?
      Har man mycket växter och god belysning och ingen tillsatt CO2, kan pH lätt hamna på 8,5-8,8 på kvällen. Mycket växter och mycket belysning är ingen bra kombo, ifall man inte kan matcha med mer CO2 osv.[/QUOTE]

      Kan nog vara så ja! Kör inte med så mycket växter i sällskapsbaljan, men har testat att kolla "pH-över-dygnet" utan någon märkbar med Seras dropptest!

      Kommentar

      • Palle_H
        • August 2015
        • 57

        #18
        Lyfter denna tråd,jag har märkt att jag har haft lite högt ph i mitt kar 7,9.
        Sen när jag skulle gemföra med mitt kranvatten kom jag på att tog jag varmt vatten så låg ph på 7,5 tog jag kallt så var det 7,3 skulle någon kunna förklara detta?
        Kan nämna att jag har rätt mycket växter och kör med ec carbo, funderarar på om jag ska slänga i lite alkottar för att sänka ph..

        Kommentar

        • Faltaren
          • July 2005
          • 1453

          #19
          Jag har ingen co2 just nu men mäter för jag har en akvariedator. Det sjunker ca 0,1-0,2 över natten. Är lite olika men i det spannet.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

          Kommentar

          • Palle_H
            • August 2015
            • 57

            #20
            Ursprungligen postat av Faltaren
            Jag har ingen co2 just nu men mäter för jag har en akvariedator. Det sjunker ca 0,1-0,2 över natten. Är lite olika men i det spannet.
            Känns som mitt spann är lite mycket ca en 0,5 enheter i ph,häller jag i kallt vatten vid vattenbyte så är det kanske inte bra för fiskarna..?

            Kommentar

            • Faltaren
              • July 2005
              • 1453

              #21
              Jag räknar inte vattenbyte nu. Vid vattenbyte är det nog där runt 0,5. Ingen fara om det sker över typ 20 min.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2887

                #22
                Vad vattnet har för pH i kranen betyder inte så mycket eftersom vattnet till slut antar ett annat pH i akvariet. Vid vattenbyte ändras ofta pH tillfälligt beroende på vad som styr pH i akvariet (CO2, soil, rötter, kalk etc.) men sen kommer värdet alltså återgå till det "normala".

                Kommentar

                • NanoDaniel
                  • March 2016
                  • 24

                  #23
                  Hej , jag vet inte exakt om det är vetenskap , kvasivetenskap eller hokus-pokus men jag har lagt i eklöv för att få lite bakteriell stimulans , lite lägre PH om man vill , och lite annan färg på vattnet.

                  Sedan kan man ta upp dem om man inte tycker att de passar in men en vecka kan man ha dem liggandes i ett hörn.


                  Kommentar

                  Arbetssätt...